ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВИБІР СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ

28.04.2017 13:57

[Секция 4. Бухгалтерский учет, анализ и аудит]

Автор: Сущенко Єлизавета Ігорівна, студентка, Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського; Авраменко Олена Іванівна, Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського


Здійснення підприємницької діяльності нерозривно пов'язане з питаннями оподаткування. Вибір найбільш сприятливої системи оподаткування для свого бізнесу – одна з необхідних умов його успішності. Податкове законодавство України не може похвалитися великою кількістю альтернативних варіантів, але вони все-таки існують. Це стосується, в першу чергу, оподаткування прибутку підприємства. Тут існує вибір між загальною та спрощеною (сплата єдиного податку) системами оподаткування.

Розглянемо загальну систему оподаткування. Об'єктом оподаткування на загальній системі є прибуток, який підприємство отримало за результатами своєї діяльності. Розмір оподатковуваного прибутку визначається як різниця між доходами, отриманими підприємством в звітному періоді, і собівартістю (реалізованих товарів плюс інші витрати). Базова ставка податку на прибуток дорівнює 18% від розміру об'єкта оподаткування.

 Всупереч існуючій думці, загальна система оподаткування володіє цілим рядом переваг перед «спрощенкою»: відсутні які-небудь обмеження, пов'язані з видами діяльності; з кількістю найманих працівників; за обсягом доходів від основної діяльності; більш широкий простір для податкового маневрування (можливість оптимізації податку шляхом збільшення видаткової частини). 

До недоліків загальної системи можна віднести: більш висока складність адміністрування (складання і подання звітності, облік витрат і т. д.). за умови, що підприємство – платник ПДВ, ризик збільшення податкової бази.

Альтернативним видом оподаткування є спрощена  система оподаткування.

Платниками єдиного податку можуть бути юридичні особи, чия річна виручка не перевищує 5 млн. грн. Ставки податку (від загальної суми доходу) становлять: 

1. Для платників третьої групи: 3% - для тих, хто є платником ПДВ; 5% - для неплатників.

2. Для платників з четвертої групи (сільгоспвиробники) – % від нормативної вартості земель.

До основних переваг використання «спрощенки» юридичними особами відносяться: 

-Простота обчислення податку та заповнення звітності. Простота ведення обліку. 

-Можливість ставати платником ПДВ на свій розсуд. 

-Звільнення від обов'язку нарахування та сплати низки зборів та податків: податку на прибуток, ПДВ (крім підприємств, що сплачують єдиний податок за ставкою 3%), земельного податку (за винятком ділянок, що не використовуються у госпдіяльності) та ін.

Ліміт річної виручки підприємства-єдиноподатника обмежений 5 млн. в рік. При цьому ліміт встановлений саме на виручку, а не на прибуток компанії. Розмір річної виручки включаються всі надходження без вирахувань витрат і подібних мінусів. Проте, варто враховувати, що найчастіше українські підприємства використовують дві і більше компаній у структурі бізнесу, що дозволяє законно обходити зазначені перешкоди. 

Для того, щоб зрозуміти економічну доцільність використання загальної системи в конкретному випадку, досить порівняти показники податкового навантаження на підприємстві при загальній та спрощеній системах за формулою: 





Розглянемо приклад: припустімо, що певне підприємство (не платник ПДВ), мав дохід в 900 000 грн., при цьому отримало прибуток в 200 000 грн., ставка податку для «єдинника» 3-ї групи - 5%. Визначання податкового навантаження наведено у таблиці 1.

Таблиця 1- Порівняння податкового навантаження в двох системах оподаткування






Отже, у нашому випадку для того, щоб єдина система оподаткування стала більш економічно вигідною для платника, необхідно мати відсоток рентабельності не менше 25% (45 000 грн. / 18%). В існуючих умовах таким показником може похвалитися далеко не кожне підприємство. 

Ставати платником єдиного податку для підприємства економічно доцільно в наступних випадках:

 • Для неплатників ПДВ – якщо рентабельність (розмір прибутку) становить більше 25% (див. розрахунки розділ «Загальна система оподаткування) або податкове навантаження по податку на прибуток перевищить 5%.

 • Для платників – більше 15% (податкове навантаження по податку на прибуток перевищить 3%).

 • Якщо підприємство має причини, за якими йому небажано ставати платником ПДВ. 

Законодавством прямо передбачено заборону на використання негрошових форм розрахунку для платників єдиного податку. При цьому, існують цілі галузі виробництва, які працюють за давальницькою схемою роботи. Наприклад, текстильне виробництво, сельхозпереработка та ін. Крім того, існує специфіка в оподаткуванні транзитних сум, що надходять до платників єдиного податку за договорами комісії, доручення і т. п. Законодавство прямо передбачає виключення таких сум із бази оподаткування, але при цьому необхідно дотримати ряд організаційних заходів, що часто неможливо в силу специфіки виду діяльності. Наприклад, посереднику-єдиноподатнику, який надає посередницькі послуги з оренди автотранспорту через інтернет-сайт необхідно чітко задокументувати транзитний характер суми, що надійшла від замовника в рахунок оплати оренди авто, а це часом досить проблематично здійснити. 

Кожне підприємство, що перебуває на загальній системі оподаткування, мають право перейти на «спрощенку», але зробити це вона може тільки один раз на рік. Для цього достатньо подати заяву до свого територіального органу  ДФС, але не пізніше, ніж за п'ятнадцять днів до початку наступного кварталу.

Таким чином, на підставі проведеного дослідження, було встановлено:

- однозначної відповіді на питання-яку систему вибрати не існує;

- У кожному випадку вибір залежить від безлічі вихідних даних: вид діяльності, поставлені цілі, виручка і т. д.;

- ставати платником єдиного податку доцільно у таких випадках: для неплатників ПДВ – якщо рентабельність або податкове навантаження по податку на прибуток перевищить 5% , для платників – більше 15%, якщо підприємство має причини, за якими йому небажано ставати платником ПДВ; 

Для вибору системи оподаткування потрібно звернутися до спеціаліста у цій сфері та проконсультуватися з ним.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота