СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ: ПОНЯТТЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ: ПОНЯТТЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ

24.05.2021 19:17

[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Автор: Біла-Тюріна Юлія Зиновіївна, доцент кафедри міжнародного, конституційного та адміністративного права, кандидат юридичних наук, Національний університет «Одеська юридична академія», Івано-Франківський юридичний інститут; Філяк Ангеліна Петрівна, студентка 3-го курсу, Національний університет «Одеська юридична академія», Івано-Франківський юридичний профільний коледж


Згідно з Конституцією України, Україна – соціальна держава, політика якої спрямована на створення умов, що забезпечують гідне життя і вільний розвиток людини [1]. Одним з головних завдань соціальної держави є забезпечення гідного рівня життя громадян. Високий рівень добробуту, досягнутий завдяки високій заробітній платі та стимулюванню працівників, дозволяє збільшити ефективність праці. Це стосується й забезпеченню ефективності діяльності органів Національної поліції України. В системі державних органів Національна поліція України займає одне з ключових місць, реалізуючи правоохоронну функцію та виконуючи досить широке коло завдань щодо захисту прав і свобод громадян, тому соціальне забезпечення працівників Національної поліції України відіграє важливе значення.

У 2015 році, в рамках масштабної реформи органів виконавчої влади, прийняття пакету документів з питань соціального страхування було лише першим кроком в напрямку вдосконалення системи соціального забезпечення працівників Національної поліції України. До цих документів ввійшли: Закон України «Про Національну поліцію» [2], Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» [3], Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Національну поліцію» [4].

Так склалося, що в теорії і на практиці соціальний і правовий захист працівників Національної поліції розглядається як складова частина загальної роботи з співробітниками. Звісно ж, що соціальний захист працівників Національної поліції можна розглядати не тільки як забезпечення матеріальними, соціальними, культурними благами, усіма видами постачання та житлом, а й як реальну можливість для самоосвіти, підвищення правового і культурного рівня, дозвілля і використання вільного часу. Бути соціально захищеним значить бути впевненим в дотриманні справедливості, законності в боротьбі зі свавіллям, мати реальну, а не умовну можливість користуватися встановленими правовими і соціальними гарантіями захисту. Таким чином, поняття соціального захисту працівників Національної поліції України можна визначити як систему соціальних гарантій конституційних прав і свобод, що забезпечує задоволеність матеріальними і духовними потребами відповідно до того соціального статусу, який вони займають в суспільстві. В такому контексті соціальний статус розуміється, як єдність двох складових цього поняття: об'єктивної сторони, тобто реального економічного, соціального, правового становища особистості, і суб'єктивної оцінки цього положення з боку громадської думки і самооцінки самої особистості. 

Соціальне забезпечення працівників Національної поліції включає в себе правові гарантії. Правові (юридичні) гарантії можна визначити як передбачені законодавством умови, з наявністю яких пов'язана реальна можливість реалізації прав, свобод і обов'язків, в комплексі складових правового статусу особистості. При цьому, соціальні гарантії – це умови, з наявністю яких пов'язана реалізація матеріальних соціальних прав та інтересів в рамках правового статусу особистості. Розглядаючи систему соціальних гарантій в органах Національної поліції варто відмітити, що вона являє собою одну з передумов діяльності Національної поліції України в цілому як соціальної системи. Наприклад, соціально-правовий захист працівників Національної поліції України визначається як гарантована державою сукупність соціально-правового норм, засобів і методів, що забезпечують стабільні умови функціонування органів Національної поліції України, права і законні інтереси її співробітників. 

Законодавчо закріплені такі правові гарантії співробітників Національної поліції України:

1. Обов'язковість виконання законних вимог співробітника поліції громадянами і посадовими особами. 

2. Неприпустимість втручання в діяльність працівника Національної поліції України.

3. Гарантії особистої безпеки працівника поліції.

4. Законодавче закріплення обставин, що виключають злочинність діяння співробітника поліції: необхідна оборона; крайня необхідність; фізичний або психічний примус; обґрунтований ризик тощо [5].

У числі соціальних гарантій законодавець закріпив:

1. Грошове утримання (оплата праці) – як основний засіб матеріального забезпечення і стимулювання виконання співробітником службових обов'язків. Оплата праці працівників поліції не може бути нижче мінімальної заробітної праці та становить сукупність факторів, які впливають на її кінцевий результат. До таких факторів відносяться: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення [6].

2. Допомога і інші грошові виплати в зв'язку з проходженням служби і звільненням зі служби: виплати на відрядження; матеріальна допомога; оплата, в установленому порядку, вартості проїзду залізничним, повітряним, водним та автомобільним (за винятком таксі) транспортом до місця лікування або медичного огляду і назад.

3. Заходи соціальної підтримки для членів сім'ї співробітника, загиблого (померлого) внаслідок каліцтва чи іншого ушкодження здоров'я, отриманих у зв'язку з виконанням службових обов'язків, або внаслідок захворювання, отриманого в період проходження служби в органах Національної поліції України.

4. Медичне забезпечення та санаторно-курортне лікування.

5. Страхові гарантії співробітнику і виплати з метою відшкодування шкоди, заподіяної в зв'язку з виконанням службових обов'язків.

6. До числа соціальних гарантій слід віднести і особливості пенсійного забезпечення співробітників Національної поліції України і членів їх сімей. 

Таким чином, законодавчо закріплені гарантії правового і соціального захисту співробітників Національної поліції України спрямовані на компенсацію наявних негативних факторів службової діяльності, підвищення престижу служби в органах Національної поліції України. В цілому соціальне забезпечення працівників органів Національної поліції, передбачене законодавством є прогресивним та доволі вдалим, однак окремі положення потребують перегляду та доопрацювання, зокрема в частині розширення змісту соціальних гарантій: забезпечення доступності поліпшення житлових умов, належного медичного та реабілітаційного, соціального і пенсійного обслуговування для даної категорії працівників; ретельне вивчення співробітниками Національної поліції нормативної бази, що регулює їх соціальне обслуговування, проведення ознайомчих бесід і правових консультацій з співробітниками про їхні права на соціальне обслуговування, закріплення можливості працівниками органів Національної поліції на власний розсуд обирати вид компенсації за виконання службових обов’язків у вихідні, святкові та неробочі дні. Необхідно відзначити, що тільки повний комплекс застосовуваних заходів допоможе сформувати гідну ефективну систему соціального обслуговування співробітників поліції і забезпечити підвищення престижу служби в органах Національної поліції України.

Література:

1. Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141 (з наступними змінами)

2. Про Національну поліцію: Закон України від 02 липня 2015 р. № 580-VIII. Офіційний вісник України. 2015. № 63. Ст. 2075.

3. Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб: Закон України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 29. Ст. 399.. 

4. Про затвердження Положення про Національну поліцію: постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 № 877: ред. від 27.04.2021.

5. Кодекс України про адміністративні правопорушення: закон УРСР від 07.12.1984 № 8073-X : ред. від 27.04.2021.

6. Кодекс законів про працю України. Відомості Верховної Ради УРСР. 1971, додаток до № 50, ст. 375



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота