ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ - Научное сообщество

Вас приветствует Интернет конференция!

Приветствуйем на нашем сайте

Рік заснування видання - 2014

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ

11.12.2024 12:17

[15. Психологические науки]

Автор: Слободенюк Олександра Володимирівна, магістрантка спеціальності «Психологія», Поліський національний університет, м. Житомир, Україна


Постановка проблеми та аналіз останніх досліджень.  У сучасних умовах швидкої зміни поглядів на різні аспекти життя суспільства особливо важливим є переосмислення пріоритетів підготовки молоді до життя та праці. Відповідно змінюються і вимоги до професійної підготовки майбутніх психологів. Одна з найважливіших моральних вимог до психолога - завжди бути готовим надати емоційну підтримку і ставитися до будь-якої людини як до особистості. Виявлення закономірностей наявності та розвитку емпатійних рис у студентів-психологів є необхідною умовою формування професійної ідентичності [2].

У науковій літературі існують різні підходи до визначення емпатії як властивості особистості як емпатія, зокрема: Е. Абрамсон В.Бойко, О. Бодальов, Т.Гаврилова, Л.Журавльова, , Дж. Закі, К.Роджерс, А.С. Сичевський, Н.Шикирава, В. Штерн, С. Ходжес, К. Шуман І.Юсупова.

Виклад основного матеріалу. Емпатія є особливо важливою в структурі професійної компетентності практикуючих психологів. Емпатія є особливо важливою в структурі професійної компетентності психологів-практиків, а тому на неї звертається особлива увага в процесі підготовки майбутніх психологів.

Вона знаходиться в центрі уваги в процесі підготовки майбутніх психологів. Розвиток професійної компетентності значною мірою залежить від характеру, мотивації та інших характеристик майбутнього фахівця, Створити умови для такого формування - завдання навчальних закладів. Філософія сучасної вищої освіти окреслює образ студента як творчої та вільної особистості, здатної реалізувати свій потенціал у науково-дослідницькій діяльності та організувати власне навчання і саморозвиток [1;4].

І. Юсупов вважає, що афективні та когнітивні емпатійні реакції доповнюють одна одну і взаємодіють, коли інформації про об'єкт емпатії недостатньо. Емпатія включає низку процесів, серед яких як автоматичні афективні реакції, так і засвоєні концептуальні міркування. Для психологів важливо вміти викликати одну або обидві емпатійні реакції, залежно від контексту та ситуації.

К. Роджерс вважав емпатію первинною умовою розвитку особистості, але згодом на перше місце вийшла конформність. Емпатія - це процес, який включає в себе чутливість до емоційного стану інших, співчуття, усвідомлення, когнітивне структурування емоційних аспектів і мотиваційну установку на допомогу тим, хто її потребує.

Вивчаючи філогенез емпатії, біологічною передумовою розвитку емпатії, на думку дослідників, є емоційне ставлення до однолітків. Саме це емпатійне ставлення дає можливість дитині відгукнутися на поклик матері і відчути психологічну та фізіологічну єдність з нею. Симбіотична емпатія, що проявляється в любові матері до дитини і любові дитини до матері, є основою для ситуативного особистісного спілкування. У ході здорового онтогенезу емпатійне «Я» розвивається протягом перших двох років життя. Своєю турботою і неявним прийняттям мати допомагає дитині відчути, що вона є об'єктом любові, прихильності, турботи і ніжності [5].

Н. Шикирава реалізація тренінгу розвитку емпатійного потенціалу практикуючих психологів передбачає одночасний розвиток особистісних і професійних навичок емпатії. Емпатія є однією з ключових особистісних якостей психолога. Вона допомагає їм краще розуміти своїх клієнтів і будувати з ними міцні стосунки.

Програма тренінгу для майбутніх психологів складається зі спеціально організованих тренінгових занять, що спрямована на невербальну та міжособистісну комунікацію складених з урахуванням рівня розвитку емпатії майбутніх психологів [3].

Отже, розвиток емпатії є важливою складовою особистісного розвитку, формування культури міжособистісного спілкування та вміння керувати власними почуттями і переживаннями. Емпатія має особливе значення у формуванні професійної компетентності практикуючих психологів і тому перебуває у фокусі уваги в процесі підготовки студентів - майбутніх психологів. Емпатія є однією з основних соціальних емоцій і в найпростішому вигляді визначається як здатність людини емоційно реагувати на почуття інших людей.

Список використаних джерел

1. Балашов Е. М. Психологічні особливості соціальної емпатії студентів як засобу самореалізації. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія і педагогіка». Випуск 28. 2014. С.28–39. 

2. Журавльова Л. П. Психологія емпатії: [монографія]. Л. П. Журавльова.  Житомир: вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2007.  328 с.

3. Шикирава Н. М. Розвиток емпатії практичних психологів: особистісний та професійний аспект. Психологія: сучасні методики та інновації у досвіді діяльності практичного застосування: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. з міжнар. участю, м. Умань, 15 квітня 2021 р. Умань, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, 2021. С. 135-140.

4. Штих І.І. Здатність до емпатії як компонент професійних здібностей психолога. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2015. Випуск 2. С.177–180.

5. Rogers С.R. Empatic : an unappreciated way of being. The Counseling Psychologist. 1975. V. 5, N 2. P. 2–10.

______________________________________________________

Науковий керівник: Гречуха Ірина Анатоліївна, доктор філософії (спеціальність «Психологія»), доцент кафедри психології, Поліський національний університет, м. Житомир, Україна  

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференции

Конференции 2025

Конференции 2024

Конференции 2023

Конференции 2022

Конференции 2021

Конференции 2020

Конференции 2019

Конференции 2018

Конференции 2017

Конференции 2016

Конференции 2015

Конференции 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота