ПРАВОВІ ЗАСАДИ БЮДЖЕТНОГО ВІДШКОДУВАННЯ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВІ ЗАСАДИ БЮДЖЕТНОГО ВІДШКОДУВАННЯ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ В УКРАЇНІ

18.11.2014 18:54

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Кулініч Валерія Валентинівна, студентка Інституту економіки і фінансів Донецького університету економіки та права


Відповідно до ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 р. № 2755- ХVII (далі – Податковий кодекс), податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм Податкового кодексу [1]. О. М. Бандурка надає ширше визначення податку на додану вартість, вказуючи, що це непрямий податок, що включається в ціну товару та представляє собою частину приросту вартості, що утворюється на всіх стадіях їх просування – від виробництва до продажу або перепродажу [2, с. 40].

У зв’язку з тим, що податок на додану вартість відіграє велике значення для Державного бюджету України, його дослідженню приділяли увагу не лише практики, а й науковці. Серед яких необхідно виділити: В. Вишневського, О. Данілова, Т. Єфименко, Ю. Іванова, С. Карпенко, О. Сударенко. 

Однією з характерних особливостей справляння податку на додану вартість є можливість застосування бюджетного відшкодування. 

С. Карпенко стверджує, що в Україні податок на додану вартість є одним із суперечливих і кримінальних податків.  Серед схем його  мінімізації виділяють: 1)  використання так званих «податкових ям»; 2) здійснення нетипового експорту; 3) декларування неплатниками ПДВ податкових зобов’язань та податкового кредиту (після скасування реєстрації платника ПДВ); 4) проведення так званих безтоварних операцій, що спрямовані лише на створення думки про здійсненні господарські операції; 5) формування сумнівного податкового кредиту за рахунок податкових накладних, виписаних понад 365 днів [3, с. 175].

Результатами даних схем мінімізації податку на додану вартість є величезні втрати Державного бюджету України, зниження фіскальної ефективності податку на додану вартість, ускладнення його адміністрування, нарощування обсягів невідшкодованого податку, що в підсумку перетворилося у серйозну бюджетну проблему.

Отже, існує необхідність вжиття адміністративних заходів та реформування податкового законодавства України, спрямованих на декриміналізацію податку на додану вартість та податкової системи загалом. 

Стосовно шляхів удосконалення бюджетного відшкодування податку на додану вартість існує велика кількість думок науковців, які було узагальнено в Роз’ясненні  Міністерства юстиції України «Шляхи удосконалення порядку бюджетного відшкодування податку на додану вартість»  від 18 січня 2011р. (далі – Роз'яснення).

Серед методів удосконалення відшкодування податку на додану вартість виділяють: унеможливлення реєстрації фіктивних підприємств та запровадження особливого контрою новостворених підприємств у початковий період їх діяльності, зокрема запровадження щомісячного подання  податкових  декларацій, використання фінансових гарантій та окремих податкових перевірок. Також  дане Роз'яснення передбачало введення системи  автоматичного  відшкодування  податку на додану вартість [4], яке було внесено до Податкового кодексу України, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 31 липня 2014 р. № 1621-VII [5]. 

Система автоматичного відшкодування податку на додану вартість має позитивні та негативні риси. Серед позитивних необхідно виділити скорочення строків відшкодування та відсутність можливої виїзної  перевірки контролюючим органом. Але для отримання автоматичного відшкодування платники податку мають відповідати критеріям,  зазначеним у п. 200.19 Податкового кодексу України [1]. Проте більша кількість платників податку не відповідає зазначеним критеріям, у зв'язку з тим, що вони є представниками малого та середнього бізнесу.

Отже, впровадження відшкодування податку на додану вартість є позитивною тенденцією, оскільки стимулює представників бізнесу до соціально відповідальної поведінки, що дає змогу отримати економічний ефект без зайвих навантажень. Доведено, що для мінімізації  правопорушень у сфері незаконного відшкодування ПДВ необхідне створення діючого механізму їх державного регулювання. Для того щоб запропонованим механізмом могли скористатися не лише великі підприємства, але і представники середнього і малого бізнесу, необхідно змінити критерії платників, які мають право на відшкодування ПДВ. Адже бюджетне відшкодування - це сума, яка підлягає поверненню платнику ПДВ з бюджету, та не залежить, наприклад, від  заробітної плати платника.




Список використаних джерел:

1. Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-ХVII,  зі змінами та доповненнями станом на 16.10.2014 р. // Відомості Верховної Ради України.   2011. № 13 17.   Ст.11

2. Бандурка О. М. Податкове право: навч. посібн. / О. М. Бандурка, В. Д. Понікаров, С. М. Попова. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 312 с.

3. Карпенко С. П. Бюджетне відшкодування податку на додану вартість: діюча практика і проблеми / С. П. Карпенко // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2011.   № 2. – С. 108-115.

4. Шляхи удосконалення порядку бюджетного відшкодування податку на додану вартість: Роз’яснення  Міністерства юстиції України  від 18 січня 2011 р.  – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/n0013323-11. – Назва з екрану.

5. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України: Закон України від 31 липня 2014 р. № 1621 VII, зі змінами та доповненнями станом на 12.11.2014 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2014.    № 39. – Ст. 2006.

____________________________

Науковий керівник: Закацола Олена Михайлівна, кандидат економічних наук, доцент, Донецький університет економіки та права



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота