ПОЗИТИВНІ І НЕГАТИВНІ СТОРОНИ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПРОКУРАТУРУ» 2014 РОКУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОЗИТИВНІ І НЕГАТИВНІ СТОРОНИ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПРОКУРАТУРУ» 2014 РОКУ

27.04.2016 19:40

[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Судоустрій. Правоохоронні органи, прокуратура та адвокатура]

Автор: Риба Віталій Тарасович, студент юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету


Актуальність дослідження визначається необхідністю докладного вивчення позитивних і негативних сторін закону України «Про прокуратуру» 2014 року у порівнянні із законом України «Про прокуратуру» 1991 року.

Дана проблематика є суспільною і перебуває в полі зору науковців, вчених – правознавців, юристів – практиків, політиків, депутатів, людей,  що сприяє виникненню безлічі дискусійних питань та появі нагальної потреби усунення суперечностей, пов’язаних із визначенням компетенції прокурорів.

 Прокуратура України – самостійний централізований орган державної влади, що діє в системі правоохоронних органів держави й забезпечує права і свободи людини, а також державну безпеку. Прокуратура не підпорядковується виконавчій або судовій владі, її діяльність є елементом системи стримувань і противаг між гілками влади [1, с. 701].

 Одним з найбільш очікуваних і актуальних законів, які встигла прийняти Верховна Рада України VII скликання, є Закон України №1697-VII від 14.10.2014 «Про прокуратуру», який набрав чинності 25 квітня 2015 року [2]. Даний Закон визначає правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України [3, с. 59].

Вважається, що прийнятий закон є досить прогресивним та орієнтований на впровадження в Україні європейських принципів і методів здійснення правоохоронної діяльності, підвищення ефективності громадського контролю за роботою прокурорів. До основних його переваг можна віднести обмеження можливостей неправомірного впливу на прокурорів при прийнятті ними рішень: чітке визначення прокурора вищого рівня, який має право давати вказівки прокурору нижчого рівня; закріплення права прокурора-виконавця вимагати письмового підтвердження отриманого усного наказу чи вказівки;, а також більш ретельний і прозорий порядок добору кандидатів на заміщення вакантних посад та призначення на посади прокурорів: складання кандидатами кваліфікаційного іспиту у вигляді анонімного тестування та практичного завдання; проведення спеціальної перевірки кандидата та інші [4].

Однак, Закон «Про прокуратуру» 2014 року містить і серйозні недоліки та суперечності, які потребують усунення. Зокрема – це звуження сфери здійснення прокурорами функції нагляду [4].

Пункт 5 статті 121 чинної редакції Конституції України покладає на прокуратуру  нагляд за дотриманням прав і свобод людини і громадянина, законів з цих питань органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами [5].

 На виконання цих вимог Конституції Закон «Про прокуратуру» №1789-XII від 5.11.1991 у ст.12 передбачав розгляд прокурором заяв і скарг про порушення прав громадян та юридичних осіб; нагляд прокурора за дотриманням вимог законодавства щодо порядку розгляду скарг усіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами; особистий прийом громадян прокурором [6]. Для здійснення нагляду у цій сфері прокурору були надані досить широкі повноваження.

 Вказана вище сфера наглядової діяльності прокуратури є значно вужчою порівняно з поняттям так званого загального нагляду, тобто нагляду за дотриманням і застосуванням законів незалежно від сфери їх застосування невизначеним колом юридичних і фізичних осіб. Але навіть ці положення п.5 ст.121 Конституції України не знайшли свого закріплення у ст.2 Закону «Про прокуратуру» 2014 року [4].

Отже, розуміємо, що реформування прокуратури відбувається відповідно до вимог європейського співтовариства. Проте, не завжди враховуються особливості національної правової системи, традиції та звичаї [3, с. 61].

Підсумовуючи, варто зауважити, що при всій прогресивності Закону України «Про прокуратуру» 2014 року, за яким вже  діє прокуратура, він все ще потребує необхідних змін. Вище продемонстровано лише деякі очевидні прогалини цього нормативного акту, але насправді їх набагато більше [4]. Тож було б добре, аби науковці, вчені – правознавці, юристи – практики, політики, депутати, громадські організації, люди врахували позитивні і негативні сторони даного закону і внесли відповідні пропозиції щодо його вдосконалення до компетентних органів. 




Література:

1. Копейчиков В.В. Правознавство. /В.В. Копейчиков.// Навчальний посібник.-К.: Юрінком Інтер. – 2006. – С. 701 – 703.

2. Закон  України «Про прокуратуру»  Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2015, №2-3, ст.12. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1697-18/page.

3. Наулік Н.С. Система прокуратури України за новим Законом України «Про прокуратуру» /Н.С. Наулік// Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) Реформування законодавства України в умовах інтеграції до Європейського Союзу. – Тернопіль. – 2015. – С. 59 – 61.

4. Нова українська прокуратура: спроби аналізу. Юридичний журнал №4 2014. Видавнича організація «Юстініан». [Електронний ресурс]. – Режим  доступу: http://www.justinian.com.ua/article.php?id=4065.

5. Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, №30, ст.552. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96%D0%B2%D1%80.   

6. Закон  України «Про прокуратуру»  Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1991, №53, ст.793. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1789-12.


_______________________


Науковий керівник: Береза Надія Вікторівна, старший викладач кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота