ДО ВИЗНАЧЕННЯ РАЦІОНАЛЬНОЇ ВАНТАЖНОСТІ ЗАСОБІВ МЕХАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ НАВАНТАЖУВАЛЬНО-РОЗВАНТАЖУВАЛЬНИХ РОБІТ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДО ВИЗНАЧЕННЯ РАЦІОНАЛЬНОЇ ВАНТАЖНОСТІ ЗАСОБІВ МЕХАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ НАВАНТАЖУВАЛЬНО-РОЗВАНТАЖУВАЛЬНИХ РОБІТ

02.12.2014 18:19

[Секція 9. Логістика і транспорт]

Автор: Северин Олександр Олександрович, кандидат технічних наук, Харківський національний автомобільно-дорожній університет


Автотранспортні та складські навантажувально-розвантажувальні роботи (НРР) є значними, трудомісткими і недостатньо продуктивними. Питанню вибору ефективного засобу механізації НРР штучного (тарного та пакетного) вантажу в джерелах науково-технічної інформації надається особлива увага. Причому, вибір ґрунтується на різних показниках оцінки їх роботи. Так, наприклад, у роботі [1] при визначенні ефективності й виборі варіанту механізації НРР вказано на необхідність врахування експлуатаційних витрат і капітальних вкладень, що зведені в порівнянний вид з експлуатаційними витратами

У роботі [2] наводиться методика визначення варіанту механізації, але для випадку перевезення сипких (навальних) вантажів. Ефективність технічного заходу, спрямованого на механізацію НРР, може бути виявлена тільки в тому випадку, коли розміру щорічної економії протиставляють величину капітальних вкладень, пов’язаних зі здійсненням цього заходу. У роботі [3] для визначення оптимального варіанту навантажувально-розвантажувальних машин (НРМ) пропонується враховувати витрати й результати, пов’язані з реалізацією проекту. Таким показником є чистий дисконтний дохід або інтегральний ефект, що визначається як сума поточних ефектів за весь розрахунковий період, зведених до початкового кроку. Це дозволяє з достатньою точністю вибирати ефективний спосіб механізації, але вона не розкриває порядок здійснення розрахунків у повному обсязі, не враховує обсяги НРР та необхідної кількості засобів механізації для їх виконання. Автор роботи [4] обґрунтовує застосування НРМ на основі умов експлуатації та транспортної характеристики заданого вантажу у кілька етапів. На першому етапі призначають відповідну модель транспортного засобу (ТЗ). На другому - визначають альтернативні моделі НРМ з врахуванням конструктивних особливостей пристроїв захоплення вантажу, а на кінцевому етапі здійснюють підбір найбільш ефективний варіант. Таким показником пропонується використовувати інвестиційні витрати та період окупності проекту. 

Тобто, проблеми з вибору раціонального варіанту серед відомих НРМ не існує. Існує проблема визначення НРМ з раціональними технічними характеристиками, до яких відносять наступні: висота підйому, виліт стріли, вантажність, вантажний момент, проліт, швидкість підйому і опускання вантажу, колія, база та ін. Серед названих параметрів, яким надається найбільшої уваги при визначенні раціонального варіанту НРМ, є його вантажність. Вантажність визначається як максимальна маса вантажу, який можна підняти НРМ без порушення жорсткості його конструкції та втрати стійкості. До величини вантажності включається маса знімних вантажезахватних пристроїв і тари, що використовується для переміщення вантажу.

У роботах [1-8] такому важливому питанню як визначення раціональної вантажності засобів механізації НРР надано недостатньо уваги. Як правило, при виборі вантажності НРМ рекомендується орієнтуватися на масу вантажу та відповідні умови експлуатації (стосується більшості стріловидних кранів, де фактична вантажність визначається в межах довжини стріли та вильоту гака). Наприклад, у роботі [5] рекомендується визначати вантажність НРМ з врахуванням суми мас елементів, що монтуються, та вантажезахватних пристроїв з урахуванням можливого відхилення маси елементів від розрахункової.

Вибір вантажності в роботі [6] пропонується здійснювати на основі необхідної продуктивності крана, виду, маси і розмірів вантажу. При цьому вантажність кранів за величиною може бути постійною або змінною. Методика реалізації такого підходу не наводиться. 

Вантажність кранів стріловидного типу залежить від вильоту обернено пропорційно [7]. Максимальну вантажність кран має на найменшому вильоті, а при збільшенні вильоту його вантажність зменшується. Вибір монтажного крана для спорудження будівель та споруд проводиться за наступними показниками [8]: необхідної мінімальної вантажності крана; маси елемента, що монтується; маси монтажного оснащення та маси вантажезахватних пристроїв. У такому випадку вантажність НРМ орієнтована на максимальну масу вантажу, що за структурою та обсягами будівельних вантажів веде до нераціонального використовування їхньої вантажності.

Отже, в наведених роботах, фактично не надається методика до вибору раціональної вантажності НРМ. Складність полягає в тому, що на відміну від вибору вантажності ТЗ, вибір вантажності НРМ безпосередньо залежить від транспортної характеристики вантажу. А це означає малоймовірність існування єдиного підходу до вирішення зазначеної проблеми. Тобто, в методиці до вибору раціональної вантажності машин і механізмів на першому етапі повинна визначатися (вивчатися) транспортна характеристика вантажу, на другому – умови експлуатації (можливість застосування заданих ТЗ, різного принципу дії та характеристик НРМ та ін. 

Таким чином, проведений аналіз джерел науково-технічної на предмет виявлення методики визначення раціональної вантажності засобів механізації для заданих умов експлуатації показав наступне:

1) існують методики визначення раціонального варіанту серед альтернативних засобів механізації НРР, що ґрунтуються на економічних і технологічних показниках;

2) надається інформація про залежність вантажності від вильоту стріли, або як встановлюється вантажність з врахуванням маси вантажу та маси вантажозахватних пристроїв, але відсутні методики визначення раціональної вантажності засобів механізації НРР

На наш погляд, одним з підходів до визначення раціональної вантажності циклічних НРМ може ґрунтуватися на її залежності від наступних техніко-експлуатаційних показників роботи засобів механізації: обсягу робіт, маси вантажу, часу вантажного циклу, коефіцієнта використовування вантажності (місткості), коефіцієнта використовування робочого часу та випадкового відхиленні від норми показників.




Література:

1. Батищев И.И. Организация и механизация погрузочно-разгрузочных работ на автомобильном транспорте / И.И. Батищев. - М.: Транспорт, 1988. -367 с.

2. Дегтерев Г.Н. Организация и механизация погрузочно-разгрузочных работ на автомобильном транспорте / Г.Н. Дегтерев. - М.: Транспорт, 1980. - 264 с.

3. Пашков А.К. Складское хазяйство и складские работы / А.К. Пашков, Ю.Н. Полярин. – М.: ИКЦ «Академкнига», 2003. – 366 с.

4. Северин О.О. Вантажні роботи на автомобільному транспорті: організація і технологія підруч.[для студ. вищ. навч. закл.] / О.О. Северин. – Х.: ХНАДУ, 2007. -384с.

5. Організація будівництва: підруч. для студ. вищ. навч. закл./ [С.А. Ушацький, Ю.П. Шейко, Г.М. Тригер та ін.]; за редакцією С.А. Ушацького. - К.: Кондор, 2007. - 521 с. 

6. Осипенко А.И. Транспортное перегрузочное оборудование / А.И. Осипенко. – Красноярск: Енисейский филиал ФГОУ ВПО НГАВТ, 2009. - 88с. 

7. Игумнов С.Г. Стропальщик. Грузоподъемные краны и грузозахватные приспособления: учеб. пособие/ С.Г.Игумнов. – М.: Издательский центр «Академия», 2007. – 64 с.

8. http://www.googleadservices.com/pagead/; vuzlib. org›articles/511 -Технологія_будівельного виробництва. – Золотова Н М.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота