ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ

13.11.2024 20:15

[4. Педагогические науки]

Автор: Ємельяненко Анастасія Сергіївна, магістр, «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка



Дошкільний вік є критичним періодом для розвитку особливості дитини, коли формуються фундаментальні пізнавальні навички та інтереси, що впливають на подальше навчання [1.с.147]. У цей час закладається основи здатності дитини до самостійного дослідження, розвитку уяви та глибокого сприйняття світу. Особливо важливим для вихователів є розуміння того, що пізнавальний інтерес відіграє роль рушійної сили в освітньому процесі [2.c.26]. Він характеризується позитивним емоційним ставленням до навчання і стає важливим фактором для закріплення активного ставлення дитини до пізнання. Як зазначають дослідники, пізнавальний інтерес має кілька компонентів, зокрема емоційний, когнітивна і регулятивний, що дозволяє дитині орієнтуватися на досягнення конкретної мети навіть у складних завданнях. 

В умовах дошкільної освіти надзвичайно важливо правильно підтримувати пізнавальний інтерес дітей, забезпечуючи їх природній розвиток через ігрові та навчальні методики. Наразі проблема активізації пізнавальної діяльності дошкільників є актуальною, скільки сучасна освіта іноді надто зосереджується на інтелектуальному аспекті, обмежуючи можливості для гри і експериментів. Водночас дошкільники потребують саме різноманітних активностей, що включають експерименти та дослідження. Це дозволяє дітям не лише опоглиблювати розуміння навколишнього світу, а й знаходити нові аспекти для самовираження. Створення середовища, що заохочує досліджування та відкриття, яка стане основою для подальшого шкільного розвитку. 

Медіаосвіта є інноваційним підходом, що підтримує процес розвитку пізнавальних інтересів у дітей, надаючи їм доступу до різноманітних джерел інформації [6.c.7]. Вона не лише допомагає дітям здобувати нові знання, а й розвиває здатність критично мислити та адекватно сприймати медіаосвіти в Україні, де медіаграмотність розглядається як один з основних елементів для успішної соціалізації у сучасному інформаційному суспільстві. Інтеграція елементів медіаосвіти у виховний процес допомагає дітям здобувати базові навички критичного сприйняття, що сприяє свідомій взаємодії з інформаційним середовищем. 

Інтерактивні медіа – такі як мультимедійні презентації, відеоуроки, комп'ютерні ігри та інтерактивні книги – є надзвичайно ефективними інструментами для стимулювання пізнавальних інтересів дошкільнят [8.c.137]. Вони створюють ситуації, в яких дитина занурюється в нові знання через інтерактивність і захоплення. Наприклад, інтерактивні відеосюжети про природу або наукові явища не лише приваблюють увагу, а і викликають у дітей прагнення розібратися в деталях, поставити нові питання та знайти відповіді. Це особливо важливо в період активного формування когнітивних здібностей, коли діти ще вразливі до різних видів медіа і много контенту, проте готові до його освоєння. Такі форми роботи дозволяють залучати дітей до навчання безпосередньо, стимулюючи їх мислення та спонукання до аналізу. 

Роль педагога є ключовою у створенні оптимального середовища для медіана навчання. Вихователь повинен враховувати особливості кожної дитини, індивідуальні потреби та можливості. Тільки так можна забезпечити органічне залучення дитини до процесу навчання, уникаючи перевантаження або емоційного виснаження. Педагогічна підтримка допомагає дітям орієнтуватися у світі медіа, формує критичне мислення і позитивне ставлення до процесу навчання[10.c.168]. Використання інтерактивних програм сприяє тому, що навчання стає захопливим і результативним. Медіаосвіти допомагає дітям краще розуміти структуру інформації та її значення, сприяючи розвитку емоційного інтелекту та усвідомленого ставлення до інформаційного середовища.

Отже, медіаосвіта в дошкільному віці є важливим інструментом для розвитку пізнавальних інтересів і формування активної пізнавальної позиції дитини. Вона надає можливість вивчати світ через інтерактивні та захоплюючі форми роботи з медіаконтентом, забезпечуючи розширення кругозору та розвиток навичок аналізу. Інтерактивні технології, збагачені медійним контентом, допомагають дитині сприймати та досліджувати світ у комфортному для неї форматі, що відповідає віковим особливостям.таке навчання стає основою для шкільного процесу, оскільки формує вміння активно сприймати інформацію, ставити запитання та шукати відповіді. У контексті сучасного інформаційного суспільства такі навички є незамінними, А ти ще медіаосвіта сприяє розвитку пізнавальних інтересів, а й допомагає дітям адаптуватися до інформаційного простору, формуючи медіаграмотність, що є необхідною для успішної соціалізації та навчання в школі. 

Література:

1. Гончаренко С. І. Педагогічний словник.  Київ: Либідь, 1997.  С. 147.

2. Запаліть В. І. Пізнавальний інтерес як педагогічна проблема // Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка.  2009.  №2 (179).  С. 26.

3. Долинська Л. М. Психологія розвитку пізнавальних інтересів дошкільників.  Київ: Освіта, 2010.  С. 305.

4. Карук І. І. Особливості формування пізнавального інтересу в дошкільному віці // Дошкільна освіта.  2014.  №6.  С. 90.

5. Маноха І. М. Вікові особливості розвитку пізнавальних інтересів у дітей дошкільного віку.  Харків: Ранок, 2011.  С. 259.

6. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні.  Київ: Міністерство освіти і науки України, 2016.  С. 7.

7. Семчук Т. В. Медіаосвіта як засіб соціалізації дошкільників // Науковий вісник Чернівецького університету.  2015.  №733.  С. 189.

8. Гнетецька О. С. Розвиток пізнавальних інтересів у дітей засобами медіа. – Одеса: Педагогічна думка, 2013.  С. 137.

9. Семеняко Ю. Л. Використання інтерактивних медіазасобів у навчанні дошкільників // Психологія і педагогіка.  2018.  №3.  С. 607.

10.  Городецька О. В. Роль педагога у формуванні медіаграмотності у дітей дошкільного віку.  Київ: Академія, 2019.  С. 168.

11. Черешнюк І. П. Педагогічні засади медіаосвіти у закладах дошкільної освіти // Дошкільна освіта і виховання.  2017.  №2.  С. 9.

12. Кіндрат І. І. Медіаосвіта як фактор розвитку критичного мислення у дітей // Педагогічні науки.  2020.  №5.  С. 97.

_______________________________________________________

Наувовий керівник: Кошель Анна Павлівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти, «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота