ДИНАМІКА ТА АНАЛІЗ ОБСЯГІВ БЮДЖЕТНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ДИНАМІКА ТА АНАЛІЗ ОБСЯГІВ БЮДЖЕТНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ

10.10.2014 18:44

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Старух Анна Ігорівна, аспірантка Львівської державної фінансової академії


Сучасне суспільство являє собою велику систему відносин, які взаємопов’язані між собою. Бюджетний процес це невід’ємна складова, яка забезпечує функціонування держави. Тому дотримання законності в бюджетній сфері є головним завданням державної політики.

Регулювання бюджетного процесу за нормами, встановленими Бюджетним кодексом України, реформування правового регулювання бюджетних відносин (зокрема, перехід на формування державного бюджету за програмно-цільовим методом, втілення засад нових міжбюджетних відносин, введення казначейського обслуговування бюджетів, прийняття нового порядку кошторисно-бюджетного фінансування) створюють підстави для висновку щодо поступового реформування бюджетної системи країни, у тому числі і з питання забезпечення всебічного фінансового контролю за ефективним та цільовим використанням бюджетних ресурсів. 

Проте проблемним на шляху реформування є питання про відповідальність за бюджетні правопорушення та порядок накладання стягнень за них.

Проблема бюджетного правопорушення розглядається у підручниках з фінансового права. Крім того, у науково-практичних коментарях до Кримінального кодексу України наводився аналіз складів конкретних суспільно-небезпечних порушень законодавства про бюджетну систему України. У вітчизняній науці дану проблему вивчали такі вчені як Л.К. Воронова [1], М.П. Кучерявенко, Л.А. Савченко, С.Т. Кадькаленко, М.М. Андрушко, П.С. Пацурківський.

До прийняття Бюджетного кодексу України питання про бюджетні правопорушення не мали такої актуальності, тому фактично не були в центрі уваги. Але це не означає, що на практиці не існувало таких правопорушень. Вони вчинялися на кожній стадії бюджетного процесу і полягали в порушенні як нормативних актів, які безпосередньо врегульовували порядок складання проектів бюджетів, так і самого Закону про Державний бюджет на відповідний рік. Так, порушення термінів прийняття Закону України про Державний бюджет на відповідний рік призводило до того, що бюджет був нереальним, а це могло привести до розладу всієї фінансової системи держави.

Найбільша кількість правопорушень скоюється під час найдовшої стадії бюджетного процесу – виконання бюджету. Актуальними та болючими правопорушеннями є нецільове, неефективне, незаконне використання бюджетних коштів [2, c.45].

Так, у ході проведення аудиторами Рахункової палати контрольно-аналітичних та експертних заходів виявлено, відповідно до статей 116 і 119 Бюджетного кодексу України, порушень бюджетного законодавства (незаконного, у тому числі нецільового), неефективного використання коштів Державного бюджету України та державних цільових фондів на загальну суму 12 млрд. 943,8 млн. грн. (рис.1.).

 

Рис.1. Обсяги виявлених Рахунковою палатою порушень бюджетного

законодавства та неефективного використання бюджетних коштів, млрд.грн.




За кількістю виявлених випадків та обсягами порушень у звітному році були такі порушення бюджетного законодавства [3, с.27]:

- використання бюджетних коштів без належних нормативно-правових підстав;

- порушення під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти;

- недотримання установлених порядку та термінів складання, затвердження і подання документів;

- порушення, пов’язані з неналежним веденням бухгалтерського обліку; 

- планування з порушенням чинного законодавства;

- використання коштів державного бюджету з порушенням чинного законодавства;

- нецільове використання коштів державного бюджету, передбачених на виконання державних програм;

- втрати внаслідок прийняття незаконних управлінських рішень;

- відволікання коштів державного бюджету у дебіторську заборгованість.

З наведених даних видно, що фінансові об’єми бюджетних правопорушень в нашій державі з кожним роком невпинно зростала.  За вибраний проміжок часу максимальний обсяг виявлених Рахунковою палатою бюджетних правопорушень припав на 2010 рік і складав 30,5 млрд. грн..

Зменшення обсягів виявлених порушень бюджетного законодавства та неефективного використання бюджетних коштів у 2011-2012рр., порівняно з 2010 роком,  зумовлене тим, що у звітному періоді контрольна діяльність Рахункової палати спрямовувалась на проведення контрольно-аналітичних заходів із метою встановлення реального стану справ із виконанням постанов і висновків Колегії Рахункової палати та стимулювання усунення виявлених порушень і недоліків, підвищення дієвості та ефективності перевірок. На реалізацію цієї мети було націлено практично кожний другий контрольний захід. Насамперед приділялась увага тим державним цільовим програмам,  напрямам використання бюджетних коштів, в яких є значна соціально-економічна складова або за якими виявлені значні обсяги порушень бюджетного законодавства, неефективного управління та використання бюджетних коштів [3, с.26].

Необхідно відзначити, що для того, щоб уникнути бюджетних правопорушень необхідно ретельно стежити за змінами у бюджетному законодавстві та правильно відносити витрати і доходи до місцевих і державного бюджетів.

Особливо слід врегулювати питання морально-етичних норм діяльності органів державного фінансового контролю та правових засад встановлення видів відповідальності. Розроблення чітко регламентованих норм створить ефективні умови для побудови дієвої системи відповідальності в Україні.




Література:

1. Воронова Л.К. Финансовое право: [учеб. пособие для студ. юрид. вузов и ф-тов] /  Л.К. Воронова, Н.П. Кучерявенко. – Х.: Легас, 2003. – 359с.

2. Бандурка О.М. Бюджетне право України: [підручник] / О.М. Бандурка, О.П. Гетьманець; Національний університет внутрішніх справ. – Херсон, 2003. – 152с.

3. Звіт Рахункової палати України за 2012 рік [Електронний ресурс].–Режим доступу: 

http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16742074/Zvit_2012.pdf



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота