ЗМІСТ ДЕФІНІЦІЇ «ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ» - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЗМІСТ ДЕФІНІЦІЇ «ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»

30.01.2024 11:44

[4. Педагогические науки]

Автор: Левицький Олександр Олегович, аспірант, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна; Левкович Владислав Ігорович, аспірант, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна


Актуальність проблеми. Глобалізація, технологічний розвиток та конкуренція вимагають системних змін, особливо в контексті студентоцентрованого навчання та формування ключових компетенцій, перегляд і актуалізацію освітніх програм, впровадження новітніх технологій та методів навчання, а також підвищення акценту на розвиток та формування практичних навичок студентів. Децентралізація освітнього процесу, активізація ролі самостійного навчання та компетентнісного підходу стають невід'ємною частиною цього процесу [3].

Мета статті – аналіз сутності дефініції «професійна компетентність» та узагальнення особливостей процесу її формування у майбутніх педагогів. 

Матеріали та методи. Використано методи теоретичного аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації та контент-аналізу для досягнення мети дослідження.

Результати та обговорення. В. Маслов дає визначення компетентності, яке характеризує її як готовність на професійному рівні виконувати посадові та фахові обов’язки, відповідно до сучасних теоретичних надбань і кращого досвіду [4, с. 8]. Дослідник визначає цей термін як поєднання науково-теоретичних знань з практичною діяльністю конкретної людини, що забезпечує постійно високий кінцевий результат. Це визначення вказує на те, що компетентність не обмежується лише теоретичними знаннями, але також включає в себе практичний досвід та навички. 

Словник української мови визначає, що компетентний – це такий працівник, який має достатні знання у якій-небудь галузі, який ґрунтується на знанні, кваліфікований, має певні повноваження, повноправний, повновладний [2, с. 560]. Компетентна особа може ефективно застосовувати свої знання у реальних ситуаціях та досягати високих результатів у виконанні своїх обов’язків. Таке трактування вказує на важливість наближення до світових вимог і стандартів, що свідчить про необхідність постійного вдосконалення та адаптації до сучасних вимог у конкретній галузі чи професії. Це підкреслює динамічний характер компетентності та необхідність її постійного розвитку.

Професійні компетенції включають в себе розуміння двох основних аспектів, які можна визначити як когнітивні (знання, розуміння проблем) і комунікативні (спілкування, використання засобів мови). Когнітивні аспекти професійної компетенції забезпечують розуміння конкретних професійних проблем, володіння знаннями та розумінням ключових аспектів у своїй області; здатність аналізувати інформацію та приходити до обґрунтованих висновків; використання термінів і концепцій професійної діяльності; здатність виділяти ключову інформацію серед великого обсягу даних; здатність визначати, яка інформація є важливою для конкретної ситуації або завдання. 

Комунікативні аспекти професійної компетенції включають здатність ефективно спілкуватися та працювати з іншими людьми; навички ефективного використання мовних інструментів для комунікації; здатність використовувати комунікативні засоби для досягнення мети в професійній діяльності [6, с. 58]. Ці аспекти взаємодіють і сприяють створенню повноцінної професійної компетенції, яка включає як когнітивні, так і комунікативні вміння та навички. 

Ф. Бацевич вважає, що важливою складовою комунікативної компетентності є знання комунікативних законів та вміння їх використовувати чи, при необхідності, протистояти. Він відзначає, що це не лише комплекс знань, але й внутрішні можливості мовця, такі як комунікативні інтенції, знання особистості співрозмовника, орієнтація в умовах та ситуаціях спілкування, контроль над процесом спілкування та інші аспекти [1]. 

Специфіка структури професійної компетентності педагога полягає в тому, що вона враховує інтеграцію фахових аспектів з особистісними характеристиками. Для педагога особистісні якості можуть бути навіть важливішими, ніж знання та вміння, оскільки вони визначають спроможність педагога ефективно співпрацювати зі студентами, створювати позитивний педагогічний клімат та впливати на формування їхнього особистісного розвитку. 

Висновок. Професійні компетенції включають когнітивні та комунікативні аспекти. Когнітивні аспекти передбачають розуміння професійних проблем, аналіз інформації, володіння знаннями та здатність виділяти ключову інформацію. Комунікативні аспекти включають ефективне спілкування та співпрацю з іншими, використання мовних інструментів та здатність досягати мети в професійній педагогічній діяльності. Загальною метою є формування комунікативної компетентності у магістрантів для успішної професійної реалізації. Розуміння та розвиток професійної педагогічної компетентності важливі для створення ефективного освітнього середовища.

Літератури

1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. Київ: Видавничий центр “Академія”, 2004. 344 с. (Альма-матер).

2. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) Уклад. і голов. Ред. В. Бусол. Київ–Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

3. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека освітньої політики / За заг. ред. О. Овчарук. Київ: К.І.С., 2004. 112 с.

4. Маслов В.І. Проблеми демократизації управління народною освітою в системі безперервного підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Актуальні проблеми науково-методичного забезпечення безперервного підвищення кваліфікації педагогічних кадрів : наук.-метод. зб. Київ: Вища школа, 1990. С. 7–10.

____________________

Науковий керівник: Чепіль Марія Миронівна, доктор педагогічних наук, професор, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота