ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДИНИ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДИНИ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

21.02.2023 19:46

[4. Педагогические науки]

Автор: Старікова Людмила Павлівна, кандидат педагогічних наук, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди


Проблема формування у підростаючого покоління ціннісного ставлення до людини (як частини оточуючого світу) виявилася в українському освітньому просторі у зв’язку з переорієнтуванням суспільства на гуманістичну мораль. Відповідно навчальний зміст переорієнтовується на гуманістичні цінності, згідно з якими людина визнається найвищою цінністю і має право на реалізацію своїх сутнісних сил. Особливо актуальним такий підхід у навчанні початкової ланки школи, коли, на основі засвоєних гуманістичних цінностей, формується ставлення молодшого школяра до себе та до інших людей. Зміни у навчально-виховному процесі початкової школи сприяли пошуку нових педагогічних технологій і методик, поставили перед педагогами нові завдання.

Психолого-педагогічні аспекти формування ціннісного ставлення до людини у дітей і молоді вивчали вітчизняні вчені В. Білоусова, В. Киричок, О. Третяк, К. Шевчук та ін.

Ціннісні ставлення – це система відношень до соціальної дійсності, прагнень особистості, вищий рівень уявлень про сенс життя і діяльності, про ідеали, які в сукупності лежать в основі активності кожної дитини, є внутрішнім джерелом її діяльності, поведінки [1, с. 991].

Мета нашого дослідження – проаналізувати основні підходи до підвищення ефективності навчально-виховного процесу з формування ціннісного ставлення молодших школярів до людини.

Вивчення проблеми виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів передбачає визначення базових понять.

На нашу думку, інтерес становлять педагогічні погляди В. Білоусової, яка у ставленні до іншої людини виокремила гуманізм (визнання цінності іншої людини, цінності життя, дбайливість, захист) і антигуманізм (байдужість, нехтування, ненависть, мізантропія) [2, с. 95]. Організація педагогічного процесу розглядається вченою як цілісна динамічна сукупність суб’єкт-суб’єктних взаємодій педагога і школяра, дітей між собою на основі гуманістичної моралі, діалогічної культури і співтворчості [2, с. 110].

У дослідженнях В. Киричок ціннісне ставлення до іншої людини – основа гуманного ставлення, позитивне діяльнісне міжособистісне ставлення, що ґрунтується на повазі до людського життя, усвідомленні його недоторканості, визнанні його найвищою цінністю. Воно проявляється у постійному дотриманні гуманістичних принципів, норм і вимог у взаєминах з людьми, а також в альтруїстичному характері переживань і почуттів; визнанні потреб та інтересів іншої людини, орієнтації на позитивне в людях; постійній спрямованості на іншу людину, повазі її гідності; доброзичливості, довірі, співчутті, співпереживанні, доброті, своєчасній допомозі, доброчесності й милосерді; переживанні глибокого задоволення від безкорисливого піклування про людей; терпимості й толерантності до інших моральних поглядів [1, с. 991].

На думку більшості педагогів, ціннісне ставлення до людини визначається базовими гуманістичними цінностями, серед яких найважливішими є людяність, гідність, справедливість, толерантність, відповідальність, що відображають розмаїття людських взаємостосунків і ставлень [1; 2; 4].

Зазначені базові моральні цінності визначають ціннісне ставлення до людини, а також визначають основні напрями виховання молодших школярів.

Виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини великою мірою залежить від гуманістичної спрямованості особистості вчителя, який ставиться до дитини як до найвищої цінності, визнає її права на свободу і щастя, вільний розвиток і прояв своїх здібностей. Учитель покликаний не лише дати освіту, а й підтримати людське в людині, володіти високими моральними якостями, ґрунтовними знаннями, педагогічними технологіями, а також постійно підвищувати свій фаховий рівень, який необхідний в практичній діяльності.

Основним педагогічним умінням вчителя, яке забезпечить ціннісне ставлення до людини, є атмосфера людяності, справедливості, толерантності, повага людської гідності, що забезпечує умови для самореалізації особистості. До них відноситься: уміння зрозуміти позицію іншого у спілкуванні, проявити інтерес до його особистості, орієнтація на розвиток особистості учня; уміння інтерпретувати внутрішній стан за ситуативною поведінкою, володіння засобами невербального спілкування (міміка, жести); уміння стати на точку зору учня; уміння створити ситуації довіри; володіння засобами, які підсилюють взаємодію (приклади риторики); перебільшення стилю спілкування на основі спільної творчої діяльності; уміння з гумором ставитися до окремих аспектів педагогічної ситуації, не помічати деяких негативних моментів, бути готовим до посмішки, володіти тоном і півтоном, слухати і чути учня, не перериваючи його мовлення і навчальні дії; уміння діяти на учня не прямо, а відносно тощо. [3, с. 92].

На основі проаналізованих положень науковців, нами пропонується тематика підготовчої роботи студентів до формування ціннісного ставлення до людини у молодших школярів: участь у роботі творчих груп на заняттях з педагогіки, виступи на студентських конференціях, у наукових гуртках, а також, співбесіди та семінари-практикуми при вивченні методичних курсів, методичні меседжі тощо).

1. Словникові визначення якостей: людяність, толерантність, відповідальність, справедливість, повага гідності.

2. Базові ідеї використання навчально-виховного потенціалу у формуванні ціннісного ставлення до людини у молодших школярів.

3. Розробка заходів з формування ціннісного ставлення до людини в учнів 1-4х класів.

4. Види і форми інтерактивних методів формування ціннісного ставлення до людини в учнів початкової школи.

5. Ігрові технології для формування ціннісного ставлення до людини у молодших школярів.

7. Теоретичні засади формування ціннісного ставлення до людини.

8. Теоретичне моделювання процесу формування ціннісного ставлення до людини у молодших школярів.

9. Роль сучасної сім’ї у формуванні ціннісного ставлення до людини у молодших школярів.

10. Педагогічний такт та гуманістична спрямованість вчителя.

12. Використання інноваційних технологій і методик формування у молодших школярів ціннісного ставлення до людини: (критичне мислення, ейдетика, філософія для дітей, казкотерапія та ін.).

Таким чином, аналіз педагогічної літератури дав змогу зробити висновок, що ціннісне ставлення до людини у молодших школярів – це уявлення, усвідомлення та визнання людини найвищою цінністю, що спонукає дітей до відповідних моральних вчинків та проявляється у повазі до її гідності, людяності, справедливості, толерантності, відповідальності. Тоді як сформованість ціннісного ставлення до людини у молодших школярів є результатом цілісного навчально-виховного впливу, спрямованого на збагачення кола етичних знань, уявлень, переконань, які через моральні переживання і гуманістичні мотиви реалізуються у відповідних вчинках.

Література:

1. Киричок В.А. Ціннісне ставлення. Енциклопедія освіти / АПН України; гол. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 991.

2. Білоусова В.О. Теорія і методика гуманізації відносин старшокласників у позаурочній діяльності загальноосвітньої школи : монографія. Київ: ІЗМН, 1997. 192с.

3. Бех І.Д. Особистість у просторі духовного розвитку: навчальний пособник. Київ : Академвидав, 2012. 256с. – (Серія «Альма-матер»).

4. Третяк О.П. Методика виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини в навчально-виховному процесі: метод. посіб.; Ін-т проблем виховання НАПН України. Київ: Вид-во Ін-ту проблем виховання НАПН України, 2013. 136с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота