ДО ПИТАННЯ ПРО ВПЛИВ КАНОНІЧНОГО ПРАВА НА СИСТЕМУ ДЖЕРЕЛ ЦИВІЛЬНОГО ПРАВА УКРАЇНИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ДО ПИТАННЯ ПРО ВПЛИВ КАНОНІЧНОГО ПРАВА НА СИСТЕМУ ДЖЕРЕЛ ЦИВІЛЬНОГО ПРАВА УКРАЇНИ

27.04.2023 22:26

[2. Юридические науки]

Автор: Дришлюк Андрій Ігорович, кандидат юридичних наук, доцент, заступник голови Одеського апеляційного суду


Дослідження системи джерел цивільного права України неможливе без врахування процесів, які історично вплинули на її формування. При цьому питання факторів та чинників, які вливали на формування української правової традиції в науці залишається дискусійним. Цілком можливо погодитись з позицією, представленою в літературі, що українське право формувалось як синтез місцевого звичаєвого права, реципованого римського та візантійського права, оскільки географічне розташування України, тривала відсутність територіальної єдності, перебування її у складі різних країн зумовили вплив римського права як зі Сходу (основою якого було візантійсько-римське та візантійсько-канонічне право), так і з Заходу (завдяки проникненню європейських правових традицій) [1]. При цьому рецепція римського права на території сучасної України, як правило, відбувалася за візантійським (східноєвропейським) типом на основі візантійських джерел права (Номоканон, Еклога) і мала непрямий характер [2].

Прийняття християнства стало передумовою для створення канонічного права. Зауважимо, що правова свідомість формувалась під впливом релігії, релігійні норми служили джерелом правових норм. Крім іншого, неможливо залишити поза увагою діяльність церковних судів, які стояли у витоків сучасного правосуддя та здійснювали вплив на формування системи джерел права.

Особливо відчутним є вплив релігії на право в епоху Середньовіччя. Глибока релігійність людей, яка пронизувала все життя і супроводжувала людину того часу від народження до смерті, є найхарактернішою рисою Середньовіччя. Це сприяло розповсюдженню однієї із систем права - канонічного права, яке регламентувало широке коло суспільних відносин поза межами церкви - шлюбно-сімейні, цивільні, кримінальні тощо.

Під впливом морально-правових державно-церковних норм утворювалися нові (місцеві) законодавчі розроблення на ґрунті власних національних традицій [3].

Тому ми підтримуємо позицію, що канонічне право, яке поєднало римське, звичаєве та церковне право, й стало другим після римського права історичним джерелом права, з приходом християнства суттєвим чином вплинуло на історичне формування багатьох інститутів сучасного цивільного права України. Як приклад, зауважимо, що шлюбно–сімейні правовідносини стали предметом правового регулювання завдяки впливу канонічного права, оскільки система світського права Київської Русі не містила норм права, які б регулювали шлюбно-сімейні відносини. Широке коло справ, що стосувалися сімейного та шлюбного права були віднесені до юрисдикції церковної влади [4].  Таким чином, заповнюючи прогалину законодавчого регулювання та вирішуючи спори віднесені  до компетенції церковних судів, останні за допомогою норм канонічного права та запозичень західної правової культури впливали на розвиток правової дійсності.

Аналогічні правові положення за сутністю з сучасними нормами чинного цивільного законодавства (наприклад, щодо визначення особи та її правового статусу, юридичних актів тощо) можна знайти в різних джерелах канонічного права на що слушно зверталась увага в науковій літературі [5].   

В цілому ж правові принципи, юридикотехнічні прийоми, правові інститути і навіть галузі права (спадкове, сімейне, кримінальне право) європейських країн, що сповідували християнство, були сформовані  в середні віки на основі канонічного права, рециповані та отримали подальший розвиток в процесі розвитку української цивілістичної правової традиції. 

Література:

1. Римське цивільне право : практикум / Уклад. Лубко І. М., Попова Н.  О. – Черкаси: Видавництво ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2017. – 492 с. – С. 14-15.

2. Харитонов Є.О., Харитонова О.І. Рецепція римського права у Статутах Великого князівства Литовського: чинники, передумови та деяк результати. Актуальні проблеми держави і права: зб. наук. праць. С.В. Ківалов (голов. ред.). Одеса, 2009. – С. 14-24.

3. Лотоцький О. Українські джерела церковного права/ О. Лотоцький/ Репринтне видання. – Варшава, 1931р. – Видавництво Св. Софії УПЦ в США, Бавдн Брук – Нью-Йорк, 1984. – 302 с. –  С.83.

4. Совенко Б. В. Становлення і розвиток православного канонічного права в Україні: дис. канд. юр. наук: 12.00.01 / Совенко Богдана Василівна – Київ, 2011. – 208 с. – С. 31.

5. Поспішіл Віктор Д. Східне католицьке церковне право (згідно з Кодексом канонів Східних Церков). - Л., 1997. –  615 с. – С. 37.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота