СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ АНАЛІЗУ ВИКОНАННЯ КОШТОРИСУ ДОХОДІВ І ВИДАТКІВ БЮДЖЕТНОЇ УСТАНОВИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ АНАЛІЗУ ВИКОНАННЯ КОШТОРИСУ ДОХОДІВ І ВИДАТКІВ БЮДЖЕТНОЇ УСТАНОВИ

03.03.2017 10:45

[Секция 4. Бухгалтерский учет, анализ и аудит]

Автор: Васильєва Валентина Георгіївна, кандидат економічних наук, доцент, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро; Чернова Анастасія Володимирівна, студент, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро


Діяльність бюджетних установ фінансується за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, які надаються їм безповоротно, крім того вони працюють не заради отримання прибутку, а для задоволення соціальних, культурних та інших потреб суспільства. Ефективне функціонування економіки країни неможливе без раціонального використання державних коштів. В зв’язку з цим все більшого значення набувають питання вивчення та оцінки діяльності організацій і установ, які фінансуються за рахунок бюджетних коштів. Враховуючи всю специфіку їх діяльності і те, що бухгалтерський облік та аналіз виконання кошторису доходів і видатків бюджетних установ суттєво відрізняється від обліку та аналізу господарської діяльності підприємств виробничої сфери, тому питання всебічного вивчення та детального аналізу діяльності таких організацій на сьогоднішній день є досить актуальним явищем. Однією з найважливіших функцій управління поряд з плануванням, організацією, обліком та контролем є аналіз.

Перехід до ринкової економіки зумовлює потребу бюджетних установ змінити традиційне бачення здійснення нею господарської діяльності. Як і всі інші організації найрізноманітніших форм власності, бюджетна установа має прагнути до максимізації доходів спецфонду, активізації структури капіталу та забезпечення його фінансової діяльності, побудови ефективного механізму управління бюджетною організацією, а також у перспективі − використання бюджетною організацією ринкових механізмів залучення фінансових коштів. Важливу роль у реалізації цих завдань відводиться саме аналізу кошторису бюджетної установи.

Відповідно до законодавства, бюджетна установа − це орган, установа чи організація, передбачена Конституцією України, а також установа чи організація, створена у встановленому порядку органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, яка повністю або частково утримується за рахунок відповідного державного бюджету чи місцевих бюджетів [1]. Фінансування – це джерело покриття видатків бюджетних установ у вигляді коштів, одержаних з бюджету в межах затверджених асигнувань, тобто в межах планових сум, передбачених кошторисом, які одержуються з бюджету.

Для того, щоб виконувати свої функції, визначенні положенням чи статутом, бюджетній установі насамперед потрібен план, що визначає доходи, які вона має отримати протягом бюджетного періоду, та відповідні видатки, які будуть проведені для здійснення нею своїх повноважень. Кошторис і є таким плановим документом бюджетної установи. Згідно з п.1 порядку складання, розгляду і затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 28.02.2002 № 228 [2], кошторис – це основний плановий документ, який надає повноваження бюджетній установі щодо отримання доходів та здійснення видатків, визначає обсяг і спрямування коштів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення цілей, визначених на рік відповідно до бюджетних призначень.

Граничні розміри фінансування із бюджету на рік з розбивкою по кварталах передбачаються в річному розписі доходів і видатків відповідного бюджету, в кошторисах доходів і видатків бюджетних установ і називаються бюджетними асигнуваннями[3].

В бюджетних установах видатки можуть бути двох видів: касові та фактичні. Нараховані і оплачені видатки обліковуються як касові, а нараховані, але не виплачені – вважаться фактичними [4].

Кошторис бюджетних установ має такі складові частини: загальний фонд, який містить обсяг надходжень із загального фонду бюджету та розподіл видатків за повною економічною класифікацією видатків на виконання бюджетною установою основних функцій або розподіл надання кредитів з бюджету за класифікацією кредитування бюджету; спеціальний фонд, який містить обсяг надходжень із спеціального фонду бюджету на конкретну мету та їх розподіл за повною економічною класифікацією видатків на здійснення відповідних видатків згідно із законодавством, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов'язаних з виконанням установою основних функцій, або розподіл надання кредитів з бюджету згідно із законодавством за класифікацією кредитування бюджету [5]. Розроблення кошторису бюджетної установи спрямоване на розв’язання двох основних завдань: визначення обсягу доходів і видатків, пов’язаних із діяльністю окремих структурних одиниць та підрозділів установи; забезпечення покриття видатків фінансовими ресурсами із різних джерел. 

Перевірка дотримання законодавства при складанні кошторису, по суті, є одним з найважливіших контрольних заходів. Важливим є аналіз змісту наказів, що видавалися в установі стосовно фінансово-господарської діяльності, зокрема такої статті кошторису бюджетної установи, як «Оплата праці», наказів про виплати премій та матеріальної допомоги, встановлення стимулюючих надбавок, оскільки передумовою таких дій є завищення показників фонду оплати праці.

Найбільше порушень виявляється при перевірках правильності  розрахунків фонду оплати праці та видатків на поточне утримання бюджетної установи. Нормативно-правові акти, які забороняли б планувати фонд преміювання, матеріальної допомоги, виплаті надбавок стимулюючого характеру, відсутні.

Удосконалення обліку, посилення його контрольних функцій за господарською та фінансовою діяльністю установи – основний шлях покращення дотримання фінансово- бюджетної дисципліни. Відображаючи всі операції, пов’язані з освоєнням кошторису витрат, бухгалтерський облік дозволяє не тільки систематично зіставляти їх з плановими показниками, а ще й виявляти відхилення фактичних витрат від планових, визначити найголовніші напрямки витрат та підвищувати рівень бюджетного кошторисного планування в цілому. Висока якість облікової інформації створює умови ефективної реалізації всіх без винятку функцій управління.

Одним з методів аналізу доходів і видатків бюджетної установи є оцінка структури і динаміки її фінансування з розбивкою на загальний і спеціальний фонди, що безпосередньо наведено у таблиці 1:

Таблиця 1

Аналіз структури і динаміки фінансування

Миколаївської митниці Державної фіскальної служби

Показники Минулий період

2015 рік  Звітний період

2016 рік Відхилення 

“+”;“-” %

1. Загальний фонд, грн 20 100 720 16 112 940 -3 987 780 80,2

У відсотках(%) до коштів всього 99,8% 99,7% -0,1% -

2. Спеціальний фонд, грн 41 040 48 000 6 960 117

У відсотках (%) до коштів всього  0,2% 0,3% 0,1% -

2.1. Плата за послуги, що надаються бюджетними установами, грн 18 480 22 800 4 320 123,4

У відсотках (%) до коштів спеціального фонду  45,03% 47,5% 2,47% -

2.2. Плата за оренду майна бюджетних установ, грн 22 440 24 000 1 560 107

У відсотках (%) до коштів спеціального фонду  54,68% 50% -4,68% -

2.3. Надходження бюджетних установ від реалізації майна (крім нерухомого), грн 120 1200 1080 1000

У відсотках (%) до коштів спеціального фонду 0,28% 2,5% 2,22% -

Всього коштів, грн 20 141 760 16 160 940 -3 980 820 80,2




За проведеним аналізом структури і динаміки фінансування бюджетної установи можемо зробити наступні висновки:

1. Загальний обсяг фінансування у звітному році (2016 р.) порівняно з минулим (2015 р.) скоротився на 3 980 820 грн (80,2 %), що оцінюється негативно, оскільки свідчить перш за все про зменшення обсягів фінансування бюджетних установ по Україні; 

2. Сама структура фінансування фактично стабільна, зокрема у минулому році кошти загального фонду становили 99,8%, а спеціального 0,2 %, у звітному році ситуація майже не змінилася і коштів загального фонду у загальній сумі коштів було вже 99,7%. Що стосується спеціального фонду він зріс на 0,1%. Отже, загальну структуру фінансування можна вважати незмінною, принаймі її зміна не є суттєвою;

3. Сумарно загальний фонд у звітному році порівняно з минулим зменшився на 3 987 780 грн (80,2%), спеціальний 6960 грн, що у відносному значенні рівне 17%;

4. У структурі спеціального фонду зросла на 47,5%. величина коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами і на 50 %. величина коштів, отриманих за оренду майна бюджетних утанов, питома вага надходжень бюджетних установ спеціального фонду у звітному році порівняно з минулим на 2,5%. збільшилась;

5. Зростання величини спеціального фонду на 6960 грн спричинене зниженням у його складі на 4320 грн (123,4%) величини коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються  бюджетними установами і на 1560 грн (107%) величини коштів, отриманих як плата за оренду майна з коригуванням на збільшення на 1080 грн (100%) статтю надходженнябюджетних установ від реалізації майна за  спеціальним фондом.

Аналіз кошторису бюджетних установ є важливим для перевірки ефективності витрачання бюджетних коштів. Аналіз необхідний для виявлення ризиків порушення розрахункової дисципліни фінансово-бюджетної установи. Основним шляхом покращення дотримання фінансово- бюджетної дисципліни є вдосконалення обліку, посилення контрольних функцій за господарською та фінансовою діяльністю установи.

Отже, завдяки аналізу кошторису для бюджетних установ здійснюється кількісна та якісна характеристика тих змін і відхилень від планових показників, які відбуваються в установах, що має величезне значення для ефективного контролю, планування та вдосконалення діяльності бюджетної установи. Важливу роль в управлінні діяльністю бюджетних установ відіграють раціональна організація та методика обліку й аналізу результатів виконання кошторису.




Література:

1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.

2. Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ: Постанова Кабінету міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: – http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/228-2002-п.

3. Сопко В.В. Бухгалтерський облік: Навчальний посібник.—Київ, 2012, 578 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:-http://studentam.kiev.ua/content/view/623/73/.

4. Шевчук А.О. Кошторис-основний плановий документ бюджетної установи//Баланс-Бюджет.-2014.-№3.-С.112. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:-http://www.ldufk.edu.ua/index.php/profesorsko-vikladackij-sklad.198/articles/shevchuk-anatolij-mikolajovich.html.

5. Пасічник Ю. В. Бюджетна система України та зарубіжних країн : навч. посібн. / Ю. В. Пасічник. – 2-ге вид., переробл. і доповн. – К. : Знання-Прес, 2014. – 547 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:- http://westudents.com.ua/knigi/634-byudjetna-sistema-ukrani-paschnik-yuv.html.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота