ЛІЦЕНЗУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ПРАВОВОГО ВПЛИВУ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ЛІЦЕНЗУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ПРАВОВОГО ВПЛИВУ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ

31.08.2024 13:46

[2. Юридические науки]

Автор: Правило Олександр Іванович, аспірант, Науково-дослідний інститут публічного права



Одним із проявив правового впливу на відносини пов’язані із ліцензуванням правовий вплив, що використовують суб’єкти управління на керовані об’єкти, що виявляється в конкретних формах і методах публічного управління. 

Визначення поняття «ліцензування» ми знаходимо в пункті  6  ч. 1  ст. 1  Закону України  «Про ліцензування   видів  господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222-VIII, який визначає ліцензування  як  один із  засобів державного регулювання провадження видів господарської діяльності, спрямований, в тому числі  на забезпечення життя і здоров’я людини [1].

Як бачимо, складовою ліцензування є життя та здоров’я людини. Згідно ст. 7 Закону України  «Про ліцензування   видів   господарської діяльності» до переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню у сфері охорони здоров’я, закон відносить: виробництво лікарських засобів, оптову та роздрібну торгівля лікарськими засобами, імпорт лікарських засобів; заготівлю та тестування донорської крові та компонентів крові незалежно від їх кінцевого призначення, переробка, зберігання, розподіл та реалізація донорської крові та компонентів крові, призначених для трансфузії; медичну практику [1]. 

На роль організаційно-правовий зв’язок органів публічного управління із ліцензуванням  вказує постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров’я» від 15.07.1997 р. №765, відповідно до якої акредитація закладу проводиться після отримання ним ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (п.2), заклад охорони здоров’я зобов’язані надавати медичну допомогу, медичні послуги відповідно до клінічних протоколів та стандартів медичної допомоги (медичних стандартів) та  дотримуватися їх  (пп 13-14 п. 13) [2].  

В підпункті 14 пункту 13 Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 р. №285, якою затверджено ліцензійні умови провадження господарської діяльності з медичної практики, міститься вимога щодо дотримуватися стандартів медичної допомоги (медичних стандартів), уніфікованих клінічних протоколів, затверджених МОЗ [3]. Ліцензування медичної практики здійснюється відповідно до наказу МОЗ України від 14.11.2023 р. №1966 [4]. 

Безпосередньо  отримання заяв на видачу ліцензії або відмову у видачі ліцензій, а також усіх інших дій пов’язаних із ліцензіями здійснюється Ліцензійною комісією Міністерства охорони здоров’я України, Положення про  Ліцензійну комісію затверджено наказом МОЗ України від 25.07.2023 р. №1352 [5]. 

На підставі рішення Ліцензійної комісії  МОЗ України надаються пропозиції щодо: залишення заяви без розгляду, видачі ліцензії або відмови у їх видачі, переоформлення, зупинення її дії повністю або частково, відновлення дії ліцензії повністю або частково, анулювання ліцензії повністю або частково. 

Тобто, для того щоб МОЗ України було прийнято рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії повинно бути ухвалено рішення спеціально уповноваженим органом – Ліцензійною комісією та надана з цього питання відповідна  пропозиція керівництву МОЗ України. Прийняття рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії здійснюється на підставі наказу МОЗ України.

Суб’єктом, що здійснює розгляд скарг здобувачів ліцензії, ліцензіатів на дії (бездіяльність) органу ліцензування щодо порушення законодавства у сфері ліцензування, а також розгляд звернень органів ліцензування щодо проведення позапланових перевірок додержання ліцензіатами, є Експертно-апеляційна рада з питань ліцензування, що діє відповідно до Положення, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 03.02.2020 р.  № 164/12 [6].

Фактично діяльність Ліцензійної комісії МОЗ України, Міністерства охорони здоров’я України та Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування спрямована на забезпечення і реалізацію не тільки положень Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», але й багатьох інших  нормативно-правових актів у сфері охорони здоров’я шляхом адміністративно-правових засобів впливу. Так, згідно частини 1 ст. 20 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», за провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, без ліцензії чи у період зупинення дії ліцензії повністю або частково, невиконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, порушення ліцензіатом строку повідомлення про всі зміни даних,  зазначених у заяві та документах, а також за наявності контролю за діяльністю ліцензіата у значенні, наведеному в ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному в  ст. 1 Закону України «Про оборону України», суб’єкти господарювання притягаються до відповідальності, передбаченої КУпАП [1].

Cписок використаної літератури

1. Про ліцензування   видів   господарської діяльності: Закон  України  від 02.03.2015 р. № 222-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 23. Ст. 158.

2. Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров’я: постанова Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 р. №765 ( в редакції постанови   № 1216 від 17.12. 2012). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-97-п#Text 

3. Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики: постанова Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 р. №285 ( в редакції постанови  №1393 від 27.12. 2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/285-2016-п#Text 

4. Про ліцензування медичної практики: наказ Міністерства охорони здоров’я України  від 14.11.2023 р. №1966. URL: https:// moz.gov. ua/ article/ ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-14112023--1966-pro-licenzuvannja-medichnoi-praktik 

5. Про затвердження Положення про Ліцензійну комісію Міністерства охорони здоров’я України: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 25.07.2023 р. №1352 (в редакції наказу №1567 від 05.09.2023). URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1352282-23#Text

6. Положення про Експертно-апеляційну раду з питань ліцензування: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 03.02.2020 р.  №164/12. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0170-20#Text

_______________________

Науковий керівник: Світличний Олександр Петрович, доктор юридичних наук, професор



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота