КЛАСИФІКАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КЛАСИФІКАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

04.03.2016 11:03

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Шаталова Лариса Миколаївна, асистент кафедри правового регулювання економіки ДВНЗ КНЕУ імені Вадима Гетьмана


Актуальність дослідження зумовлена відсутністю усталеного підходу до класифікації адміністративних послуг, різноманітністю адміністративних послуг, які можуть надаватися МОН відповідно до його компетенції, визначеністю адміністративних послуг у великій кількості нормативно-правових актів на законодавчому та підзаконому рівнях. 

Адміністративні послуги МОН прямо або опосередковано визначені у спеціальних законах («Про вищу освіту», «Про професійно-технічну освіту» , «Про наукову та науково-технічну діяльність» тощо), у підзаконних нормативно-правових актах, які встановлюють види та додаткові правила надання адміністративних послуг у сфері освіти і науки, необхідні для реалізації законів. Положення про МОН містить доволі широкий спектр повноважень щодо надання адміністративних послуг МОН (пп. 37, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 67, 73, 74 тощо), які прямо не визначаються як адміністративні послуги, але по суті є такими.

Зміст і специфіка функціонування системи адміністративних послуг обумовлюють наявність значної кількості класифікацій, які зазначаються у працях Ю. М. Ільницької, В. В. Коваленка, В. К. Колпакова, Г. М. Писаренко, В. В. Петьовки, В. П. Тимощука та інших. Узагальнюючи погляди науковців слід виділити основні критерії класифікації адміністративних послуг залежно від: 1) змісту адміністративної діяльності; 2) форми їх реалізації; 3) предмета (характеру) питань, за розв’язанням яких звертаються особи до державних органів; 4) за рівнем встановлення повноважень щодо надання адміністративних послуг та правового регулювання процедури їх надання тощо. Кожен з підходів до класифікації адміністративних послуг має право на існування і відображає певні особливості адміністративних послуг МОН як правового явища. 

Отже, класифікація адміністративних послуг МОН України може бути здійснена за такими підставами:

І. За критерієм платності для споживача/користувача адміністративні послуги МОН слід поділити на: безоплатні та оплатні. До безоплатних послуг у сфері освіти і науки відносяться: надання грифу МОН навчально-методичній літературі; здійснення державної реєстрації технологічних парків; видача атестата, який засвідчує присвоєння вченого звання професора і доцента тощо. Перелік платних послуг закріплений Постановою КМУ від 30 травня 2011 № 550: видача, переоформлення, видача копії чи дубліката ліцензії на право провадження освітнньої діяльності; видача навчальним закладам свідоцтв про атестацію; проставлення апостиля та визнання і встановлення еквівалентності документів про освіту, виданих навчальними закладами іноземних держав (нострифікація).

ІІ. За критерієм змісту публічно-сервісної адміністративної діяльності МОН України слід виділити такі адміністративні послуги: 1) видачу дозволів (наприклад, ліцензії на надання освітніх послуг, сертифікату про акредитацію напрямів підготовки (спеціальностей), у тому числі, акредитація, атестація, сертифікація); 2) реєстрацію з веденням реєстрів (наприклад, Державний реєстр технологій; Державний реєстр інноваційних проектів, Державний реєстр наукових об’єктів, що становлять національне надбання, Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави, реєстр наукових установ та ВНЗ, ліцензійний реєстр, електронний реєстр подачі документів тощо); 3) ведення реєстрів з метою надання інформаційних послуг та забезпечення вільного доступу для отримання інформації (наприклад, Єдина державна електронна база з питань освіти включає реєстр вищих навчальних закладів, реєстр документів про вищу освіту і реєстр сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання); 4) легалізацію документів у сфері освіти і науки (визнання іноземних документів про освітні та освітньо-професійні ступені).

ІІІ. За критерієм форми реалізації адміністративні послуги МОН України поділяють на такі групи: а) послуги, пов’язані з реальним здійсненням конституційних прав і свобод громадян у сфері освіти (послуги соціального захисту у сфері освіти); б) власне адміністративні послуги, пов’язані з юридичним оформленням умов, необхідних для реалізації прав і свобод громадян (видача свідоцтв, ліцензій тощо).

IV. За критерієм змісту та призначення юридично значущої дії: 1) реєстраційні – оформлення реєстраційних документів технологічних парків; 2) статусні – оформлення свідоцтв про акредитацію навчального закладу; присвоєння ВНЗ статусу дослідницького; оформлення атестату про присвоєння вчених звань; 3) дублюючі – повторна видача замість втрачених ліцензій, атестатів, сертифікатів тощо; 4) експертні – перевірка відповідності документів про освіту, вчені звання, ліцензійної, акредитаційної, атестаційної, науково-методичної експертизи навчальної літератури (наприклад, надання грифів «Затверджено МОН України» та «Рекомендовано МОН України») тощо.

V. За юридичною силою документів, отриманих згідно з результатами адміністративних послуг: а) послуги, дія результатів яких обмежується в часі (акредитація, атестація навчальних закладів); б) послуги, дія результатів яких не обмежується в часі (надання навчальній літературі грифу МОН, визнання документів про освіту). 

Класифікація та систематизація адміністративних послуг МОН надасть можливість упорядкувати відносини у сфері освіти і науки та удосконалити функціонування системи інституцій щодо надання адміністративних послуг, організувати надання додаткових різновидів адміністративних послуг у межах виокремлених видів. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота