ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

29.05.2024 19:19

[4. Педагогические науки]

Автор: Ліхота Олександр Валерійович, кандидат економічних наук, Північноукраїнський інститут імені Героїв Крут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом», м. Чернігів



Проблема розвитку творчої діяльності як учнів, так і студентів є предметом вивчення протягом усієї історії існування і розвитку педагогічної науки та шкільної практики від Сократа до наших днів. Але на різних етапах цього розвитку її досліджували і вирішували по- різному, залежно від стану трьох складників — накопичуваного шкільного досвіду, досягнутого рівня розвиненості педагогічних і суміжних наук, рівня розвиненості суспільства і його поточних вимог та прагнень.

Сьогодні в Україні, як і в усіх інших пострадянських державах, також мають місце кардинальні зміни буквально в усіх сферах — у державному будівництві, економіці, політиці, науці, культурі, освіті.

У цих умовах проблема формування творчої особистості, незалежної й вільної у виборі, самостійної та відповідальної за власний вибір, прямо виходить на розв'язання головного завдання, яке стоїть перед країною в цілому — будівництво незалежної, самостійної й правової держави, розвиток незалежної національної економіки, культури, духовності й освіченості, творчої ініціативи й енергії всіх громадян України, і особливо підростаючого покоління.

Підготовка творчої особистості в школі прямо залежить від рівня аналогічної підготовки самого вчителя. Ось чому проблема розвитку творчої пізнавальної діяльності студента як майбутнього вчителя і вихователя продовжує залишатися винятково актуальною й гострою. На сучасному етапі вона набуває особливого звучання не тільки в педагогічному плані, але й соціальному, політичному, економічному і духовному.

Дослідження проблеми розвитку творчої пізнавальної діяльності, її обговорення та розв'язання на якісно новому рівні підготовлено всім ходом попереднього розвитку педагогічної науки, її внутрішньою логікою й накопиченим науковим потенціалом. У розробку останнього значний внесок зробили відомі вчені України Г.С.Костюк, В.О.Онищук, А.Я.Савченко, В.Ф.Паламарчук, І.П.Підласий, О.Г.Мороз, В.І.Бондар, В.І.Євдокимов, Б.І.Коротяєв, В.І.Лозова, В.П.Буряк, Г.П.Шевченко, В.М.Галузинський, О.М.Біляєв, М.Б.Євтух, В.Г.Кремень, О.Р.Мазуркевич, а також учені Росії та інших колишніх союзних республік М.М.Скаткін, БЯ.Лернер, В.В.Давидов, М.І.Махмутов, Г.І.Щукіна, Г.М.Александров, Т.І.Шамова, В.І.Андрєєв, Н.О.Половникова, Ш.А.Амонашвілі, П.І.Підкасистий та багато інших.

У межах цих досліджень розроблені цікаві й змістовні науково- педагогічні концепції, які розкривають багато істотних аспектів обговорюваної проблеми як прямо, так і побічно, серед яких можна виділити концепцію проблемного навчання; оптимізацїї навчання; пізнавального інтересу; пізнавальної активності й самостійності; єдності відтворюючої й творчої діяльності; формування розумових операцій; алгоритмізації й прогнозування; навчання творчих пізнавальних процедур і операцій та інші.

Незважаючи на досить представницький набір розроблених та знову розроблюваних концепцій, вважати проблему розвитку творчості учнів та студентів у процесі навчання вирішеною в повному обсязі немає підстав. З одного боку життя ставить все нові й нові завдання та підходи, а з іншого — проблема розвитку творчості особистості достатньо фундаментальна й складна, щоб її розв'язати остаточно. Багато питань є й дотепер мало вивченими. Педагогічна наука в результаті досліджень одержала достатньо даних, які розкривають способи й методи розвитку творчості учнів та студентів у процесі застосування знань на практиці. Щодо процесу вивчення знань у загальному вигляді, а також тих знань, зміст яких зумовлено специфікою кожної конкретної наукової дисципліни — таких даних дуже мало.

Складність вивчення теоретичних знань та відомостей на творчому рівні, через самостійний пошук та "відкриття" й зумовлює поточний стан викладання теоретичних дисциплін у масовій практиці вищих закладів освіти — здебільшого він залишається репродуктивно- висловлювальним.

Отже проблемою нашого дослідження ми визначили розвиток творчої пізнавальної діяльності студентів у процесі вивчення теоретичних знань, а саме вивчення сучасної української літературної мови на немовних факультетах вищих навчальних закладів.

Слід зазначити, що в реальному навчальному процесі засвоєння теоретичних знань із сучасної української літературної мови функціонують закономірні зв'язки й стосунки, зокрема між структурою знань, способами й методами її засвоєння, рівнями пізнавальної діяльності й результатами.

На наш погляд вивчення теоретичного матеріалу на творчому рівні цілком реальна перспектива. Важливо лише виявити можливості засвоєння теоретичного матеріалу конкретної навчальної дисципліни на творчому рівні й формування на цій основі інтелектуально- творчого потенціалу в майбутнього вчителя чи вихователя, вивчити ці можливості, розкрити їх і правильно реалізувати. При цьому ми припускаємо, що вони лежать у площині зв'язків та стосунків між способами особливої організації навчального матеріалу й творчими методами його засвоєння. Якщо ці зв'язки будуть постійними і сталими, то вони спроможні забезпечити поступове нарощування творчих можливостей студентів і ефективність навчального процесу в цілому.

Для втілення цього необхідно, по-перше, на основі вивчення психолого-педагогічної літератури й аналізу напрацьованих концепцій дослідити сутність творчої пізнавальної діяльності у взаємозв’язку з репродуктивною і виявити педагогічні умови її розвитку від нижчих форм і станів до більш високих.

По-друге, вивчити загальні підходи й принципи структурування навчального матеріалу і реалізувати їх у створенні цільової структури на базі матеріалу з сучасної української літературної мови й закласти в цю структуру адекватний апарат її засвоєння.

По-третє, в умовах дослідно-експериментальної роботи, здобути конкретні результати й видобути з них відповідні висновки, й на цій основі розробити методичні рекомендації та вказівки.

Вирішувалися ці завдання протягом останніх років на базі Донбаського державного педагогічного університету. А саме були усвідомлені витоки й генезис заявленої проблеми, розроблені концептуальні основи, а також навчально-пізнавальний апарат, який забезпечував засвоєння теоретичних знань на динамічному творчому рівні. Дослідно-експериментальна робота дозволила вивірити наукову спроможність вихідних теоретичних положень й внести відповідні корективи й уточнення.

Отже, була вперше розроблена дидактико-цільова структура теоретичного матеріалу з сучасної української літературної мови, що вивчається на немовних факультетах педуніверситета. При цьому вивірені й уточнені раніше розроблені загальні підходи й принципи структурування навчального матеріалу з різних навчальних дисциплін вищих закладів освіти. Крім цього був розроблений специфічний навчально- пізнавальний апарат, закладений у структуру знань, оволодіння яким дозволяє студентам виконати ті чи інші пізнавальні процедури й операції на творчому рівні, а також педагогічний механізм управління розвитком творчої пізнавальної діяльності студентів через по-елементне нарощування творчості на кожному заданому часовому відрізку навчального процесу.

Виконане дослідження розширює сформовані уявлення про творчі шляхи й засоби засвоєння студентами теоретичного матеріалу й прокладає шлях для подальших наукових пошуків у справі створення надійної й конструктивної програми розвитку творчої пізнавальної діяльності студентів від вихідних станів і рівнів до все більш і більш високих.

Практична значимість дослідження полягає в тому, що воно розкриває невикористовувані внутрішні ресурси навчання у вищих закладах освіти, які лежать у структурі й сутності творчої пізнавальної діяльності студентів. Використання цих ресурсів на основі чітко сформульованих методичних рекомендацій та вказівок дозволить одержувати більш вагомі й високі результати в навчальному процесі.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота