ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПОНЯТТЯ «ПРИБУТОК» ПІДПРИЄМСТВА - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПОНЯТТЯ «ПРИБУТОК» ПІДПРИЄМСТВА

28.10.2019 20:41

[Cекция 6. Банковское дело. Деньги, финансы и кредит]

Автор: Олійник Анастасія Владиславівна, магістр, Національна металургійна академія України


В у мовах ринкової економіки кінцевою метою виробництва є одержання прибутку. Прибуток створює гарантії для подальшого існування підприємства. Для підприємства прибуток є показником, який створює стимул для розвитку підприємства, який гарантує найбільшого приросту вартості. Проблема ефективності та розподілу прибутку підприємства – є головною темою у сфері фінансового менеджменту. На сучасному етапі господарювання поняття «прибуток» розглядається в різних значеннях. У даній роботі розкриємо деякі із основних понять про прибуток.

І.О. Бланк одним із перших в Україні використовує поняття співвідношення ризику і доходу у визначенні прибутку. На думку вченого, прибуток – це втілений у грошовій формі чистий дохід підприємця на вкладений капітал, що характеризує його винагороду за ризик здійснення підприємницької діяльності та є різницею між сукупним доходом і сукупними витратами у процесі здійснення підприємницької діяльності [1, с. 258]. 

Таке визначення більше наближається до методичних підходів визначення прибутку за бухгалтерським обліком.

Крім того, Л.Ю. Кучер зазначає, що економічна діяльність підприємства може бути дохідною, та, в кінцевому підсумку, збитковою, а тому ототожнювати дохідність і прибутковість недоцільно [4, с. 82]. 

На думку І.М. Бойчика, прибуток – це частина доходу, що залишається підприємству після відшкодування всіх витрат, пов’язаних з виробництвом, реалізацією продукції та іншими видами діяльності [2, с. 134]. 

Г.В. Савицька визначила прибуток як «…частину чистого доходу, який безпосередньо одержують підприємства після надання послуг, як винагороду за вкладений капітал і ризик підприємницької діяльності» [7, с. 251]. 

К.П. Проскура зазначає, що прибуток характеризує кінцевий результат діяльності, його отримання є обов’язковою умовою розширеного відтворення підприємства, забезпечення самофінансування та зміцнення його конкурентоспроможності на ринку [6, с. 115].

У підручнику «Фінанси підприємств» за редакцією А.М. Поддєрьогіна авторським колективом КНЕУ визначено «прибуток як частину заново створеної вартості, виробленої і реалізованої, готової до розподілу». Одержання прибутку підприємницькими структурами можливе тільки після того, як «втілена в створеному продукті вартість пройде відповідну стадію обороту і набере грошової форми» [5, с. 342]. 

Отже, підкреслюється важливість процесу реалізації виробленого продукту за гроші, тому що далеко не вся продукція може бути реалізована. Колектив авторів під керівництвом Кірейцева Г.Г. тлумачать категорію «прибуток» ширше, а саме: «як найважливішу фінансову категорію, що відображає позитивний фінансовий результат господарської діяльності підприємства, характеризує ефективність виробництва, і в кінцевому підсумку свідчить про рівень і якість виробленої продукції, стан продуктивності праці, рівень собівартості. Одночасно прибуток впливає на зміцнення фінансового стану підприємства, інтенсифікацію виробництва при будь-якій формі власності. Він є не лише джерелом забезпечення внутрішньогосподарських потреб підприємства, а й джерелом формування бюджетних ресурсів держави» [3, с. 109]. 

Досліджуючи сутність поняття «прибуток суб’єктів господарювання», яке досить часто використовується в економічній літературі для відображення якості діяльності підприємства, можна зробити висновок про те, що більшість вітчизняних науковців трактують його саме з погляду бухгалтерського підходу. Прибуток підприємства є частиною заново створеної вартості, виробленої та реалізованої, яка дає можливість характеризувати не лише діяльність окремого підприємства, а й оцінювати стан економічного та соціального розвитку країни.

Тобто, прибуток – головна мета підприємницької діяльності, основний механізм захисту підприємства від загрози банкрутства, база економічного розвитку держави та основне джерело задоволення соціальних потреб суспільства.  

Література:

1. Бланк И. А. Управление прибылью / И.А. Бланк. – К.: Ника центр, Эльга, 2002. – 752 с.

2. Бойчик І. М. Економіка підприємства: [навчальний посібник] / І. М. Бойчик. – К.: Атака, 2008. – 480 с.

3. Кірейцев Г. Г. Фінансовий менеджмент: [навчальний посібник] / [За ред. проф. Г. Г. Кірейцева] – К.: ЦУЛ, 2002. – 496 с.

4. Кучер Л. Ю. Науково-теоретичні основи формування прибутку в підприємствах / Л. Ю. Кучер // Інноваційна економіка. – 2010. - № 1(15). – С. 82- 89.

5. Поддєрьогін А. М. Фінанси підприємств: [підручник] / А. М. Поддєрьогін, М. Д. Білик, Л. Д. Буряк. – К.: КНЕУ, 2006. – 552 с.

6. Проскура К. П. Шляхи удосконалення планування прибутку підприємства / К. П. Проскура. // Актуальні проблеми економіки. – 2011. - № 5 (119). – С. 115-121.

7. Савицька Г. В. Економічний аналіз діяльності підприємства: [навчальний посібник] / Г. В. Савицька. – К. : Знання, 2007. – 668 с.


__________________________

Науковий керівник: Аберніхіна Ірина Георгіївна, кандидат економічних наук, доцент, Національна металургійна академія України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота