ЗДІЙСНЕННЯ ЦИВІЛЬНОГО СУДОЧИНСТВА В УМОВАХ ВІЙНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗДІЙСНЕННЯ ЦИВІЛЬНОГО СУДОЧИНСТВА В УМОВАХ ВІЙНИ

06.04.2022 17:34

[Секция 3. Гражданское и семейное право. Гражданское процессуальное право. Коммерческое право. Жилищное право. Обязательственное право. Международное частное право. Трудовое право и право социального обеспечения]

Автор: Менюк Дарина Олегівна, доктор філософії, молодший науковий співробітник відділу проблем цивільного, трудового та підприємницького права Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України


24 лютого 2022 року життя українського суспільства і нашої країни радикально змінились. На певний момент все зупинилось. Заразом, держава, як організована управлінська структура, має максимально забезпечити функціонування своїх інститутів. Так, Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» військовому командуванню разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування було доручено запровадити та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави [1]. Зокрема, вказане стосується і органів судової влади.

Відповідно до ст. 10 ЗУ «Про правовий режим воєнного часу» не припиняються повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.

Окремо, ст. 12-2 вказаного закону визначає, що повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені. При цьому, система правосуддя діє виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначених Конституцією України та законами України.

Відповідно до ст. 26 ЗУ «Про правовий режим воєнного часу» скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється; створення надзвичайних та особливих судів не допускається, а у разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів. Загалом, правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами, створеними відповідно до Конституції України [2].

Одначе, як би не було визначено здійснення судочинства на законодавчому рівні, на практиці виникають питання як для самих судів, так і для громадян. Особливо це стосується проведення судових засідань та загалом основоположних гарантій доступу до правосуддя. Наприклад, доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень та сервісів інформування про стан розгляду справ було тимчасово призупинено «для запобігання загрози життю та здоров’ю суддів та учасників судового процесу у період воєнного стану».

 З метою організації діяльності судових органів був здійснений процес зміни територіальної підсудності судових справ у період воєнного часу. Так, відповідно до доповіді голови Державної судової адміністрації України Олексія Сальнікова, станом на 26 березня не здійснюють правосуддя 136 місцевих та апеляційних судів, що складає 20 % судової системи [3]. При цьому, 48 знаходиться на тимчасово непідконтрольних Україні територіях, а територіальна підсудність 121 суду змінена. Верховний Суд видає відповідні розпорядження про зміну територіальної підсудності, керуючись ст. 147 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», у зв’язку із неможливістю здійснення правосуддя на окремих територіях [4].

Окрім цього, Рада суддів України оприлюднила рекомендації роботи судів в умовах воєнного стану. Зокрема, вони стосуються організаційних питань діяльності судів, забезпечення безпеки суддів, працівників апаратів судів, відвідувачів суду. Що стосується безпосереднього розгляду справ, то РСУ рекомендує зосередитись виключно на проведенні невідкладних судових розглядів з кримінальних проваджень; по можливості відкладати розгляд справ, а також знімати їх з розгляду, зважаючи на те, що учасники судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи; а ті які є невідкладними, розглядати за наявності письмової згоди усіх учасників судового провадження; виважено підходити до питань, пов'язаних з поверненням процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення строків, по можливості продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану [5].

При цьому, Верховний Суд розширив можливості участі учасників справи у режимі відеоконференції. Так, якщо суд не припинив здійснювати судочинство, учасники мають можливість подати заяву про відкладення розгляду справ у зв’язку з воєнними діями та/або про розгляд справ у режимі відеоконференції за допомогою будь-яких технічних засобів, зокрема власних. Також зауважив, що запровадження воєнного стану є поважною причиною для поновлення процесуальних строків [6].

Таким чином, конституційне право на судовий захист, передбачене ст. 55 Конституції України [7], не обмежується навіть під час запровадження воєнного часу. Водночас, встановлюються особливості як роботи судів, так і організації здійснення судочинства доступу громадян до правосуддя. 

Література

1. Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text

2. Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. ст. 250.

3. Зміна підсудності, передача справ та відрядження суддів – підсумки наради голови ВС з керівниками апеляційних судів. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1264923/

4. Оновлено карту територій України, де у зв’язку з війною не здійснюється правосуддя судами загальної юрисдикції. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1264919/ (дата звернення: 02.04.2022).

5. Рекомендації щодо роботи судів в умовах воєнного стану. Рада правосуддя України: веб-сайт. URL: http://rsu.gov.ua/ua/news/usim-sudam-ukraini-rsu-opublikuvala-rekomendacii-sodo-rooti-sudiv-v-umovah-voennogo-stanu (дата звернення: 31.03.2022)

6. Особливості здійснення правосуддя на території, на якій введено воєнний стан. Верховний Суд: веб-сайт. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1261727/ (дата звернення: 31.03.2022).

7. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-вр. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота