ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВʼЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАВООХОРОНЦІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВʼЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАВООХОРОНЦІВ

14.10.2024 16:44

[15. Психологические науки]

Автор: Ляска Оксана Петрівна, доцент кафедри психології, соціології та педагогіки, кандидат психологічних наук, доцент Харківського національного університету внутрішніх справ; Стецюк Анжела Ігорівна, курсант 2-ого курсу навчально-наукового інституту №1, Харківський національний університет внутрішніх справ


В сучасному суспільстві проблема збереження ментального здоров’я стає все більш актуальною. Постійне зростання обсягу навантаження, швидкий темп життя, високі вимоги до результативності та соціальні очікування створюють додатковий тиск на особистість. При таких умовах ментальне здоров’я виступає ключовим фактором для забезпечення ефективності будь якої активності людини, розвитку її особистісних якостей та формування психологічної стійкості. В умовах інтенсивного навантаження, безперервної дії стрес-факторів, викликаних соціальною напругою, професійного виснаження, індивідуальних проблем, зростає необхідність в соціальній взаємодії та адаптації до зростаючих вимог. Особливу категорію становлять ті учасники освітнього процесу, у яких сама професійна діяльність буде пов’язана з ризиками, з постійною готовністю до надання допомоги, з неперервною емоційною та особистісною готовністю виконання професійних функцій. Від початку повномасштабної війни психологами було проведено ряд досліджень і опитувань серед здобувачів вищої освіти, зокрема серед першокурсників, адже саме юнаки, котрі розпочали навчання у період воєнного стану, є найбільш вразливою групою. Зокрема, опитування проведене експертами Інституту громадського здоров’я ім. О.М. Марзеєва та інших медичних інституцій показує, що студенти віком 17-18 років часто мають схильність до депресії, постійно відчувають тривожність. Проте в наступні роки (2023-2024) рівень тривожності серед студентів поступово знижується [2, с. 60]. Все це створює передумови для пошуку і обговорення психологічних засад збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу ц вищій школі.

Ментальне здоров’я визначає стан добробуту, в якому особистість реалізує свій творчий потенціал, проявляє стійкість, продуктивно працює та робить внесок у громадське життя, що надзвичайно важливо для юнацького віку. Якість ментального здоров’я є передумовою для успішної інтеграції людини в соціальні та професійні процеси, особливо в освітньому середовищі. Його збереження передбачає здатність ефективно справлятися зі стресом, формувати здорові міжособистісні відносини та проявляти стійкість до життєвих викликів [6, c. 305].

 Це явище багатовимірне і охоплює психологічний, емоційний, соціальний аспекти життя людини; характеризує стан внутрішньої рівноваги, здатність до адаптації, контролю над емоціями та ефективного функціонування в суспільстві. Згідно з визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, психічне здоров’я – це стан, у якому людина почувається психічно благополучною, що дає їй змогу справлятися з життєвими стресами, реалізовувати свої здібності, навчатися та працювати з успіхом, а також робити внесок у суспільство. Л. Карамушка виділяє основні складові психічного здоров’я особистості під час війни: здатність долати повсякденні стреси в умовах війни, будувати стосунки з оточуючими та ефективно виконувати професійні обов'язки, реалізовуючи свої здібності та працюючи на користь суспільства й організації [1, c. 137].

Однією з основних складових ментального здоров’я є емоційна стабільність, яка відображає здатність людини контролювати свої емоції та адаптуватися до різних життєвих ситуацій без значних психологічних втрат.

Емоційна стійкість проявляється в здатності людини ефективно адаптуватися до стресових ситуацій, контролювати свої емоції, зберігати спокій і продуктивність під тиском, а також швидко відновлюватися після труднощів. Люди з емоційною стійкістю добре розуміють свої емоції, здатні до саморефлексії та коригування своєї поведінки, що дозволяє їм діяти раціонально, відокремлюючи емоції від прийняття рішень. Вони також володіють здатністю швидко повертатися до рівноваги після стресів і невдач, зберігаючи внутрішню стабільність [5, c. 201] Збереження або підвищення  емоційної стійкості особистості пов’язане з пошуком ресурсів, що допомагають їй в подоланні негативних наслідків стресових ситуацій.

Не менш важливою складовою є психологічна стійкість, яка виявляється в здатності людини швидко відновлюватися після психоемоційних потрясінь. Вона забезпечує людині можливість долати труднощі, не втрачаючи при цьому відчуття власної цілісності та самоконтролю.  Третьою важливою складовою є когнітивні процеси, які відповідають за здатність людини адекватно сприймати та обробляти інформацію. 

Психологічні стратегії збереження та покращення ментального здоров’я в освітньому середовищі спрямовані на профілактику стресу та підтримку емоційного благополуччя курсантів та педагогів. До основних методів належать техніки релаксації, дихальні вправи, розвиток навичок саморегуляції та управління емоціями [1, с. 136-143]. Вкрай важливою є роль психологічної підтримки й консультування в освітніх закладах, де фахівці допомагають учасникам освітнього процесу долати стресові ситуації і розвивати емоційну стійкість. Практичні рекомендації для включають навчання методам самоконтролю, планування часу, вміння просити про допомогу, а для педагогів— створення балансу між роботою і відпочинком, розвиток емоційної гнучкості та підтримка позитивної атмосфери в аудиторії [1, с. 138].

Опитування, проведене в університеті ім. Б. Грінченка показує, що найбільш ефективними способами боротьби із ментальними проблемами для здобувачів освіти є спілкування із близькими людьми, заняття хобі або справами, що приносять задоволення, досить багато студентів відволікаються через соцмережі, прослуховування музики, комп’ютерні ігри [2, c. 59]. Дослідження, проведене у 2023 р. ужгородськими медиками доводить позитивний вплив фізичної підготовки на ментальне здоров’я в умовах війни [4, c. 64-65]. Автори дослідження рекомендують приділяти фізичним вправам принаймні 150 хвилин на тиждень. Зокрема, дослідження показує ефективність легкого бігу чи спортивної ходьби. 

Отже, збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу є критично важливим для забезпечення ефективного навчання та гармонійного розвитку особистості. Психологічні чинники (навчальне навантаження, соціальні взаємини та професійні стреси) значно впливають на емоційний стан курсантіві педагогів. Розробка й впровадження психологічних стратегій профілактики стресу, підтримка через консультування і навчання навичкам емоційної саморегуляції допоможуть зберегти та зміцнити психічне благополуччя в освітньому середовищі.

Список використаних джерел:

1. Бурназова В., Юдіна А. Психологічна підтримка ментального здоров’я учасників освітнього процесу в Україні в умовах війни. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2024. №1 С. 136-143.

2. Власенко І.А., Кутішенко В.П., Вінник Н.Д. Переживання внутрішньоособистісних конфліктів студентською молоддю в умовах війни в Україні. Габітус 53, 2023. С. 57-62

3. Максименко С. Д., Яланська С. П. Генетико-креативний підхід: діяльнісне опосередкування особистісного розвитку: Монографія. К.: Видавництво «Людмила». 2021. 513 с.

4. Мелега К. Роль регулярної фізичної активності у зміцненні фізичного та ментального здоров’я здобувачів вищої освіти у період воєнного стану. Сучасний стан і перспективи вдосконалення національної системи фізичного виховання і спорту в умовах війни та у післявоєнний період: збірник матеріалів ІІ науково-практичної конференції 19-20 квітня 2023 року, присвяченої 75-й річниці кафедри фізичного виховання ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, 2023.С. 62-67

5. Шпак М. М. Стресостійкість особистості в дискурсі сучасних психологічних досліджень. Психологія особистості. 2022. № 39. С. 199-203.

6. Яланська С. П., Нечепоренко С. П. Ментальне здоров’я учасників освітнього процесу: ресурси творчості. Технології здоров’я збережування в сучасних закладах освіти України: проблеми та перспективи. Матер. ІХ Всеукр. студ. наук.-практ. конф. (26-27 жовтня 2023р.). Полтава: Астрая, 2023. С. 305-306.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота