ЗАПОБІГАННЯ РЕЙДЕРСТВУ В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗАПОБІГАННЯ РЕЙДЕРСТВУ В УКРАЇНІ

13.05.2014 15:10

[Секция 7. Хозяйственное право. Хозяйственное процессуальное право. Финансовое право. Банковское право]

Автор: Човнар Наталія Михайлівна, ДВНЗ Криворізький національний університет «Криворізький економічний інститут»


Реалії національної економіки викликали сьогодні дві негативних тенденції серед підприємництва усіх рівнів: по-перше, великий рівень збитковості бізнесу, у кращому випадку мінімальна рентабельність; по-друге, збільшення на ринку частки великого бізнесу, що цілком закономірно за наявного конкурентного середовища і методів «боротьби». Ці два фактори зумовлюють жорстку взаємодію між конкурентами і в результаті стимулюють рейдерство.

Актуальність даної теми зумовлена тим, що Україна, в силу недосконалості законодавства, високого показника корумпованості і тим більш відсутності будь-якої усталеної етики у вітчизняному бізнесі переживає реальний розвиток рейдерства серед впливових власників великих грошових ресурсів, що є загрозою для багатьох підприємців і в результаті для держави. За підрахунками «Антирейдерського союзу підприємців України» кількість рейдерських атак щорічно сягає більше тисячі [1] з показником успішності близько 90%. [2] Це є суттєвою загрозою для «рядових» суб'єктів малого та середнього підприємництваі наносить чималої шкоди добросовісній конкуренції на ринку.

Дана тема мало вивчена науковцями, однак їй приділяють увагу юристи-практики, що складає тверду основу для ґрунтовного наукового дослідження названої проблематики. Серед небагатьох науковців, що проводили дослідження у сфері рейдерства слід відзначити наступних: Берлач Ю. [2], Варналій 3. [3], Мазур І. [3], Жорнокуй Ю. [4]

Метою даної роботи є розробка ефективних пропозицій та дієвих на практиці методів протидії рейдерським атакам на загальнонаціональному та локальному рівнях.

Статистичний аналіз даної проблематики показує, що великі, впливові високорентабельні підприємства стають ціллю рейдерських атак найменше. Пояснюється це, по-перше, тим, що, впливові прибуткові підприємства мають достатні організаційні, грошові, лобістські, інтелектуальні ресурси для протидії рейдерству; по-друге, їх захоплення потребує надто великих коштів з боку рейдера, що робить рейдерську атаку менш виправданою; по-третє, такі підприємства, здебільшого, мають високий ступінь контролю, жорсткі засоби управління і «великих» партнерів, які не бажають втрачати вигідні зв'язки. Реальною метою отримання контролю над підприємством через реалізацію будь-якої рейдерської схеми, як правило є не продовження успішного бізнесу загарбником - це незручно, ризиковано, складно, а отримання права власності на його матеріальні чи нематеріальні активи за ціною в десятки, а інколи сотні разів нижчою ринкової: будівлі, приміщення, земельні ділянки, коштовне чи рідкісне обладнання, транспортні засоби, ліцензії, інтелектуальні права на винаходи, торговельну марку та ін. Рідше атаки ініціюють конкуренти для усунення опонента.

Для рейдерського захоплення підприємств використовують безліч способів - складових рейдерських схем: купівля, отримання за винагороду в дар, акції робітників, міноритаріїв, невдоволених акціонерів (учасників); відібрання заставлених акцій; отримання довіреності на право голосування; заборона у судовому порядку проведення чергових зборів акціонерів; ініціювання корпоративного конфлікту; дезінформування акціонерів, учасників; вплив на контрагентів і орендодавців; ініціювання цілеспрямованих перевірок будь-якими уповноваженими органами складів або виробничих цехів та інше. Перелік цих методів серед рейдерів майже невичерпний.

З урахуванням відсутності будь-яких спеціальних нормативних актів щодо протидії рейдерству, пропонується доповнити кримінальний кодекс [5] відповідною статтею, що буде містити визначення рейдерства: «Рейдерство, тобто напад на підприємство, установу, організацію, вчинене за попередньою змовою групою осіб, поєднане із застосуванням фізичного або психічного насильства, або з погрозою застосування такого насильства, з метою протиправного заволодіння майном, - карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років».

Доповнити ст. 2 Закону України «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень» [6] окрім інших статтею 190 КК України, що сприяло б посиленню відповідальності за шахрайство і розширенню застосування даної норми, адже окремі рейдерські схеми стоять майже на грані злочину і законності. Є також необхідним прийняття проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»[7], який посилює перевірку реєстрованих суб'єктів підприємницької діяльності з боку контролюючих органів без ускладнення реєстраційної процедури.

Вбачається доцільним посилення контролю податковими органами над суб'єктами підприємництва, які мають основну частку в статутному капіталі двох і більше юридичних осіб, що характерно для рейдерства. Це дасть змогу ефективнішого викриття рейдерських груп і суттєво ускладнить реалізацію окремих схем захоплення підприємств.

На рівні підприємства, якщо власник (власники) помітили планування рейдерського замаху необхідно посилити внутрішній контроль серед учасників, акціонерів; привернути увагу громадськості і правоохоронних органів до рейдерської атаки, у тому числі і шляхом публікацій в авторитетних ЗМІ; в межах закону максимально обмежити усіх працюючих за трудовим договором і контрактом до документів і важливої інформації про контрагентів, стани рахунків, дати поставок тощо; якщо стало відомо, що мета рейдерської атаки - нерухомість, доцільно у будь-який спосіб обтяжити даний об'єкт власності.

Як бачимо, з боку держави зроблено надто мало дієвих кроків для протидії рейдерству в Україні, разом з цим відбиття рейдерської атаки здебільшого є малоефективним і затратним, що пояснює статистику успішності рейдерства. Однак слід пам'ятати, що вільна конкуренція і свобода підприємницької діяльності є основою успішного бізнесу, а внаслідку і економічного розвитку держави, у зв'язку з чим для останньої ставиться важливе завдання - ефективно захищати підприємництво від очевидної загрози - рейдерства.




Література:

1. http://www.antiraider.ua - офіційне джерело;

2. Берлач Ю. «Організаційні заходи протидії рейдерству в Україні», — Підприємництво, господарство і право, - № 11,- 2007 рік, - с. 109;

3. Варналій 3., Мазур І. «Рейдерство в Україні: передумови та шляхи подолання», - Стратегічні пріоритети, - № 2, - 2007 рік;

4. Жорнокуй Ю. «Конфлікт інтересів та корпоративний конфлікт: спільні та відмінні ознаки», - Підприємництво, господарство і право, - № 11,- 2007 рік;

5. Кримінальний Кодекс України. - Відомості Верховної Ради (ВВР), і 2001, N25-26, ст.131;

6. Закон України «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень». - Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2009, №45, ст.692;

7. Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" щодо унеможливлення використання органів державної реєстрації у рейдерських схемах. - Постанова ВРУ від 9 червня 2009 року № 1488.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота