ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ ПРИ НАДАННІ ГРОШОВОЇ ДОПОМОГИ ПО ДОГЛЯДУ ЗА ДИТИНОЮ ДО ДОСЯГНЕННЯ НЕЮ 3-Х РОКІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ ПРИ НАДАННІ ГРОШОВОЇ ДОПОМОГИ ПО ДОГЛЯДУ ЗА ДИТИНОЮ ДО ДОСЯГНЕННЯ НЕЮ 3-Х РОКІВ

04.10.2016 15:11

[Секция 3. Гражданское и семейное право. Гражданское процессуальное право. Коммерческое право. Жилищное право. Обязательственное право. Международное частное право. Трудовое право и право социального обеспечения]

Автор: Розгон Ольга Володимирівна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри цивільно-правових дисциплін, Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна


На сьогодні допомога по догляду за дитиною до 3-х років офіційно скасована. Отже, виникає запитання щодо актуальності правових аспектів цього кроку уряду та доцільності його концептуальних засад.

Права, що виникають зі шлюбних та сімейних відносин, охороняються законом, за винятком тих випадків, коли ці права здійснюються всупереч їх призначенню. Використання членами сім’ї своїх прав не має завдавати шкоди інтересам суспільства і держави, правам інших громадян.

Чинним законодавством передбачено, що кожна сім’я, в якій народилася дитина, має право отримати державну соціальну допомогу.

Поняття «соціальна допомога» визначає В. В. Жернаков, на його думку якого, це грошові одноразові або періодичні соціальні виплати, що виплачуються громадянам у випадках, передбачених законодавством, за рахунок Державного бюджету. Правове регулювання, призначення і виплата допомоги здійснюються на підставі Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.1992 р. № 2811-XII.

Грошові виплати можуть установлюватися як у твердих розмірах, так і в розмірах, які доповнюють доходи до прожиткового рівня.

Прожитковий мінімум для сім’ї ― визначена для кожної сім’ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.

Розмір державної допомоги визначається щорічно Верховною Радою України у відсотковому відношенні до прожиткового мінімуму.

Зазначимо, що Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» встановлено гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей із дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім’ї, її доходів та віку дітей і передбачено надання певних видів виплат. Донедавна мати (батько дитини або працездатні дідусь чи бабуся) мали право на виплату допомоги по догляду за дитинною до досягнення нею трирічного віку.

Але з 1 серпня 2016 такий вид допомоги, як допомога по догляду за дитиною до 3-х років, офіційно скасований. Тобто фактично ця допомога ліквідується. Цей крок у Мінсоцполітики називають «оптимізацією соціального захисту сімей з дітьми», оскільки цю допомогу поєднали з виплатою при народженні дитини.

Проте у Мінсоцполітики звітують, що соціальний захист родин із дітьми посилено: «З 1 липня 2014 року розмір допомоги при народженні першої дитини збільшиться на 10 320 грн. і становитиме 41 280 грн. Крім того, відтепер сума не залежатиме від того, якою ця дитина народилася — першою, другою, третьою тощо, державою встановлено фіксований розмір допомоги — 41 280 грн.». Одразу після народження дитини родині виплачуватиметься 10 320 гривень. Решту суми допомоги (30 960 грн.) родина отримуватиме впродовж 36 місяців по 860 гривень щомісяця.

Єдиним винятком є ті сім’ї, в яких допомога при народженні першої дитини складала 30 тис грн. і розподілялася лише на 2 роки. Лише в цьому випадку допомога залишиться у мінімальному розмірі (130 грн) на ці останні 12 місяців третього року. Загалом це зроблено лише для того, щоб зберегти на цей рік трудовий стаж за такими сім’ями.

Тобто для таких осіб, у яких закінчився термін виплати допомоги при народженні першої дитини, яка виплачується 24 місяці, на наступні 12 місяців призначається допомога до досягнення дитиною трирічного віку в розмірі 130 гривень.

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», відповідно, внесені зміни до Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», якими до платників єдиного внеску включені особи, що отримують допомогу при народженні дитини.

При цьому період догляду за дитиною до досягнення нею 3-х років буде, як і раніше, входити до страхового стажу.

Відповідно, з метою збереження права громадянам на зарахування їм часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового стажу органи соціального захисту населення будуть здійснювати відрахування до управлінь Пенсійного фонду за отримувачів допомоги при народженні дитини та за осіб, яким буде здійснюватися виплата допомоги до досягнення дитиною трирічного віку в розмірі 130 гривень.

У разі працевлаштування отримувачів (або виходу на роботу) в період отримання допомоги при народженні дитини та допомоги до досягнення дитиною трирічного віку в розмірі 130 гривень орган соціального захисту населення не здійснює відрахування до Пенсійного фонду за таких отримувачів.

Зауважимо, що уряд пішов на суттєве зменшення видатків на соціальну сферу, а цей розмір допомоги по догляду отримували найменш захищені сім’ї, які мають дуже низькі доходи.

Таким чином, цей вид допомоги є вагомим елементом соціального забезпечення материнства та батьківства. Як бачимо, з одного боку, на період 2016 року прожитковий мінімум збільшено, що стимулює сім’ї до народження дітей, створює умови для реалізації громадянами свого права на материнство і батьківство, а з іншого ― матеріальні одноразові виплати у зв’язку з народженням дитини не вирішують демографічної проблеми по суті, а об’єднання в один вид допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку призвело до звуження змісту й обсягу існуючих прав дитини, а отже, до звуження прав дитини та можливостей використання грошової допомоги при народженні.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота