ЯКІСТЬ ЗАКОНОДАВСТВА ЯК ОЗНАКА ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЯКІСТЬ ЗАКОНОДАВСТВА ЯК ОЗНАКА ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ

29.01.2024 09:33

[2. Юридические науки]

Автор: Вадімов Артем Павлович, аспірант кафедри теорії держави та права Національної академії внутрішніх справ



При розгляді питання соціальної ефективності законодавства найбільш раціональний шлях його дослідження полягає у наведені та розумінні складових елементів та виражень цього поняття в теорії і на практиці законотворення, виконанні та застосуванні нормативних-актів, правовому порядку та правовідносинах. 

Дуже часто говорючі про соціальну ефективність законодавства мають на увазі дієвість, важливу цілеспрямованість, результативність, наповненість змістом, зрозумілу чіткість, відповідність реаліям, викликам і загрозам а головне якість законодавства (як конкретних актів так і окремих норм права що в них містяться). 

Поняття якості пронизує всі рівні онтології від філософської категорії та теоретичного визначення до практичної необхідності та логічної основи при формуванні будь якої мети досягнення якої забезпечень сенсом, а витраченні зусилля та вкладені ресурси менші ніж отриманні надбання (тобто ефективність). Тому у теорії держави і права поняття якості законодавства стає одним із головних та актуальних напрямків наукової думки.

Приступивши до розгляду питання необхідно процитувати першоджерела - давши визначення поняттю якості в загальному (філософському) змісті. 

Якість – тотожна буттю визначеність. Якщо річ втрачає визначеність, то і втрачає якість Розрізняють якість як безпосередню визначеність, що сприймається органами чуттів і якість як сукупність суттєвих властивостей речі, що сприймається опосередковано через мислення, абстрагування. Якість розкривається через властивості предмета. Властивість як категорія визначає одну із сторін речі щодо іншої. Між властивістю і якістю існує діалектичний взаємозв’язок. Поняття якості у буденному і філософському розумінні не збігаються. Якість як філософська категорія, котра означає сукупність суттєвих властивостей предмета, із втратою яких предмет втрачає свою визначеність. Тобто свою якість. [1, с. 46]

Ще можна навести таке розуміння якості. Якість – це філософська категорія, що відображає внутрішню визначеність предметів та явищ, сукупність їх суттєвих рис, сторін, що робить їх конкретними предметами і явищами, та відрізняє від інших. [2]

В першу чергу необхідно дати визначення, а конкретніше розуміння ефективної дії законодавства посилаючись на різні джерела, думки вчених  оскільки якість законодавства необхідна умова і головна складова досягнення його ефективності як регулятора. 

Тимченко Г.В. у статті «Розмежування понять ефективність законодавства та ефективне законодавство» дає визначення цим поняття. Ефективне законодавство - це узгоджена система якісних законів, за допомогою яких суб’єкти правових відносин реально можуть задовольняти свої інтереси відповідно до загальних принципів права та правової держави. Ефективність законодавства - це рівень задоволення інтересів суб’єктів правових відносин відповідно до загальних принципів права та правової держави. Встановив¬ши ефективність законодавства, можемо визначити, наскільки воно ефективне. При цьому ефективність потрібно розглядати як системне явище, що має певні складові елементи. [3, с.43,44]

На думку Мазурик К.З.  у статті «Ефективність закону та критерії її оцінки» під ефективністю закону слід розуміти його здатність з якнайменшими витратами впливати позитивно на суспільні відносини і на установки їх учасників в заданому напрямі за тих соціальних умов, які реально існують в період їх чинності. [4, с.72]

Oніщенко Н.М. у статті «Проблеми ефективності законодавства та сучасний розвиток» наводить декілька підходів до розуміння соціальної ефективності законодавства. Головне завдання ефективності законодавства: з'ясування співвідношення фактичного результату дії законодавства й тих соціальних цілей, для досягнення яких це законодавство було прийнято. Під час оцінювання ефективності правової норми враховують соціально корисний характер результату її дії, матеріальні витрати людської енергії й часу для досягнення цілей. Є підхід до визначення ефективності правових норм, який акцентує на якісних характеристиках права, законодавства, норм. Згідно з цим підходом ефективність норм права визначається їх здатністю досягати в суспільних відносинах позитивних результатів. Ця здатність зумовлена внутрішніми властивостями самих норм. Є позиція, згідно з якою ефективність самої норми існує тільки як потенційна. Така ефективність виявляється у процесі реалізації норми права. Сучасне трактування ефективності законодавства пов'язують із середовищем дії права, під яким розуміють взаємодію багатьох складових: стану економіки, політичного режиму, якості законодавства, ефективності роботи правових установ. Якщо ці чинники плідно взаємодіють, то формується певне правове середовище, що визначає правомірність дій суспільства, держави й індивіда. На думку автора вказаної публікації виправданим є погляд на те, що проблему ефективності законодавства слід розглядати, зважаючи на такі позиції: законодавчий процес, якість закону, професіоналізм, інтеграційні процеси. [5]

А. Стащенко у статті «Про науково-теоретичні проблеми якості закону як основи його ефективності»  зазначає, що якість закону – це відлагоджена система норм, впровадження та реалізація яких дає змогу ефективно регулювати відносини у соціальних системах. Тобто якість головна складова у структуру ефективності норми права та законодавства в цілому. [6, с. 24].

Крім цього наголошується, що ціль яку бажано та необхідно досягти при створенні та функціонуванні правової норми виступає певною базовою мірою якості і наводитися декілька позицій, тез аргументуючи це твердження.  Навіть при детальному зазначені цілей у правовій нормі закону чи інституті права зв’язки між ними мають бути спочатку теоретично розроблені та  досліджені. Якщо законодавець передбачає декілька цілей в тій чи інший нормі, то при визначені ефективності правової норми шляхом аналізу необхідно виділити головні та додаткові, первині (пріоритетні) та похідні, прямі та опосередковані щоб запобігти односторонньому тлумаченню. По третє, автором робиться розмежування безпосередньої та конкретної цілі при визначенні ефективності норм права, де безпосередня ціль повинна досліджуватись в першу чергу оскільки в ній конкретизована кінцева (конкретна) це особливо актуально при дослідженні вузьких груп правовідносин. На підставі цих позицій та загального аналізу у цій статті наводяться поняття загальноюридичних критеріїв що впливають на якість закону. До них відноситься: грамотна та продумана процедура створення, розроблення, прийняття законів (тобто це умови, вимоги та стадії саме якісного закону); наявність структур з відповідною юрисдикцією які будуть займатися виконанням цих законів та їх практичним застосування; стан та рівень законності у суспільстві як загальний показник рівня ефективності законодавства (без прив’язки до розгляду ефективної дії конкретного закону). [6, с. 25-26].

Д.Л. Драч, Т.В. Міхайліна у висновках до статті «Поняття, сутність та значення якості закону» зазначають, що під якістю закону слід розуміти теоретико-правову категорію, що характеризує рівень відповідності закону встановленим критеріям і вимогам, яка зумовлює його здатність достовірно відтворювати певні юридичні факти та, відповідно, впливати на їх перебіг, тобто якість закону є своєрідним індикатором ефективності останнього як регулятора суспільних відносин. Значення якості закону виявляється в забезпеченні стабільності, дієвості й ефективності праворегулятивного впливу закону, формуванні правової культури й правової свідомості громадян, зумовлені мотивації до їх правомірної поведінки, створенні конструктивної взаємодії громадськості з органами влади та спонуканні до громадської активності населення. При цьому у вказаній статті поняття якості закону розкривається одразу на трьох рівнях філософському (тобто досягнення комплексного поняття соціальної ефективності законодавства), прикладному (наприклад через дотримання правил юридичної техніки при розробці нормативно-правових актів, та досягнення високого рівню законодавчої технології), та комплексному (комбінації теоретичного формулювання, філософського розуміння, та практичної користі поняття якість законодавства).  [7, с. 59].

На думку Артикуци Н.В. висока якість закону являє собою беззаперечну соціальну цінність, оскільки робить його дієвим та ефективним регулятором суспільних відносин, сприяє підвищенню правової культури і правосвідомості громадян, спонукає їх до правомірної поведінки, конструктивної взаємодії громадськості з органами влади, участі у публічному обговоренні законопроектів, утверджує традицію поваги до закону та держави в цілому. [8. c. 29]

А.А. Мельник у статті «Якість як принципова вимога дієвого закону» досліджує та порівнює ці два поняття соціальної ефективності законодавства та наводить критерії за якими визначається якість закону, до яких відносить властивості (показники) закону, характерні для національної правової системи суспільства. На їх основі повинні розроблятися стандарти якості закону, що регулюють окремі типи і види суспільних відносин (майнові, адміністративні, сімейні, земельні тощо). По-друге, критеріями якості закону є певні міжнародні стандарти, загальновизнані норми та принципи міжнародного права, а також положення міжнародних договорів. По-третє, важливим критерієм закону є практика його реалізації, цінність (користь), максимальна ефективність для окремих людей, колективів і організацій, держави і суспільства в цілому. [9. c. 398]

Інші дослідники розглядають поняття якості законодавства через призму його складових. Наприклад аналізуючи зміст статті «Якість законодавства крізь призму дотримання правил та засобів законодавчої техніки» стає зрозуміло що правила законодавчої техніки це система вимог, методів, підходів які покликані допомогти створити доцільні за формою та зрозумілі за структурою нормативно-правові акти. Законодавча техніка у конкретному втілені характеризується зрозумілістю, точністю, визначеністю (чіткістю та ясністю) юридичних  форм: окремих термінів, словосполучень, речень – щоб адресати закону зрозуміли його позиції і вимоги та була донесенна норма до широкого кругу осіб. Ці характеристики умовно можна розділити на правила законодавчої техніки щодо форми та щодо змісту правових норм. При цьому засоби законодавчої техніки включають юридичні конструкції,  правові  фікції,  правові  презумпції, логіку, стиль та мову закону, юридичну (а інколи спеціальну) термінологію, примітки, додатки, застереження, пояснення в законах.  Додержання цих вимог та використання засобів сприяє забезпеченню високої якості закону (та уникнення різних помилок та недоліків, (наприклад беззмістовне дублювання положень інших нормативно правових актів або калькування термінів з інших мов без адекватного їх перекладу у контексті ситуації або конструкції яку закріплена у нормі) у всіх проявах як на рівні мови так і на рівні ідеї і забезпечує, граматичну, системну, стилістичну,  семантичну, досконалість.  [10, с.94-95]

На останок досліджуючи якість законодавства як компонент його ефективності  можна процитувати позицію викладену у статті Гуйван П. Д. «Якість закону як елемент визначеності правової норми», що юридична визначеність як елемент принципу верховенства права має забезпечувати не лише чіт¬кість та зрозумілість правових норм, що гарантує незмінність правовідносин та сталість статусу їхніх учасників, стабільність правопорядку, добробут держави та суспільства, а й належну якість закону. Останнє має досягатися шляхом спрямованості системи права на соціальні регулятори - справедливість, норми моралі, звичаї, традиції. Отже, вимоги до «якості закону» є про¬явом принципу правової визначеності. При цьому автор статті зазначає, що загальне усвідомлення необ¬хідності досягнення моральності системи права в нашій держа¬ві перебуває на зародковому рівні. Тож варто провести значну правотворчу роботу, щоб вказаний принцип був закріплений нормативно, а також напрацювати відповідну узагальнюючу судову практику. У цьому відношенні дуже велике значення на¬дається національним судам як конституційної, так і загальної юрисдикції. [11, с. 135]

Роблячи висновок на підставі викладеного матеріалу щодо якості законодавства як ознаки його ефективності треба зазначити що це категорія комплексна, оскільки саме визначення якості є базової філософською категорією та складовою методів діалектики, а досягнення якості у конкретних нормативно-правових актах забезпечується застосуванням спеціальних методів, прийомів і способів юридичної науки, зокрема правилами та засобами законодавчої техніки у практичному аспекті, та всебічністю і глибиною розробки змісту законів на етапі підготовки в теоретичному вимірі. При цьому такі категорії як дієвість та суспільна корисна мета (з урахуванням інтересів індивіда, та прав меншості при реалізації інтересів більшості соціуму) при регулюванні суспільних відносин виступають певними індикаторами та оцінками якості закону. 

Література:

1. Електронний посібник з дисципліни, основи філософських знань, Коваль П.С., Ковельський промислово-економічний коледж Луцького НТУ, Ковель 2012. URL: https://kpeklntu.at.ua/e-book/philosofija/page46.html

2. Національна академія внутрішніх справ, кафедра філософії права та юридичної логіки, мультимедійний навчальний посібник, філософія, словник URL: https://arm.naiau.kiev.ua/books/filosofia-30012017/info/slovnyk.html

3. Тимченко Г.В. Розмежування понять "ефективність законодавства" та "ефективне законодавство" / Г. В. Тимченко // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. - 2014. - Вип. 9-2(1). - С. 41-44. - Режим доступу: https://www.vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc9-2/part_1/13.pdf

4. Мазурик К.З. Ефективність закону та критерії її оцінки / К. З. Мазурик // Науковий вісник Львівської комерційної академії. Серія : Юридична. - 2015. - Вип. 2. - С. 64-74.  – URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-law/article/view/159/146

5. Oніщенко Н.М., Проблема ефективності законодавства та сучасний розвиток [Електронний ресурс] / Віче : громадсько-політичний і теоретичний журнал. – 2007. – № 12.(Архів) – URL: https://veche.kiev.ua/journal/607/

6. Про науково-теоретичні проблеми якості закону як основи його ефективності / А. Стащенко // Підприємництво, господарство і право. — 2009. — № 11. — С. 23-27 – URL:.  http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/15791/06-Staschenko.pdf?sequence=1

7. Драч Д.Л., Міхайліна Т.В. Поняття, сутність та значення якості закону. С. 56-60. URL: https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/8417/8416

8. Артикуца Наталія Володимирівна. Якість закону як соціальна цінність / Артикуца Наталія // Людина і закон : публічно-правовий вимір : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "VIІ Прибузькі юридичні читання", 25-26 листопада 2011 року. - Миколаїв : Іліон, 2011. - С. 28–30. – URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a2e68057-4978-4bf9-91a5-f4ade53cb04d/content

9. Якість як принципова вимога дієвого закону / А.А. Мельник // Альманах права. — 2012. — Вип. 3. — С. 396-399. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. – URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/63884/85-Melnik.pdf?sequence=1

10. Міщук Інна Володимирівна. Якість законодавства крізь призму дотримання правил та засобів законодавчої техніки // Актуальні проблеми публічного права — 2021. — Вип. 4. — С. 92-97  – URL: http://newukrainianlaw.in.ua/index.php/journal/article/view/85/76

11. Гуйван П. Д. Якість закону як елемент визначеності правової норми / П.Д. Гуйван // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. - 2017. - Вип. 28. - С. 132-136. – URL: https://www.vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc28/34.pdf

_____________________

Науковий керівник: Пендюра Максим Миколайович, кандидат юридичних наук, доцент, Національна академія внутрішніх справ



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота