ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ПРОЦЕСУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ПРОЦЕСУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

26.03.2024 14:10

[2. Юридические науки]

Автор: Дорось Максим Олександрович, аспірант Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого


Децентралізація як процес передачі повноважень і фінансових ресурсів від центрального уряду до органів місцевого самоврядування є одним з ключових напрямків реформування системи державного управління в Україні, який наразі перебуває на завершальній стадії. У цьому контексті міжбюджетні відносини відіграють визначальну роль, оскільки вони забезпечують розподіл фінансових ресурсів між різними рівнями бюджетної системи та створюють основу для реалізації принципів децентралізації на практиці [1]. Саме тому дослідження ролі міжбюджетних відносин в умовах процесу децентралізації набуває особливої актуальності та практичної значущості, особливо в умовах сьогодення.

Міжбюджетні відносини є багатоаспектним явищем, що охоплює широке коло питань, пов'язаних з розподілом видаткових повноважень, закріпленням дохідних джерел, механізмами фінансового вирівнювання та іншими аспектами взаємодії між бюджетами різних рівнів [2, c. 137]. У контексті децентралізації роль міжбюджетних відносин значно зростає, оскільки вони покликані забезпечити:

1) Чітке розмежування видаткових повноважень між органами державної влади та місцевого самоврядування, уникаючи дублювання функцій та відповідаючи принципу субсидіарності.

2) Створення належної фінансової бази для реалізації повноважень територіальних громад шляхом закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів та впровадження нових механізмів фінансової підтримки з державного бюджету.

3) Забезпечення збалансованості місцевих бюджетів та ефективного використання бюджетних ресурсів на всіх рівнях бюджетної системи за допомогою механізмів горизонтального та вертикального фінансового вирівнювання.

4) Сприяння узгодженню інтересів різних територіальних громад та запобігання виникненню надмірних регіональних диспропорцій у рівні соціально-економічного розвитку.

Таким чином, міжбюджетні відносини в умовах децентралізації відіграють ключову роль у забезпеченні фінансової спроможності органів місцевого самоврядування, сталого розвитку територіальних громад та ефективного використання бюджетних ресурсів на всіх рівнях.

Реформування міжбюджетних відносин в Україні передбачає низку заходів, спрямованих на зміцнення фінансової самостійності місцевих бюджетів, зокрема:

- Розширення дохідної бази місцевих бюджетів шляхом перерозподілу податкових надходжень на користь місцевих рівнів.

- Запровадження нових видів міжбюджетних трансфертів, таких як освітня та медична субвенції, які спрямовуються на фінансування делегованих повноважень.

- Вдосконалення механізмів горизонтального вирівнювання для згладжування диспропорцій у рівнях фінансового забезпечення територіальних громад [3].

Водночас слід зазначити, що децентралізація не означає повної автономізації місцевих бюджетів від державного бюджету. Навпаки, міжбюджетні відносини мають ґрунтуватися на збалансованому поєднанні принципів децентралізації та централізації, забезпечуючи фінансову самостійність територіальних громад, але водночас зберігаючи єдність бюджетної системи та можливість реалізації загальнодержавних пріоритетів розвитку.

Отже, міжбюджетні відносини відіграють ключову роль у забезпеченні успішного проведення процесу децентралізації в Україні та його завершення. Вони є основою для розподілу повноважень, фінансових ресурсів та відповідальності між різними рівнями влади, створюючи передумови для підвищення ефективності бюджетних видатків, розвитку місцевого самоврядування та зміцнення фінансової спроможності територіальних громад. Водночас реформування міжбюджетних відносин потребує комплексного підходу, який би поєднував принципи децентралізації та централізації, враховував специфічні потреби регіонів та забезпечував ефективну координацію дій між усіма рівнями влади.

ЛІТЕРАТУРА

1. Дем’янишин В. Г. Проблеми сутності та складу видатків місцевих бюджетів / В. Г. Дем’янишин, А. Тулюлюк // Світ фінансів. – 2008. – № 3 (16). – С. 135 – 144.

2. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text 

3. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України : від 01.05.2014 р. № 333-р // Офіційний вісник України. – 2014. – № 30. – Ст. 831.

_________________________

Науковий керівник: Котенко Артем Михайлович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри фінансового права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота