ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ СПЕЦІАЛЬНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗОН У ПОЛЬЩІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ СПЕЦІАЛЬНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗОН У ПОЛЬЩІ

24.06.2019 16:44

[Секция 1. Экономика, организация и управление предприятиями, отраслями, комплексами]

Автор: Головаш Богдан Едуардович, кандидат економічних наук, доцент, Київський національний університет будівництва і архітектури; Головаш Лілія Вікторівна, аспірант, Київський національний університет будівництва і архітектури


Сучасні умови економічного розвитку України вимагають суттєвої модернізації існуючих підходів до принципів економічної політики нашої країни. Формування чітко визначеної, нової економічної моделі прискореного розвитку є першочерговим завданням існування України як незалежної держави. Відповідно, виникає негайна потреба докорінних, трансформаційних змін головних засад і підходів до управління економічним розвитком держави.

Одним з напрямків розвитку економічного стратегії України може стати питання відновлення діяльності спеціальних економічних зон (СЕЗ) в Україні, як центрів інвестиційно-інноваційного розвитку. 

Дані зони мають мати чітку програмно-галузеву спрямованість і відповідний механізм моніторингу їх діяльності, для недопущення повторення прикрих помилок їх діяльності у минулому.

У Польщі особливі економічні зони розглядаються як один з інструментів проведення регіональної політики. Основна мета їх створення – активізація господарського життя в депресивних регіонах з високим рівнем безробіття.

Законодавчо термін діяльності всіх існуючих в Польщі СЕЗ був обмежений 2020 роком, проте нещодавно польський уряд вирішив продовжити цей термін до 2026 року. В даний час в Польщі існують 14 спеціальних економічних зон, у більшості з яких є ще свої окремі підзони (окремо можна згадати про наявність 81 технологічного парку). Загальна площа всіх зон сьогодні становить близько 19 тис. га. 

Однією з переваг польських СЕЗ є можливість отримати державну допомогу, яка передбачає, серед іншого:

– доступність земель та/або комерційних приміщень з усією необхідною для організації бізнесу інфраструктурою.

– звільнення від сплати податку на прибуток підприємств від господарської діяльності на території СЕЗ в обсязі 15-70% вкладених інвестицій [1].

Дозволи на ведення діяльності на території СЕЗ надавалися для інвестицій, які задовольняли принаймні одному з критеріїв:

– інноваційності – спрямовані на використання нових технологій, створення нової або удосконаленої продукції (послуг, процесів);

– пріоритетності секторів – реалізуються в таких секторах: авіаційному, автомобільному, електроніки, біотехнології, машинобудівному, малотоннажної хімії, досліджень і розробок, сучасних послуг (інформаційних, досліджень і технічного аналізу тощо);

– розвитку кластерів, індустріальних і технологічних парків  – сприяють розвитку цих інноваційних структур;

– рівня індустріалізації  – чим нижче значення показника вартості реалізованої промислової продукції на одного жителя, тим простішими є вимоги до інвестора. Наприклад, якщо в регіоні цей показник дорівнює або більше 0,8, але не перевищує 1,5 від аналогічного показника по країні в цілому, інвестор зобов'язаний взяти на себе витрати в сумі не менш як 27 млн. злотих. Якщо цей діапазон становить від 0,6 до 0,8, інвестиційні витрати мають бути не менш як 18 млн. злотих, і так далі на спадання;

– рівня безробіття – чім він вищий, тим для інвестора менше вимог щодо кількості створених робочих місць і вкладених інвестицій [2].

Досвід Польщі показує значний успів у діяльності таких зон. За роки їх функціонування в них було залучено більше 34 млрд. дол. США і створити 300 тис. робочих місць [3].

Оцінюючи польський досвід діяльності СЕЗ можна з упевненістю сказати, що законодавча база і практика їх діяльності довели свою високу привабливість для інвесторів. Завдяки діяльності СЕЗ був залучений закордонний капітал, створені тисячі нових робочих місць, підприємства отримали доступ до нових технологій, та значно покращився економічний розвиток регіонів де вони були створені.

Відновлення діяльності СЕЗ в Україні має значно поліпшити показники інвестиційно-інноваційного розвитку держави та суттєво прискорити параметри соціально-економічного розвитку країни. 

За розрахунками експертів реалізація проектів СЕЗ в Україні може вже найближчим часом принести до 10% додаткового зростання ВВП, та створення 319 тис. нових робочих місць [4]. 

Література:

1. «Lex Consulting» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lex-consulting.biz/shho-neobhidno-znaty-pro-spetsialni-eko.

2. Підоричева І. Досвід польських СЕЗ: у пошуках "антикрихкості" для України. «ZN» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/macrolevel/dosvid-polskih-sez-u-poshukah-antikrihkosti-dlya-ukrayini-257607_.html.

3. Поможет ли новый закон реализовать потенциал технопарков в Украине? «DELO» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://delo.ua/business/parlament-planiruet-prodlit-zhizn-tehnoparkov-339766/.

4. Хоменко О. Новые специальные экономические территории – рецепт экономического взрыва в Украине. «Hvylya» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://hvylya.net/special-projects/ukrainian-institute-future/novyie-spetsialnyie-ekonomicheskie-territorii-retsept-ekonomicheskogo-vzryiva-v-ukraine.html.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота