ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗПОДІЛУ ДОХОДІВ МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ МІСТА ЛЬВОВА - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗПОДІЛУ ДОХОДІВ МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ МІСТА ЛЬВОВА

15.03.2017 08:43

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Сеник Роксолана Романівна, магістр, Львівський національний університет імені Івана Франка


Місцеві бюджети, а саме їхні доходи є фінансовою базою місцевого самоврядування та посідають важливе місце в економічній системі кожної держави. Достатній обсяг дохідної частини місцевого бюджету дозволяє забезпечити економічну та соціальну стабільність, також органи місцевого самоврядування спроможні в повній мірі задовільняти  потреби населення. Тому, на сьогодні, дуже важливе значення мають обсяг та склад дохідної частини місцевих бюджетів .

Дослідженню питань, пов`язаних з формуванням доходів місцевих бюджетів присвячено праці відомих вчених та економістів, серед яких:  Н. Власюк, С. Юрій, О. Василик, В. Кравченко, І. Луніна та ін. Однак, на сьогодні не вирішеними залишаються питання нестабільної  та недостатньої дохідної бази місцевих бюджетів , необхідним є вирішення даних проблем. 

Метою дослідження є здійснення аналізу дохідної частини бюджету міста Львова та пошук ефективних напрямів, які б  сприяли збільшенню дохідної бази та зміцненню фінансової незалежності місцевого самоврядування.

Функціонування місцевих органів влади пов’язане з достатнім забезпеченням їх фінансовими ресурсами та стабільною дохідною частиною.

Доходи місцевих бюджетів виражають сферу економічних відносин суспільства, яка пов’язана з формуванням, розподілом та використанням фінансових ресурсів регіонального рівня і використовується місцевими органами влади для забезпечення поточних і перспективних завдань розвитку регіону [1].

Проведений аналіз динаміки дохідної частини місцевого бюджету міста Львова за 2013-2015 рр. свідчить про нестабільність надходження доходів протягом аналізованого періоду, так доходи спеціального фонду у 2015 р. зменшились на 19038,2 тис. грн.  порівняно з 2013 р., а доходи загального фонду збільшились на 785 533,6 тис. грн. (табл. 1).

Таблиця 1 

Доходи місцевого бюджету міста Львова за 2013-2015 рр., тис. грн.

(без міжбюджетних трансфертів)




    Джерело: cкладено автором на основі [2].

Основним джерелом наповнення бюджету є податкові надходження,  доцільним є здійснення аналізу їх складу та структури (табл. 2).

Із здійсненого аналізу показників, наведених у табл. 2, можна зробити висновок, що податок на прибуток, податок на збільшення ринкової вартості займають найвагоміше місце у структурі податкових надходжень. Найбільше значення серед податкових находжень мав податок на доходи фізичних осіб, так сума надходжень від цього податку  у 2015 р. збільшилась на 76 819 тис.грн., порівняно з 2013 р.  У 2015 р. надходження від податку на прибуток становили

3 786,3 тис. грн., а це на 34 554,3 тис. грн. менше порівняно з 2013 р., а у 2014 р. надходження від даного податку були від`ємними, що пов`язнано з непогашеною кредиторською заборгованістю, або податковим кредитом. 

Таблиця 2

Склад та структура податкових надходжень  міста Львова за 2013-2015 рр., тис. грн.




Джерело: складено автором на основі [2].

Оскільки, вагомим джерелом формування доходів місцевих бюджетів є також офіційні трансферти, необхідно здійснити їх аналіз (табл. 3.).

Таблиця 3

Обсяг та склад надходжень офіційних трансфертів до бюджету міста Львова за 2013- 2015 рр., тис.грн.




Джерело: складено автором на основі [2].

Із даних, наведених у табл. 3. можна зробити висновок про те, що протягом аналізованого періоду було значне зростання субвенцій, так їх сума у 2015 р. порівняно з 2013 р.  зросла на 1 617 345 тис.грн., однак, на 2015 р. дотацій  взагалі не було передбачено, що пов`язано з браком коштів. Отже, здійснивши аналіз обсягу та складу надходжень офіційних трансфертів до бюджету м. Львова за 2013-2015 рр., можна говорити про те, що є досить велика залежність місцевого бюджету  від бюджету вищого рівня, а це в свою чергу призводить до відсутності в місцевої влади зацікавленості у збільшенні дохідної бази бюджету міста [2]. 

Проблемними питаннями, які постають, на сьогодні, у формуванні дохідної частини місцевого бюджету є:

– високий рівень залежності місцевих бюджетів від трансфертів, які надаються Державним бюджетом;

–  нестабільність дохідної бази;

– невідповідність між завданнями органів місцевого самоврядування і ресурсами, необхідними для їх виконання ;

        –  зменшення частки як власних, так і закріплених надходжень.

 Із врахуванням наявних проблем, доцільним є вдосконалення інституційного середовища формування дохідної частини місцевих бюджетів, посилення взаємозв’язку податкового регулювання із циклічністю економічного розвитку. Зміцнення рівня фінансового забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування за рахунок власних доходів – це передумова для підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів, підвищення стабільності та передбачуваності доходів місцевих бюджетів та створення умов для оптимізації взаємовідносин між суб’єктами бюджетного процесу [3].

Отже, проаналізувавши дохідну частину місцевого бюджету міста Львова, та дослідивши проблемні питання у їх формуванні, на нашу думку, з метою вирішення цих проблем та задля зміцнення фінансової незалежності місцевого самоврядування варто було б: передати органам місцевого самоврядування переважну більшість повноважень місцевого характеру і коштів державного бюджету у вигляді певної частини податків або ж їхньої частини, та збільшити перелік місцевих податків і зборів; перевести податок на прибуток до числа місцевих податків та здійснювати стимулювання розвитку бізнесу та надавати особливі режими діяльності, встановити пільгові ставки для суб'єктів підприємницької діяльності, а збільшення числа підприємств сприятиме більшій зайнятості населення, підвищенню соціального та економічного розвитку регіону, збільшенню  нових робочих місць, а це в свою чергу стане додатковим джерелом наповнення дохідної частини місцевого бюджету за рахунок сплати податку на прибуток.




Література:

1. Пасічник Ю. В. Бюджетна система України [Текст] : навчальний посібник  /  Ю. В. Пасічник – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : Знання, 2008. – 670 с. 

2. Звіти про виконання дохідної частини бюджету м. Львова 2013 – 2015 рр. [Електронний ресурс]:Режим доступу : http://city-adm.lviv.ua/

3. Каспрук А. Ю. Доходи місцевих бюджетів: проблеми забезпечення та резерви збільшення/ Каспрук А.Ю// «Економічні науки».  Серія «Облік і фінанси». - Випуск 9. – Ч 2. – 2012.

________________________

Науковий керівник: Бугіль Світлана Ярославівна, кандидат економічних наук, доцент, Львівський національний університет імені Івана Франка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота