РОЛЬ ФУТБОЛЬНИХ ЛІГ У ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ФУТБОЛЬНИХ КЛУБІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ ФУТБОЛЬНИХ ЛІГ У ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ФУТБОЛЬНИХ КЛУБІВ

05.10.2016 12:44

[Секція 10. Світова економіка та міжнародні економічні відносини]

Автор: Кошеваров Олексій Леонідович, аспірант кафедри міжнародної економіки Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана


Важливу роль у підвищенні конкурентоспроможності футбольних клубів Європи відіграють футбольні ліги, що пов’язано з необхідністю оптимізації витрат на проведення матчів та підвищенню частки доходів від їх трансляції в загальній структурі доходів, що досягається шляхом консолідації медіа прав всіх клубів та їх централізованого продажу на національному та міжнародному ринках. Хоча кожна професійна спортивна команда є самостійним суб’єктом господарювання, проте його діяльність не мала би значного економічного ефекту в разі відсутності організатора змагань, оскільки ліги дають змогу підтримувати інтерес уболівальників до матчів протягом усього сезону [1]. 

Однією з основних функцій спортивних ліг є запобігання монополії найбільших клубів, що досягається шляхом обмежень на ринку футбольних гравців таких, як гранична кількість гравців, яка може бути заявлена для участі у змаганні, обмеження кількості гравців у заявці, що були підготовлені в іншій країні та шляхом перерозподілу доходів.

Ліга являє собою об’єднання клубів, що спрямоване на задоволення колективних інтересів його учасників та збільшення доходів. Саме з такою метою в 1991 р. було створено Прем'єр-лігу Англії, оскільки клуби були не задоволені обсягом доходів від продажу прав на трансляції. 

Вагома доля доходів клубного футболу від трансляцій отримується за рахунок продажу медіа прав національним трансляторам. Сукупний обсяг доходів всіх європейських футбольних клубів вищих дивізіонів від продажу прав на трансляцію за 2014 фінансовий рік збільшився на 17% в порівнянні з попереднім роком і склав 5,3 млрд. євро, що становить 34% сукупних доходів [2, с. 40].  В структурі доходів європейських футбольних клубів частка доходів від продажу квитків варіюється в залежності від рівня розвитку ліги, купівельної спроможності населення, наявності безкоштовних теле- та/або інтернет- трансляцій, розвитку футбольної інфраструктури тощо. Найбільша частка доходів від продажу прав на трансляції в загальній структурі доходів була в італійських футбольних клубів – 51%, в англійських футбольних клубів – 49%, турецьких футбольних клубів 45%, іспанських клубів – 37%, французьких футбольних клубів – 34%, німецьких футбольних клубів – 25%, в той час як в українських лише 4% [2, с. 41].

Прем'єр-ліга Англії є найбільшою лігою за обсягом доходів за рахунок рекордної угоди щодо продажу медіа прав трансляторам Великобританії на три наступні сезони в розмірі 5,1 млрд. фунтів стерлінгів, що розподіляються між клубами за прозорим механізмом, відповідно до якого половина розподіляється рівномірно між всіма клубами, чверть пропорційно відповідно зайнятого місця за результатами сезону, а остання чверть відповідно до кількості показів матчів клубу наживо [3, с. 98-102]. З іншого боку такі великі медіа контракти у найбільших футбольних лігах Європи можуть мати негативний ефект на конкурентоспроможність більшості клубів з маленьких країн, що нездатні генерувати такі доходи за рахунок продажу прав на трансляції [4]. Відповідно клуби з маленьких країн не зможуть змагатись з клубами топ-чемпіонатів Європи у боротьбі за підписання найсильніших гравців.

Для порівняння, один з передостанніх клубів Прем'єр-ліги Англії в сезоні «Вест Бромвіч Альбіон» за 2014 фінансовий рік отримав 83 млн. євро від продажу прав на трансляції, в той час як доходи 14 українських футбольних клубів від продажу прав на трансляції за 2014 рік сягнули лише 6 млн. євро. Такий низький рівень доходів українських клубів від продажу прав на трансляції  можна пояснити структурно неефективним футбольним ринком в Україні та низькою міжнародною конкурентоспроможністю Прем'єр-ліги України, а також здійснення продажу медіа прав індивідуально кожним клубом.

В Іспанії підписання королівського декрету (Royal Decree Law 5/2015) від 30 квітня 2015 р. щодо централізованого комерційного продажу прав у професіональному футболі призвело до укладання коллективної угоди Лігою Іспанії з телетрансляторами на 3 сезони, яка як очікується підвищить середні доходи кожного клубу приблизно на 19 млн. євро, а новий механізм перерозподілу доходів дозволить скоротити розрив у рівні доходів від трансляцій між першими і останніми клубами в таблиці [5]. Позитивний вплив на конкуренцію між клубами та телекомпаніями в першому і другому дивізіонах Німеччини було відзначено Європейською Комісією в рамках впровадження централізованого маркетингу для футбольних клубів [6].  

Прем'єр-лізі України слід врахувати досвід футбольних ліг Європи в контексті імплементації централізованого продажу прав на трансляції, що дозволяє найбільшим лігам Європи укладати більш вигідні контракти з телетрансляторами і підвищувати конкурентоспроможність своїх клубів як на внутрішньому ринку, так і зовнішньому.




Список використаних джерел:

1. Neale W. The peculiar economics of professional sports. A contribution to the theory of the firm in sporting competition and in market competition / Walter Neale. // The Quarterly Journal of Economics. – 1964. – №78. – pp. 1–14.

2. UEFA. The European Club Footballing Landscape. Club Licensing Benchmarking Report Financial Year 2014 / UEFA. – Nyon, 2014. – 117 p.

3. Premier League Handbook Season 2015/16 – London: The Football Association Premier League Limited, 2015. – 582 p.

4. Hoehn T. BROADCASTING AND SPORT: VALUE DRIVERS OF TV RIGHT DEALS IN EUROPEAN FOOTBALL [Електронний ресурс] / T. Hoehn, Z. Kastrinaki. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://www.city.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0007/120130/Hoehn_Kastrinaki_Sports_Rights_Feb_2012.pdf.

5. La Liga. Professional Football Financial Report / La Liga – Madrid, 2015. – 89 p.;

6. Commission Decision of 19 January 2005 relating to a proceeding pursuant to Article 81 of the EC Treaty and Article 53(1) of the EEA Agreement (Case COMP/C-2/37.214 ñ Joint selling of the media rights to the German Bundesliga)

______________________

Науковий керівник: Антонюк Лариса Леонтіївна, доктор економічних наук, професор, Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота