ПРИНЦИПИ АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДОЧИНСТВА - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРИНЦИПИ АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДОЧИНСТВА

01.12.2015 08:45

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Осташко Олексій Вікторович, студент Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ


Прийняття Кодексу адміністративного судочинства України (далі — КАС) є однією з найважливіших подій, що сталися у незалежній Україні. Воно ознаменувало початок формування адміністративної юстиції та розвиток нового способу захисту прав, свобод та інтересів фізичних і юридичних осіб від порушень з боку публічної адміністрації. 

Цілком очевидно, що цей документ є найпрогресивнішим нормативним актом з дня проголошення незалежності України, спрямованим на утвердження принципу: не людина для держави, а держава для людини. Підставою для такого висновку є ті новації, які знайшли своє відображення, насамперед, у принципах адміністративного судочинства [3].

Актуальність теми пов’язана з визначенням принципів адміністративного судочинства для втілення їх на практиці завдяки нормативному закріпленню у вітчизняному законодавстві 

Стаття 7 КАС присвячена принципам адміністративного судочинства, під якими слід розуміти визначальні ідеї, згідно з якими відбувається регулювання відносин, що виникають у сфері адміністративного судочинства. Специфіка їх полягає в тому, що вони закріплюють вихідні, нормативні положення, що визначають зміст правосуддя і є критерієм правомірності поведінки учасників правовідносин, що виникають у сфері правосуддя [2].

Проблемним питанням принципів адміністративного судочинства присвячено праці таких науковців як Л.П. Бєлкіна, Я.В. Горобцової, С.Т. Гончарука, С.В. Ківалова, С.В. Потапенка та ін.

Для формування системи принципів адміністративного судочинства, як вже зазначалось раніше, базисним нормативно-правовим актом є КАСУ. Цей кодифікований закон розроблений з урахуванням сучасних уявлень про ефективний механізм забезпечення прав людини в юридичному процесі і схвально сприйнятий європейською спільнотою. Крім того, цільова мета даного кодифікованого документа з самого початку спрямована на ефективний правозахист: ст. 2 КАСУ визначає завданням адміністративного судочинства захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень у сфері публічно-правових відносин. Адміністративне судочинство як спеціалізований вид судової діяльності стало тим конституційно і законодавчо закріпленим механізмом, що збільшив можливості людини для здійснення права на судовий захист від протиправних рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень. Таким чином, конституційний  принцип права на судовий захист КАСУ закріплює як один із найважливіших принципів адміністративного судочинства [4].

Закріплену  законодавцем  систему  принципів  адміністративного  процесу  відокремленою  статтею  необхідно  визнати  досить зручною  і  прогресивною  формою  її  вираження. Адже, як відомо, практика викладення принципів того чи іншого виду процесу у процесуальному  законодавстві  у  вигляді окремих  статей  залишається  непоширеною [5]. Текстуальне  закріплення  конституційних принципів адміністративного процесу можна знайти, наприклад, у ст.ст.8, 129 Конституції України, відповідно до якої основними засадами  судочинства  є: 1)  верховенство  права; 2)  законність; 3)  рівність  всіх  учасників  судового  процесу  перед  законом  і  судом; 4) змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом  їх  переконливості; 5) гласність  судового процесу та його повне фіксування технічними засобами; 6) забезпечення апеляційного і касаційного оскарження рішення суду, крім випадків,  встановлених  законом; 7)  обов’язковість рішень суду [1].

Отже, підсумовуючи викладене, необхідно зазначити, що принципи, як основні правила, вимоги, засади щодо здійснення адміністративного судочинства в Україні, поєднанні в єдину систему завдяки тому, що кожен з них окремо і всі разом служать спільній меті – захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні. Правильне застосування принципів адміністративного судочинства надає йому якості дійсного правосуддя, а ігнорування – веде до порушення права на справедливий судовий захист та неправосудності судових рішень.




Література:

1. Конституція України.– [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua

2. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року (зі змінами і допов.) // Відомості Верховної Ради України. — 2005. — № 35, 35-36, 37. — Ст. 446.

3. Ківалов С.В. Принципи адміністративного судочинства України як основоположні засади формування адміністративної юстиції / С.В. Ківалов // Актуальні проблеми держави і права. – 2005. – С.5-18.

4. Гончарук С.Т. Трансформація принципів адміністративного процесу  в адміністративному судочинстві / С.Т. Гончарук, Л.Т. Бєлкін // Юридичний вісник. – 2014. – №1(30). – С.62-57.

5. Потапенко С.В. Система принципів адміністративного процесу  України та проблеми їх класифікації / С.В. Потапенко // Форум права. – 2010. – № 2. – С.403–408 [Електронний  ресурс]. –  Режим  доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2010-2/10pcvpik.pdf

________________________


Науковий керівник: Наливайко Лариса Романівна, доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри загальноправових дисциплін Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота