ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В АУДИТІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В АУДИТІ

23.03.2020 15:37

[Секция 4. Бухгалтерский учет, анализ и аудит]

Автор: Матковська Діана Анатоліївна, студентка 3 курсу, Київський національний торговельно-економічний університет; Мисюк Вікторія Олександрівна, кандидат економічних наук, Київський національний торговельно-економічний університет


В сучасних умовах розвитку економіки, стрімко зростає актуальність проблеми витіснення машинами спеціалістів різних професій. 

Багато хто називає штучний інтелект (англ. artificial intelligence, AI) технологією майбутнього, але він швидко став технологією сьогодення у світі бізнесу. Темпи розвитку технологій і діджиталізація бізнес-процесів спонукають фінансистів й аудиторів швидко та постійно адаптуватися. 

Розумні механізми навчились блефувати, вигравати в шахи у гросмейстерів, переводити і розпізнавати людський голос. Майже щодня ми дізнаємося про нові подвиги комп’ютерних програм, які вже вміють ставити медичні діагнози та малювати не гірше Рембрандта. Так, згідно з даними Оксфордського університету, протягом наступних 20 років у Великій Британії буде автоматизовано близько 35% нинішніх робочих місць [1]. Втім, Україну тренд автоматизації захопить не так швидко, як Захід, вважають експерти, через відносно дешеву робочу силу. По відношенню до Європи Україна почне відчувати навалу комп’ютерів з затримкою приблизно на 10 років. 

Що ж до застосування AI в аудиті, то за даними дослідження аудиторської компанії Ernst & Young 73% опитаних керівників компаній уже застосовують AI або планують запровадити його в найближчі два роки. Ці дані суттєво відрізняються від результатів опитування, проведеного два роки тому, коли 74% респондентів заявили, що взагалі не мають стратегічних планів, пов'язаних з AI [2].

На сьогодні використання штучного інтелекту в аудиті дозволяє автоматизувати багато завдань, які раніше виконувались вручну. За допомогою комп’ютерних технологій участь в аналітичних процесах людей зменшується з кожним днем. Найбільша цінність приходить з його застосуванням в обробці величезних масивів інформації, проведенні всіх транзакцій через аналіз, який при цьому виходить за рамки правил і статистичних методів. Статистичної вибірки з AI немає і не потрібно. У той же час колосально знижуються витрати і скорочується час на аналітичні процедури; з'являються нові способи відображення повноти інформації і ризику суттєвих розбіжностей. Всі ці фактори знижують ризик надання помилкового висновку на фінансову звітність клієнта. Засновані на штучному інтелекті системи, крім усього іншого, здатні постійно навчатися і адаптуватися до нової інформації. У міру того як через них проходить і обробляється все більше даних, AI аналізує їх і знаходить кореляції, ґрунтуючись на сотнях різних змінних. Крім того, він значно скорочує роботу як самої аудиторської компанії, так і її клієнта. Введення реєстрів бухгалтерських даних для аналізу вимагає сьогодні мінімальних трудовитрат, а після цього запускається аналіз і практично відсутня традиційна для аудиторів необхідність витрачати час, задаючи своїм клієнтам уточнюючі питання. 

Про роботу з новими цифровими інструментами оголосили всі аудиторські компанії «великої четвірки». Наприклад, Deloitte почала використовувати технології від канадської Kira Systems, завдяки яким вона за допомогою алгоритмів проаналізували понад 5 млн лізингових договорів, скоротивши часові витрати на перевірку на третину [3].

При введенні нових інструментів компанія стикається з ризиками, які раніше в її практиці не зустрічалися. Вони можуть призвести до фінансових і репутаційних витрат. Тут постає правове питання про відповідальність в разі помилки: хто буде винен – фінансовий спеціаліст або розробник AI.

Часто керівникам пропонується приймати важливі рішення виходячи з результатів алгоритму, який вони не створювали і не розуміють повністю. Відповідно до звіту KPMG Guardians of Trust, в результаті опитування 2200 керівників міжнародних компаній, які приймають рішення, що стосуються інформаційних технологій і бізнесу, виявилося, що тільки 35% мали високий рівень довіри до аналітики своєї організації. Керівники компаній починають ставити складні запитання про достовірність даних і аналітики [4]. 

Результати свідчать про необхідність збільшення рівня довіри до технологічного забезпечення бізнес процесів. 

Для того, щоб штучний інтелект був дійсно трансформаційним для бізнесу, ми повинні довіряти тому, як він функціонує. Саме тому комплексна модель забезпечення впевненості настільки важлива. Вона повинна породжувати довіру, гарантуючи, що алгоритми надійні, система є кібернетично безпечною, що ІТ-процеси і засоби управління впроваджуються належним чином, що введено адекватне управління даними і що існує структура управління, яка розбирається в етиці машинного навчання. Це розуміння з часом має бути включено в управління широким колом організаційних ризиків, таких як потенційний вплив збою на фінансові результати або репутацію [5].

Чи замінить штучний інтелект «живих» аудиторів повністю? Безумовно ні, оскільки неможливо замінити досвід і професійні судження аудиторів і неможливо усвідоми всі тонкощі відносин між аудиторською компанією та її клієнтами, не кажучи вже про те, щоб управляти ними. 

Аудитор покликаний виконувати не одноманітні рутинні завдання, а цілий комплекс заходів, які вимагають чималої частки міжособистісної взаємодії. Так само при проведенні перевірки однієї ділянки можуть використовуватися різні методи, такі як: зустрічні звірки, метод взаємного контролю, процедуру відстеження, залучення експерта. Впровадження штучного інтелекту покликане трансформувати аудиторську професію, але не викоренити її. Метою цифрової революції в аудиті є виконання машинами монотонної роботи та стратегічна роль людини. Цей процес буде потребувати перекваліфікації самих працівників з набуттям поглиблених IT-навичок.

Рішення на основі штучного інтелекту працюють пліч-о-пліч з людьми, автоматизуючи і багаторазово прискорюючи масштабні і складні завдання, і вони, безумовно, допомагають з прийняттям рішень, коли справа доходить до визначення суттєвих розбіжностей і ризиків.

Штучний інтелект – це трансформаційні технології за своєю природою, тому будь-яка організація повинна ретельно зважувати всі плюси і мінуси, розробляючи стратегії розвитку на майбутнє. Однак "впроваджувати або не впроваджувати" – це вже навіть не питання. Штучний інтелект вже покращує охоплення і якість аудиторських перевірок у всьому світі, виводячи їх на якісно новий рівень. Тому компаніям необхідно визначатися, які саме рішення є для них слушними і таким чином визначати своє майбутнє.

Список використаних джерел:

1. BBC News – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bbc.com/news/technology-34066941

2. Ernst & Young – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ey.com/en_ua 

3. Kira Systems – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kirasystems.com/resources/case-studies/deloitte/ 

4. KPMG – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://home.kpmg/ua/uk/home/insights/2018/10/in-digital-world-do-you-trust-the-data.html

5. HB Бізнес – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nv.ua/ukr/biz/experts/yak-shtuchniy-intelekt-vplivaye-na-audit-2500417.html



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота