КОНТРОЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ ДКСУ У СФЕРІ КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

КОНТРОЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ ДКСУ У СФЕРІ КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

13.12.2022 23:55

[1. Экономические науки]

Автор: Красівський Данило Романович, студент, Львівський національний університет імені Івана Франка


Державна казначейська служба України є службою, яка контролює дотримання Єдиних правил обліку та звітності по бюджетах усіх рівнів і кошторисах, спрямування коштів за цільовим призначенням на стадії здійснення операцій із виконання бюджету на підставі документів розпорядників коштів, поданих до оплати.

Метою фінансового контролю, який здійснюють органи ДКСУ, є скорочення випадків порушення відповідного чинного законодавства. Також унеможливлення використання бюджетних коштів не за призначенням та взяття зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів понад обсяги виділених бюджетних асигнувань.

Повноваження органів казначейства щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства регламентуються ст. 112 Бюджетного кодексу України [1] та Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженим Указом Президента від 13 квітня 2011 р. № 460/2001.

До компетенції органів ДКСУ належить здійснення контролю за [1]:

– веденням бухгалтерського обліку надходжень і витрат державного бюджету та місцевих бюджетів, складанням та поданням фінансової і бюджетної звітності;

– бюджетними повноваженнями при зарахуванні надходжень бюджету;

– відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних коштів показникам розпису бюджету;

– відповідністю взятих бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі);

– відповідністю платежів взятим бюджетним зобов'язанням та відповідним бюджетним асигнуванням.

ДКСУ в межах своїх повноважень забезпечує організацію та координацію діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та контроль за виконанням ними своїх повноважень шляхом оцінки їх діяльності.

При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. ДКСУ забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.

Єдиний казначейський рахунок – рахунок, відкритий центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України, на якому консолідуються кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування та кошти інших клієнтів, які відповідно до законодавства знаходяться на казначейському обслуговуванні [1] (табл. 1). 

Таблиця 1

Динаміка залишку коштів на Єдиному казначейському рахунку





Джерело: складено за даними [2] 

Залишки на єдиному казначейському рахунку — це те фінансування, яке може отримати будь-яка сфера України, що фінансується з держбюджету, на початок звітного місяця. З табл. 1 видно, що залишки на Єдиному казначейському рахунку протягом останніх трьох років не мають визначеної тенденції. У січні 2021 року вони скоротилися більш стрімко в порівнянні з січнем 2020 року, ніж змогли відновитися на січень 2022 в порівнянні з січнем 2021 року. Загалом, протягом аналізованого періоду залишки коливаються в межах 12 013-17 547,5 мільйонів гривень. 

Інформація про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку –  оприлюднення платежів державних і комунальних установ, Пенсійного фонду України та фондів загальнодержавного соціального страхування, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2015 року № 676  «Про затвердження Порядку оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку» [2].  Дану інформацію оприлюднює Єдиний вебпортал використання публічних коштів (рис. 1). 






Рис. 1. Сума платіжних трансакцій на єдиному казначейському рахунку у 2022 році по областях України, млрд грн

Джерело: складено за даними [3] 

Так, у 2022 році найбільший обсяг трансакцій на єдиному казначейському рахунку спостерігається у Дніпропетровській (103,7 млрд грн), Львівській (99,6 млрд грн), Одеський (76,3 млрд грн) та Київській областях (74,7 млрд грн). Найменший обсяг трансакцій у 2022 році зафіксований у Луганській області (12,2 млрд грн). 

Найбільша кількість трансакцій на території України у 2022 році була здійснена у місті Київ на суму 290,9 млрд грн у кількості 1345644 штук. Загалом в Україні від вересня 2015 року до грудня 2022 року було здійснено трансакцій на єдиному казначейському рахунку на суму 22163,1 млрд грн, лише за 2022 рік було здійснено трансакцій на суму 3420,2 млрд грн. Кількість трансакцій від вересня 2015 року до грудня 2022 року становить 229,9 мільйона штук, лише за 2022 рік здійснено 20,4 мільйона штук [3].

Під час воєнного стану трансакції на єдиному казначейському рахунки спрямовані на території, які постраждали від війської агресії або переважно на оборону країни та соціальну підтримку населення. На Єдиному вебпорталі використання публічних коштів серед переліку найбільший трансакцій з початку 2022 року лідирує трансакція здійснена 9 березня на зарахування надходжень від випуску Військових ОВДП у якій платником є Мінфін, а одержувачем Державна казначейська служба України на суму 20 мільярдів гривень. Інакшою великою трансакцією було перерахування коштів для виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за травень-червень з сумою у 6,2 мільярда гривень здійснене 24 червня від Мінсоцполітики для АТ «Ощадбанк». Також значна частина коштів протягом всього року спрямовується на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (до солідарної системи). Найбільші з даного типу трансакцій були здійснені від Державної податкової служби до Пенсійного фону України були здійснені 31 жовтня та 23 червня на суму 7,7 мільярдів гривень та 5,5 мільярдів гривень відповідно [3].

Так, органи казначейства забезпечують обслуговування державного та місцевих бюджетів і здійснюють контроль за цим процесом, а також контролюють надходження і використання коштів державних цільових фондів. Органи казначейства здійснюють контроль за виконанням бюджетів на всіх етапах взяття зобов'язань, попередньої перевірки та оплати рахунків розпорядниками й одержувачами бюджетних коштів.

Отже, фінансовий контроль, що проводиться Державною казначейською службою України та її територіальними органами за цілеспрямованим використанням коштів державного бюджету, охоплює весь процес здійснення видатків аж до безпосереднього проведення платежів на користь суб'єкті господарювання, які виконали роботи чи надали послуги розпорядникам бюджетних коштів. Під час воєнного стану даний контроль є особливо важливий, що забезпечує найбільш раціональне то достовірне використання коштів для підтримки стабільного становища в країні.

Список використаної літератури:

1. Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 р. №2456-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 50-51 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/ed20150920#Text (дата звернення: 09.12.2022)

2. Єдиний казначейський рахунок. Офіційний сайт Міністерства фінансів України URL: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/ekr/2022/ (дата звернення: 09.12.2022)

3. Єдиний вебпортал використання публічних коштів URL: https://spending.gov.ua/new/ (дата звернення: 09.12.2022)




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота