ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВИХ АДМІНІСТРАЦІЙ ЯК РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВИХ АДМІНІСТРАЦІЙ ЯК РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ

30.06.2022 23:01

[2. Юридические науки]

Автор: Шляхов Ілля Сергійович, аспірант 2-го року навчання Київського національного університету імені Тараса Шевченка


Україна вже понад 100 днів перебуває в стані війни. Повномасштабне військове вторгнення РФ в Україну стало підставою, що вивела завдання забезпечення національної безпеки й оборони нашої держави на перший план. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (затверджено Законом від 24.02.2022 № 2102-IX) було введено в Україні воєнний стан – спеціальний тимчасовий правовий режим. Професорка Наталія Якимчук зазначає, що теоретико-правовою особливістю категорії “правовий режим” є розширення можливостей щодо реалізації прав тих чи інших суб’єктів чи їх звуження [2, 15]. Дійсно правовий режим воєнного стану змінює окремі вже звичні правовідносини надаючи їм нової форми та змісту. Утворюються нові суб’єкти, діяльність яких має тимчасовий характер та першочергово пов’язана з реалізацією завдання забезпечення національної безпеки та оборони. 

В цьому напряму варто звернути увагу на таких спеціально утворених суб’єктів, як військові адміністрації. Військові адміністрації утворюються відповідно до положень Закону України “Про правовий режим воєнного стану” відповідними указами Президента України. Особливістю є тим, що утворення військових адміністрацій здійснюється шляхом надання існуючим місцевим адміністраціям особливого нового спеціального правового статусу. Зокрема, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворені окремі військові адміністрації. Виходячи зі змісту документа обласні, Київська міська державні адміністрації набувають статусу відповідних військових адміністрацій, а голови таких адміністрацій - начальників військових адміністрацій. Розглянемо окремі питання щодо фінансово-правового статусу таких спеціально утворених суб’єктів.

В юридичній літературі склались підходи, за якими розглядають правовий статус як інтегровану правову категорію, що включає в себе передусім: основні права, правосуб’єктність, свободи, законні інтереси та обов’язки [1, 96].

Досліджуючи правовий статус військових адміністрацій як розпорядників бюджетних коштів варто звернути увагу на наступне. 

По-перше, фактично місцеві (обласні, районні та Київська міська) адміністрації отримали тимчасово нову форму - військових адміністрацій, правовий статус яких включає в себе нові повноваження, задачі, обов’язки, права, в той час коли правовий статус місцевих адміністрацій частково “заморожується”. Разом з тим нові юридичні особи не утворюються, реорганізація державних адміністрацій не відбувається.

По-друге, в п. 4 ч. 6 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що начальник військової адміністрації є розпорядником бюджетних коштів. Однак поняття «розпорядник бюджетних коштів» визначене в п. 47 ч. 1 ст. 2 БК України як «бюджетні установи в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом, середньострокових зобов’язань у сфері охорони здоров’я та здійснення витрат бюджету». Відповідно, розпорядником має виступати ніяк не начальник, а сама військова адміністрація. Поруч з цим Типова відомча класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету відомча класифікація (затверджена наказом Мінфіну від 20.09.2017  № 793) не містить ознаки такого головного розпорядника, як військова адміністрація.

По-третє, правове становище військових адміністрацій доволі неоднозначне для реалізації їх фінансово-правового статусу як розпорядників бюджетних коштів. Здебільшого права та обов’язки суб’єктів у галузі бюджету в правових актах передбачені у вигляді бюджетних повноважень. Зокрема, «бюджетне асигнування» визначається як «повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження» (п. 6 ч. 1 ст. 2 БК України), а «бюджетне призначення» в свою чергу визначається як «повноваження, надане головному розпоряднику бюджетних коштів БК України, законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет, що має кількісні та часові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування» (п. 8 ч. 1 ст. 2 БК України) [3, 58]. Наприклад остання редакція рішення Київської міської ради від 09 грудня 2021 року № 3704/3745 «Про бюджет міста Києва на 2022 рік» не містить бюджетних призначень Київській міській військовій адміністрації. Також цікавим прикладом є текст розпорядження КМУ від 31 травня 2022 р. № 433-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій в м. Києві» яким з метою ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури в умовах воєнного стану, виділяється Київській міській державній адміністрації (для Київської міської військової адміністрації) 200 000 тис. гривень. Потім ці призначення були перенаправлені Міністерству розвитку громад та територій для Київської міської державної адміністрації (Київської міської військової адміністрації) згідно до розпорядження КМУ від 17 червня 2022 р. № 492-р.

По-четверте, реалізація правового статусу розпорядника бюджетних коштів, військової місцевої чи державної місцевої адміністрації здійснюється з огляду на модифікацію правового статусу місцевих адміністрацій, що відмежовується за рахунок спеціального завдання та правого статусу суб’єкта залежно від того, при якому спеціальному правовому режимі суб’єкту доводиться реалізовувати свій правовий статус [2, 16].

В підсумок, для приведення у відповідність до бюджетного законодавства рекомендуємо внести зміни до п. 4 ч. 6 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» і викласти його в такій редакції: “4) військова адміністрація є розпорядником бюджетних коштів, що діє в особі її начальника”.

Література:

1. Панчишин А. Поняття, ознаки та структура категорії "правовий статус" / А.В. Панчишин // Часопис Київського університету права. — 2010. — № 2. — С. 95-98. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

2. Якимчук Н. Поняття "правовий статус", "правове положення", "правовий модус" та "правовий режим": теоретико-правовий аналіз / Н. Якимчук // Вісник Національної академії прокуратури України. - 2013. - № 3. - С. 11-18. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnapu_2013_3_4.

3. Якимчук Н. Структура правового статусу розпорядників бюджетних коштів / Н. Якимчук // Вісник Національної академії прокуратури України. - 2010. - № 1. - С. 54-63. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnapu_2010_1_11.


___________________

Науковий керівник: Якимчук Наталія Яківна, доктор юридичних наук, професор кафедри фінансового права Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота