ВПЛИВ ФАКТОРІВ НА ВЕЛИЧИНУ ДЕБІТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ВПЛИВ ФАКТОРІВ НА ВЕЛИЧИНУ ДЕБІТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ

21.06.2014 20:32

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Цегельник Ніна Іванівна, здобувач, Житомирський національний агроекологічний університет



У сучасній практиці економічних відносин в Україні управління дебіторською заборгованістю є одним з найважливіших і водночас складних елементів управління оборотними засобами. Порушення нормального циклічного процесу її утворення та погашення може бути не тільки причиною виникнення проблем для підприємства (зниження рентабельності активів, втрата їхньої ліквідності), а й спричинити розвиток глобальної кризи неплатежів в економіці країни [3].

Більшість вітчизняних підприємств приймають рішення стосовно утворення і погашення дебіторської заборгованості на інтуїтивній основі. Часто з цього питання відсутня навіть більш-менш обґрунтована і постійна політика. Це може привести до прямих фінансових втрат.

Величина дебіторської заборгованості визначається багатьма факторами. Їх можна поділити на внутрішні і зовнішні.

Зовнішніми факторами є:

- стан економіки в країні – спад виробництва збільшує розміри дебіторської заборгованості;

- стан розрахунків в країні – криза неплатежів призводить до зростання дебіторської заборгованості;

- ефективність грошово-кредитної політики НБУ – обмеження емісії викликає нестачу готівки і ускладнює розрахунки;

- рівень інфляції – при високій інфляції дебітори не поспішають позбавитись боргів: чим пізніше строк оплати боргу, тим менша його сума;

- вид продукції – якщо це сезонна продукція, дебіторська заборгованість зростає;

- ємність ринку і ступінь його насиченості – якщо ринок малий і насичений даним видом продукції, виникають труднощі з реалізацією.

Внутрішні фактори:

- кредитна політика підприємства – неправильне встановлення термінів і умов платежу та стягнення, а також критеріїв платоспроможності покупців, не надання знижок при довгостроковій оплаті ними рахунків, невраховані ризики можуть призвести до різкого зростання дебіторської заборгованості;

- види розрахунків – використання розрахунків, які гарантують платіж, скорочує розміри дебіторської заборгованості;

- стан контролю за дебіторською заборгованістю;

- професіоналізм фахівця, який займається управлінням дебіторською заборгованістю підприємства;

- інші фактори [1, с. 403].

Т.М. Ковальчук зазначає, що розмір дебіторської заборгованості за реалізацію продукції залежить від таких об’єктивних (соціально-економічної політики держави, економічних умов, оточення) та суб’єктивних (обсягу реалізації, методів управління дебіторської заборгованості господарської одиниці) факторів. Начальник фінансового відділу, аналізуючи зазначені фактори, може регулювати розміри дебіторської заборгованості, встановлюючи оптимальне співвідношення між прибутковістю та ризиком [2, с. 45]. До інших можна віднести фактори, що обумовлені дією кожної окремої політики – асортиментної, цінової, маркетингової, матеріально-технічного постачання. Характер та ступінь ефективності кожної політики, що проводиться, обумовлює їх вплив на обсяги дебіторської заборгованості підприємства [4, с. 549].

На розмір дебіторської заборгованості впливають, як правило, група факторів, відношення підприємства до своїх покупців – чим більш надійний покупець (то більшу відстрочку платежу йому надають, намагаючись зберегти покупця і залучити нових), тим більший об’єм дебіторської заборгованості.

Якщо підприємство продає товари і надає послуги при умові здійснення оплати до кінцевої поставки товару або надання послуги, то  скоріш  виникнуть проблеми, пов’язані із збереженням коштів і чеків до внесення їх в банк. Якщо підприємство надає відстрочку, то це повинно бути частиною обґрунтованої політики залучення покупців з урахуванням фактичних грошових потреб бізнесу. Таким чином, надання відстрочки покупцям продукції є одним з активних інструментів його збутової політики, орієнтованої на зростання обсягу продажу.

Отже, обсяг виникнення дебіторської заборгованості покупців залежить від інтенсивності та ефективності використання цього фінансового інструменту, зростання обсягів грошового обороту підприємства.




Література:

1. Бутинець Т.А. Бухгалтерський облік / Т.А. Бутинець, Л.В. Чижевська, С.Л. Береза – Житомир: ЖІТІ, 2000. – 672 с.

2. Ковальчук Т.М. Оперативний аналіз поточної дебіторської заборгованості в управлінні активами / Т.М. Ковальчук // Економіка АПК. – 2000. - №11. – С. 43-48.

3. Лучков О.І. Визначення оптимального розміру дебіторської заборгованості / О.І. Лучков // Актуальні проблеми економіки. – 2003. - №1. – С. 22-27. 

4. Мазаракі А.А. Економіка торгівельного підприємства / Під ред. Н.М. Ушакової. – К.: “Хрещатик”, 1999. –  800 с.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота