КЛАСИФІКАЦІЯ БЮДЖЕТНИХ ІНТЕРЕСІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

КЛАСИФІКАЦІЯ БЮДЖЕТНИХ ІНТЕРЕСІВ

26.06.2017 19:59

[Секция 7. Налоговая система. Бюджетная система]

Автор: Богма Олена Сергіївна, кандидат економічних наук, доцент, Запорізький національний університет


На сьогоднішній день існує нагальна необхідність створення й наукового обґрунтування концепції бюджетної безпеки України, як важливої умови забезпечення стабільних умов функціонування та стійких темпів розвитку нашої країни. Своєю чергою, в концептуальних основах бюджетної безпеки однією з основоположних категорій виступає категорія «бюджетний інтерес», складність та недостатня дослідженість якої зумовлює необхідність більш детального її розгляду, зокрема, групування її структурних елементів в класифікаційні ознаки. 

На підставі дослідження сутності бюджетних інтересів та їх класифікаційної структури, запропонованої С.В. Пискуновою [1], в якості ознак класифікації досліджуваної категорії ми пропонуємо такі: 

– за носіями інтересів – інтереси суспільства (національні), інтереси органів державної влади;  інтереси бізнесу; інтереси фізичних осіб (соціальних груп, індивідуальні);

– за наявністю у носіїв інтересів громадянства країни – інтереси громадян країни, інтереси громадян інших країн; 

– за змістом очікуваної вигоди – соціальні, економічні, політичні, культурні, релігійні інтереси тощо;

– за рівнем суспільної корисності – суспільно корисні інтереси; суспільно небезпечні інтереси;

– за рівнем суттєвості впливу на бюджетний процес і бюджетну безпеку – інтереси глобального впливу, інтереси середнього впливу, інтереси не значного впливу. 

– за рівнем реалізованості – реалізовані інтереси, частково реалізовані інтереси, не реалізовані інтереси;

–  за характером впливу на бюджетну систему і процес – прямі інтереси, опосередковані інтереси;  

– за вектором спрямованості – інтереси та контрінтереси; 

– по відношенню до структурного рівня бюджетної системи України – інтереси державного бюджету та інтереси місцевого бюджету. Своєю чергою, останні включають інтереси Автономної Республіки Крим, інтереси обласного бюджету, інтереси районного бюджету, інтереси бюджету місцевого самоврядування (які включають інтереси об'єднань територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, бюджету об’єднаних територіальних громад; 

– за рівнем необхідності реалізації – інтереси першочергової реалізації; інтереси реалізації за остаточним принципом; інтереси, які не повинні бути реалізовані ні за яких умов; 

– за динамікою зростання актуальності – перспективно актуальні інтереси; інтереси зростаючої актуальності; інтереси стабільно незмінні; інтереси, актуальність яких зменшуються; неактуальні інтереси (актуальні в минулому). 

Відзначимо, що запропоновану С.В. Пискуновою класифікацію бюджетних інтересів нами доповнено ознаками: за наявністю у носіїв інтересів громадянства країни; за рівнем суспільної корисності; за рівнем суттєвості впливу на бюджетний процес і бюджетну безпеку; за рівнем необхідності реалізації; за динамікою зростання актуальності.

Водночас вважаємо такими, що не відповідають змісту поняття «бюджетний інтерес», запропоновані С.В. Пискуновою ознаки: 

– за рівнем субзалежності – суб’єктивні та об’єктивні інтереси – оскільки інтерес завжди прив’язаний до суб’єкта-носія, тобто конкретної людини, та не може бути продукованим не живою природою; 

– відповідно етапу бюджетного процесу – інтереси на етапі складання бюджету, інтереси на етапі розгляду та затвердження, інтереси на етапі виконання бюджету, інтереси на етапі контролю – оскільки бюджетний інтерес передбачає отримання корисності, яка може бути досягнута лише шляхом фактичного витрачання бюджетних коштів, то цього можна досягти лише за підсумками реалізації всіх етапів бюджетного процесу, а не окремо узятого. 

Вважаємо, що запропонована класифікація сприятиме більш чіткому та своєчасному розпізнаванню відповідних видів бюджетних інтересів, що є важливою умовою завчасної розробки механізмів вирішення наявних та майбутніх протиріч та конфліктів у бюджетній сфері, які пов’язані з протилежністю бюджетних інтересів та не можливістю їх повної реалізації одночасно всіма носіями, науково обґрунтованого підходу до формування державної бюджетної політики та, відповідно, забезпечення бюджетної безпеки країни.




Література:

1. Пискунова Светлана Викторовна. Экономическая безопасность региона в контексте выявления механизмов дисбаланса бюджетных процессов : на материалах Ставропольского края : диссертация ... кандидата экономических наук : 08.00.05, 08.00.10 / Пискунова Светлана Викторовна; [Место защиты: Ставроп. гос. ун-т].- Ставрополь, 2008. – 153 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота