ВПЛИВ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА СТРАТЕГІЮ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТІ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ВПЛИВ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА СТРАТЕГІЮ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТІ

04.10.2024 21:36

[15. Психологические науки]

Автор: Ушакова Ірина Михайлівна, кандидат психологічних наук, доцент, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Зікранець Світлана Іванівна, магістрант, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського




ORCID 0000-0002-5758-2799 Ушакова І. М.


Емоційний інтелект – це здатність розуміти та керувати своїми емоціями, а також емоціями інших людей. Це включає у себе такі навички, як управління стресом, вміння вирішувати проблеми та встановлювати міцні взаємини з іншими людьми. Ефективне використання емоційного інтелекту допомагає людям бути більш ефективними та продуктивними, знижує ризик виникнення конфліктів та забезпечує більш якісні взаємини з оточуючими.


Емоційний інтелект став предметом психологічних досліджень відносно недавно завдяки роботам зарубіжних дослідників Г. Гарднера, Д. Гоулмана, Д. Карузо, Д. Майєра та інших. Українські вчені також здійснили внесок у розробку теорії емоційного інтелекту. Серед них: О. Власова, В. Зарицька, Н. Коврига, Е. Носенко, К. Санько, К. Сергєєва та інші.


Науковці наголошують на необхідності та доцільності розвитку емоційного інтелекту, який визнається чинником забезпечення успішного особистісного та професійного зростання особистості, а також фактором побудови конструктивних соціальних взаємодій.


Так, Е. Носенко та Н. Коврига розглядають емоційний інтелект як характеристику особистості, що реалізується у здатності розуміти емоції, виокремлювати підтекст, узагальнювати зміст, регулювати емоції таким чином, щоб сприяти позитивній діяльності [2]. 


У своєму дослідженні на основі аналізу попередніх робіт Г. Гарднера та Д. Стайна, В. Зарицька виділила загальні ознаки емоційного інтелекту особистості. До таких ознак належать: присутність реакцій на об’єкти навколишнього середовища, з якими людина стикається в процесі життєдіяльності (ці реакції можуть бути адекватними та неадекватними); здатність людини оцінювати об’єкти і явища довкілля та ситуації; здатність визначати роль емоцій у житті людини, що впливає на ефективність міжособистісної взаємодії (в тому числі і наявність конфліктів) та безпосередньо пов’язано з якістю життя людини; здатність до прояву емоцій відповідно до ситуації або всупереч їй; здатність до контролю над своїми емоціями тощо [1]. 


Проаналізувавши наявні моделі емоційного інтелекту було визначено сутність поняття «емоційний інтелект» як сукупність емоційних і когнітивних здібностей, що впливають на соціально-психологічну адаптацію особистості, ефективну міжособистісну взаємодію, а також на її поведінку в різних ситуаціях, в тому числі конфліктних [4].


Конфлі́кт (від лат. сonflictus – зіткнення) – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, оцінок, цінностей. Це протиріччя, що виникає між людьми чи колективами у процесі спілкування, їхньої спільної діяльності через непорозуміння або протилежність інтересів, відсутність згоди між двома та більше сторонами.


Конфліктні форми поведінки поділяються на м’які (фіксація своєї позиції, дружелюбність, угода), нейтральні (демонстративні дії, санкціонування, коаліція) та жорсткі (захоплення та утримання об’єкта конфлікту, фізичне та психологічне насильство, тиск) та у кожної особистості проявляються різною мірою. З огляду на вищезазначену інформацію можна дійти висновку, що в конфлікти найчастіше вступають ті люди, котрі мають негнучкий, ригідний характер, ті, котрі не здатні використовувати альтернативні форми поведінки в незвичній ситуації, що не відповідає їхнім принципам та ціннісним орієнтаціям, ті, хто не вміють дійти компромісу з опонентом та мають досить виражену егоцентричну спрямованість. Водночас люди, котрі відчувають та розуміють емоції інших людей, а також зважають не лише на свою думку та прагнення – менше вступають у конфлікт [3].


Важливість емоційної сторони конфлікту наголошується багатьма вченими. Так, ряд дослідників звертає увагу на вплив емоцій на сприйняття ситуації як конфліктної  підкреслює зростання емоційної напруги на етапі ескалації конфлікту. Серед різних особистісних рис, що сприяють виникненню та ескалації конфліктів, автори визначають недостатньо розвинену здатність до емпатії [4]; об’єктивно необґрунтовані сильні емоції  «емоційне тяжіння» до драматизації відносин і посилення міжособистісної напруженості, неузгодженість ціннісних орієнтацій , несформований соціальний досвід безконфліктної поведінки [3].


Відтак, на підставі проведеного теоретичного аналізу з проблеми, ми плануємо провести дослідження психологічних особливостей конфліктних форм поведінки студентів з різним рівнем емоційного інтелекту. Це надасть можливість показати взаємозв’язок досліджуваних змінних.


Висновок. Отже, емоційний інтелект відіграє ключову роль у формуванні стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях. Високий рівень емоційного інтелекту сприяє конструктивному вирішенню конфліктів, оскільки люди з високим емоційним інтелектом краще розуміють свої емоції та емоції інших, що дозволяє їм знаходити компроміси та вирішувати проблеми мирним шляхом.


Література:


1. Зарицька В. В. Ознаки наявності емоційного інтелекту у особистості. Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Педагогіка і психологія. 2013. Т. 21, вип. 19. С. 74-79.


2. Коврига Н., Носенко Е. Емоційний інтелект: концептуалізація феномена, основні функції: монографія. Київ: Вища школа. 2003. 126 с.


3. Котлова, Л.О. (2014). Формування конфліктологічної компетентності студентів як чинника їх особистісного розвитку. Наука і освіта, 5, С. 162–168. 


4. Шпак М. Емоційний інтелект в контексті сучасних психологічних досліджень. Психологія особистості : науковий теоретико-методологічний і прикладний психологічний журнал Прикарпатського національного університету імені В. Стефаника. 2011. № 1 (2). С. 282–288.






Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота