РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНУ З БОКУ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНУ З БОКУ ДЕРЖАВИ

15.10.2014 11:07

[Секція 8. Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка]

Автор: Сойма Світлана Юріївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародного бізнесу, логістики та менеджменту ВНЗ «Ужгородський національний університет»


У зовнішньоекономічній діяльності регіону важлива роль відводиться державному регулюванню, передусім приведення у відповідність із міжнародними нормами  внутрішніх законів держави, що регулюють зовнішньоекономічну діяльність. Така робота в Україні здійснена в зв’язку зі вступом країни до СОТ. Посилення державного регулювання в тих галузях та товарній структурі зовнішньої торгівлі, де Україна має порівняльні переваги щодо інших країн є важливою проблемою.

Дослідження полягає у визначення напрямів посилення державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності регіону.

Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності передбачає створення певних умов та механізмів для ефективного розвитку відносин суб’єктів господарювання в різних країнах.[5, с. 316]. Об’єктами державного регулювання ЗЕД є [3, с. 290]: зовнішня торгівля; міжнародний рух капіталів; валютні та кредитні відносини; науково-технічний обмін; міжнародна міграція робочої сили; зовнішній борг країни; навколишнє середовище; багатства Світового океану, повітряно-космічний простір тощо.

Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності здійснюється за допомогою адміністративних та економічних методів. Адміністративні методи безпосередньо впливають на господарські відносини, а економічні – діють через ринковий механізм [1, с. 210]. В інших наукових джерелах виділяються основні методи державного регулювання зовнішньої торгівлі, як основного виду ЗЕД, до яких належать: правові; економічні (тарифні методи регулювання); адміністративні (нетарифні методи регулювання); валютне регулювання; заохочення експорту [3, с. 293].

Науковий інтерес у зовнішньоекономічній діяльності має міжнародна торгівля, яка також обумовлює необхідність регулювання цього виду ЗЕД. Зовнішня торгівля підлягає державному регулюванню, яке здійснюється в руслі зовнішньоторговельної політики. Її інструментами є митний тариф, ліцензування (надання державними органами дозволу на вивезення та ввезення товарів і послуг), контенгування, нетарифні обмеження, експортні дотації тощо [2, с. 613, 614]. Наші дослідження спрямовані на географію зовнішньоторговельної діяльності регіону, зокрема Закарпатської області з країнами світу, передусім із сусідніми країнами, які тпоказали що, після вступу сусідніх країн (Польщі, Румунії, Словаччини, Угорщини) до Європейського Союзу проявляється зростаюча тенденція щодо імпорту давальницької сировини в регіон та експорту готових виробів з неї у ці країни. На нашу думку, це обумовлено тим, що у соціально-економічному розвитку в умовах ринкових трансформацій сусідні країни досягли значно більших успіхів ніж Україна, а також їх прикордонні регіони (за винятком польських та румунських, які межують із Закарпатською областю). Це і стосується зростання зарплати, а тому цим країнам вигідніше поставляти давальницьку сировину в Закарпаття, де значно дешевша робоча сила.

Регулюванню підлягає товарна структура зовнішньої торгівлі як на державному, так і на регіональному рівнях. Як показали дослідження, що особливо необхідне державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності у тих галузях та товарній структурі зовнішньої Закарпатської області, де зовнішньоторговельне сальдо негативне, або коефіцієнт покриття експорту імпортом менше одиниці. Доцільно також посилити державне регулювання і в тих галузях та товарній структурі зовнішньої торгівлі, де Україна має порівняльні переваги щодо інших країн. Для Закарпаття це, передусім стосується аграрної сфери та добувної і переробної промисловості, передусім мінерально-сировинної бази області, яка налічує понад 220 родовищ більш як 30 видів корисних копалин, а також гідроенергетичних ресурсів річок, освоєння яких забезпечить значний експортний потенціал в енергоресурсах. В агропромисловому комплексі Закарпаття провідне місце, в умовах малоземелля, повинні зайняти виноградарство та садівництво, вирощування теплолюбивих овочевих та плодових культур (помідорів, перець, персики, абрикоси та ін.), а також розширене відтворення вівчарства та великої рогатої худоби за рахунок інтенсивної відгодівлі їх у весняно-літній період на полонинах регіону.

Отже, дослідження довели, що роль державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності посилюється та зростає її значимість у соціально-економічному розвитку регіонів на перспективу, особливо прикордонних в умовах розширення ЄС на Схід. 




Література:

1. Державне регулювання економіки: [навч. посібник] / С. М. Чистов, А. Є. Никифоров, Т. Ф. Куценко та ін. – К. : КНЕУ, 2000. – 316 с.

2. Економічна енциклопедія : [у 3 т.]. – Київ : Видавничий центр «Академія», 2002. / голова редакційної ради : Гаврилишин Б. Д. (голова) [та ін.]. Т. 2 / [відп. редактор Мочерний С. В. та ін.]. – 2002.– 952 с.  

3. Михасюк І. Державне регулювання економіки / І. Михасюк, А. Мельник, М. Крупка, З. Залога; за ред. д-ра екон. наук, проф., акад. АН Вищої школи України І. Р. Михасюка. – Львівський національний університет ім. І. Франка, Львів: „Українські технології”, 1999. – 640 с. 

4. Статистичний щорічник Закарпаття за 2013 / Головне управління статистики у Закарпатській області / за ред. Г. Д. Гриник.  – Ужгород, 2014. – 542 с. 

5. Теньков С. О. Науково-практичний коментар до Господарського кодексу України : від 16 січня 2003 р. / Сергій Опанасович Теньков. – К. : Видавництво А.С.К., 2004. – 720 с. – (Нормат. док. та комент.). 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота