РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СЕКТОРІ ЕКОНОМІКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СЕКТОРІ ЕКОНОМІКИ

07.06.2016 12:33

[Секція 5. Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці]

Автор: Кондрус Лілія Леонідівна, старший викладач, Університет митної справи та фінансів; Дегтярьова Єлизавета Миколаївна, студентка, Університет митної справи та фінансів


Тенденції розвитку глобального середовища впливають на формування інформаційного сектору в загальній структурі економіки. Еволюційні процеси становлення інформаційного суспільства набули поширення й у сфері обміну товарами та послугами, унаслідок чого виникла нова форма господарської діяльності – електронна комерція. Тому актуальним є дослідження розвитку сектору електронної комерції у складі інформаційної економіки та визначення тенденцій інформатизації економіки України. У глобальному масштабі відбувається підвищення темпів продукування інформації, що обумовлено високими темпами науково-технічного прогресу, унаслідок чого виникли такі нові поняття, як "Інтернет", "хмарні технології", "комунікаційні мережі", "електронна комерція" та інші. Зазначене зумовило становлення нового типу суспільства –інформаційного. 

У глобальному масштабі загалом та в Україні зокрема, формування інформаційної економіки відбувається на основі таких процесів [1, с. 147]:

1) створення мережевих інституційних структур (допомагає досягти ефекту економії на приміщеннях та часі, створити єдиний економічний простір);

2) розширення масштабів економічної діяльності за рахунок перенесення у віртуальне середовище різних видів економічної діяльності;

3) розвиток і поширення інформаційно-комунікаційних технологій, що є основою формування інформаційної економіки.

Згідно з даними Глобального звіту з інформаційних технологій , станом на 2015 р. Україна займає середню позицію за розвитком ІКТ (загалом у рейтингу – 144 країни).Найвищу рейтингову позицію за Індексом мережевої готовності Україна продемонструвала у 2009 році (62 місце). Після цього упродовж двох наступних років було втрачено 28 пунктів, внаслідок чого у 2011 році наша країна перемістилася на 90 позицію серед 138 країн світу. В  останні роки, з урахуванням розширення кола країн-учасниць рейтингу, Україна знаходиться у сьомому десятку та поступається країнам СНД і Східної Європи[2].




Рисунок 1. Рейтингова оцінка України за Індексом мереженої готовності

Зокрема, у 2015 році суттєво поліпшили свої позиції та випередили Україну в рейтинговій оцінці Латвія, Росія, Вірменія, які також увійшли у десятку країн, що з 2012 року динамічно поліпшують свої позиції. 

Причиною досить низьких позицій України у світовому рейтингу поточного року є, передусім, відставання за складовими, що характеризують політичне і регуляторне середовище – 122 позиція та низький рівень використання ІКТ урядом – 124 позиція.

Фактором, що стримує розвиток ІКТ у нашій країні є прогалини судової системи, про що свідчить 139 позиція за оцінкою незалежності судів, та 131 – за легкістю оскарження дій уряду приватним бізнесом. Крім того, 136 місце України у світовому рейтингу вказує на відсутність в уряду чіткого плану впровадження і використання ІКТ для підвищення рівня конкурентоспроможності країни[3].

Незважаючи на те, що конкурентними перевагами України є доступність ІКТ, що дозволило їй посісти 10 рядок серед 143 країн світу, у поточному році порівняно з минулим 2014-м за цим показником втрачено 7 пунктів вцілому та погіршено рейтинг за його складовими (за оцінкою тарифів на передплачений мобільний зв'язок - «мінус» 43 пункти, за оцінкою конкуренції на ринку телекомунікаційних послуг – «мінус» 3 пункти).

Аналізуючи стан розвитку Інтернет-технологій в Україні, варто зазначити, що кількість Інтернет-користувачів в Україні, згідно з дослідженням компанії Gemius, склала близько 16 млн осіб (користувачі віком 14 років і більше). Порівняно з 2012 р., кількість Інтернет-користувачів збільшилась на 11 %. У 2014 р.  кількість Інтернет- користувачів склала 18,8 млн. осіб, а в 2015 році цей показник зріс до 21, 8 млн. осіб без урахування Криму[4].

Сукупний обсяг ринку електронної комерції за підсумками минулого року становив $1,6 млрд [5]. У доларовому еквіваленті ринок просів на 20%. Спад пояснюється насамперед зниженням споживчого попиту через кризу. Більше того, у багатьох сегментах закупівельна ціна товарів – саме у валюті. Ринок зменшився не тільки в грошовому, а й у натуральному вираженні. Наприклад, якщо говорити про продаж авіаквитків онлайн, то сегмент знизився приблизно на 20% у кількісному вираженні.

Отже, в Україні спостерігається стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та ринку електронної комерції. Про це говорить як збільшення чисельності Інтернет- користувачів та е-покупці впідвпливом фактору доступності інформаційно-комунікаційних технологій, такі кількісне збільшенняІнтернет-магазинів та розширення їх діяльності. Проте, при розгляді стану розвитку ІКТ у глобальному розрізі, прослідковується низка проблем, зумовлених несприятливим політичним та правовим середовищем, а також недостатнім розвитком інфраструктури сектору. Зазначені фактории призвели до виникнення негативних тенденцій розвитку е-комерції в Україні. Впровадження заходів щодо подальшого розвитку сектору ІКТ та ринку електронної комерції дасть змогу створити сприятливе середовище для діяльності суб'єктів ринку е-комерції та призведе до мінімізації негативних тенденції на даному ринку. У глобальному вимірі, створення режиму найбільшого сприяння розвитку електронної комерції в Україні – фундамент для підвищення конкурентоспроможності українських суб'єктів на світовому ринку.




Література:

1. Маслов А. О. Теорія інформаційної економіки як альтернативна парадигма сучасній ортодоксії //К. : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2012. – С. 115–119.[Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://econom.univ.kiev.ua/paradigm_et/conf_materials.pdf. 

2. Мельничук О. Розвиток  електронної комерції у структурі інформаційної економіки України//Економіка. – 2014. - № 8. – С. 93-97

3. Рівень розвитку інформаційно- комунікаційних технологій в Україні та світі //Економічний дискусійний клуб. - 2015 [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://edclub.com.ua/analityka/riven-rozvytku-informaciyno-komunikaciynyh-tehnologiy-v-ukrayini-ta-sviti

4. Кількість регулярних інтернет-користувачів в Україні зросла до 21,8 млн//Gazeta.ua.- 2015[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://gazeta.ua/articles/life/_kilkist-regulyarnih-internetkoristuvachiv-v-ukrayini-zrosla-do-218-mln/633061

5. Наторгували в мережах: рейтинг e-commerce-компаній України//Forbs. Україна. – 2015 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://forbes.net.ua/ua/magazine/forbes/1403661-natorguvali-v-merezhah-rejting-e-commerce-kompanij-ukrayini



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота