ІНСТИТУТ ЕЛЕКТРОННОЇ ПЕТИЦІЇ В МЕХАНІЗМІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНИХ ПРАВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ІНСТИТУТ ЕЛЕКТРОННОЇ ПЕТИЦІЇ В МЕХАНІЗМІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНИХ ПРАВ

06.12.2021 22:09

[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Автор: Гонза Арсен Вадимович, студент V курсу, Університету митної справи та фінансів


Однією з традиційних тенденцій у країнах демократичної формації є впровадження нових інструментальних засобів залучення громадян до політичної сфери життєдіяльності суспільства. Ми часто стикаємося в соціальних мережах із закликами підтримати ту чи іншу ініціативу громадян, поставити свій підпис, висловити свою думку до подій. Найчастіше ініціативи дійсно є архіважливими для окремих вразливих груп населення, територій або галузей, вимагають підвищеної уваги з боку влади і адекватного державного реагування (рішення).

У сучасній Україні процес формування громадянського суспільства і суспільної самосвідомості, судячи з деяких ознак, просувається досить успішно. Створено активні діалогові майданчики різних форматів, в тому числі і з використанням нових IT-технологій та інтернет-ресурсів. Логічним і перспективним видається створення технологічної «смички» в інформаційному просторі між державними органами та представниками громадянського суспільства [1]. Подібний спосіб вже існує в багатьох країнах світу і непогано себе зарекомендував на практиці. Тут мається на увазі інститут електронної петиції.

Дійсно, інститут електронних петицій, у формі громадських ініціатив, є одним з ефективних способів участі громадян у здійсненні влади. Так що ж таке електронна петиція? Наведемо найбільш поширене визначення, прийняте в багатьох країнах. Петиція - колективне звернення, що містить рекомендацію громадян щодо вдосконалення нормативних правових актів (часто за винятком Конституції), поліпшення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, вирішення питань економічної, політичної, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства, а також прохання громадян про сприяння в реалізації їх конституційних прав і свобод та усунення недоліків у діяльності зазначених органів та посадових осіб, який передбачає особливий порядок їх розгляду державними органами та органами місцевого самоврядування [2].

Простіше кажучи, петиція - це місток або комунікаційний канал взаємодії між громадянами та органами влади, які зобов'язані брати участь у розгляді громадських ініціатив та вживати відповідних заходів. Приставка "електронна" говорить про те, що підписи громадян, що підтримують дану петицію, збираються не традиційним способом - з агітаторами на вулицях, з ручним заповненням підписних листів, а з використанням інтернет-ресурсів – спеціального сайту, на якому публікується конкретна ініціатива, а громадяни підписуються на її підтримку або ж навпаки. Сучасний світ характеризується наростаючим прискоренням в області вдосконалення телекомунікацій, розширення інтернет-простору і розвитком інформаційних технологій, що безпосередньо впливають на повсякденне життя сучасного суспільства [2]. Інтернет міцно і ґрунтовно увійшов в повсякденне життя. Для того щоб Інститут електронних петицій запрацював більш масштабно, зовсім не обов'язково проводити будь-яке спеціальне і тотальне навчання всіх інтернет-користувачів. На просторах павутини існує величезна кількість соціальних мереж, форумів і веб-сайтів, на яких збираються підписи або ведуться голосування, і які функціонують приблизно за такою ж схемою як електронна петиція. Практично, за змістом і процедурам це одне і те ж. 

Звичайно, як будь-який політичний інструмент, електронна петиція має як позитивні, так і негативні сторони, але, на погляд експертів, переважають перші. Серед плюсів потрібно відзначити прозорість такого процесу, широке залучення громадян не тільки в суспільно-політичне, а й в соціально-культурне життя країни, доступність державних і муніципальних органів влади. З мінусів можна відзначити підвищення навантаження на держструктури і використання петиції в особистих корисливих цілях [3]. 

Отже, впровадження електронної петиції значно підвищила рівень довіри громадян до органів державної влади, що в свою чергу повинно позначитися на їх ступені відповідальності. 

Список використаних джерел:

1. Нестерович В. Інституційне утвердження електронних петицій в Україні в контексті зарубіжного досвіду / В. Нестерович // Журнал «Віче». – листопад 2015. – №22. [Електронний ресурс]. URL: http://www.viche.info/journal/5005/ (дата звернення: 28.11.2021);

2. Барікова А. Електронні петиції: бути чи не бути? / А. Барікова // Центр політико-правових реформ [Електронний ресурс]. URL: http://pravo.org.ua/ua/news/20871158-elektronni-petitsiyi-buti-chi-ne-buti (дата звернення: 28.11.2021);

3. Закірова С. Ефективність системи електронних петицій в Україні: аналіз і застереження першого досвіду / С. Закірова // Громадська думка про право творення: інформаційно-аналітичний бюлетень на базі оперативних матеріалів. – №1 (140). – 2016. [Електронний ресурс]. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/dumka/2016/1.pdf (дата звернення: 28.11.2021).

________________ 

Науковий керівник: Доненко Валерій Вікторович, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри загальноправових дисциплін, доктор юридичних наук, професор кафедри адміністративного та митного права, Університету митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота