ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ АКТИВІВ І ЗОБОВ’ЯЗАНЬ У БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ АКТИВІВ І ЗОБОВ’ЯЗАНЬ У БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ

28.09.2017 19:00

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Сарапіна Ольга Андріївна, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри обліку, аудиту і оподаткування, Херсонський національний технічний університет, м. Херсон; Пінчук Тетяна Анатоліїна, кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку, аудиту і оподаткування, Херсонський національний технічний університет, м. Херсон; Юсупов Артем Марсельович, магістр спеціальності «Облік і оподаткування», Херсонський національний технічний університет, м. Херсон


Ефективний контроль за діяльністю бюджетних установ та організацій передбачає виявлення причин порушень, що виникають у процесі управління державними фінансами та державною власністю, а також вплив на прийняття рішень щодо запобігання тим чи іншим порушенням. 

Основним джерелом інформації про діяльність бюджетних установ і організацій є дані бухгалтерського обліку та складена на їх основі бюджетна, фінансова та інші види звітності. Саме тому на перший план виходить необхідність забезпечення об’єктивності, достовірності та реальності показників бухгалтерського обліку та звітності установ та організацій, що досягається шляхом проведення інвентаризації.

Неможливо не відмітити важливу роль інвентаризації в контролі за збереженням майна, повнотою відображення в обліку зобов’язань, дотриманням положень про матеріальну відповідальність, станом і оцінкою господарських засобів та їх джерел для забезпечення достовірності даних обліку та звітності. 

Порядок проведення інвентаризації активів та зобов’язань регулюється Положенням про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 02.09.14 р. № 879 [1], та є єдиним для всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності.

Інвентаризація в бюджетній установі (організації) може мати певні галузеві особливості, але головні особливості стосуються її документального оформлення.

Результати інвентаризації майна та зобов’язань бюджетної установи фіксуються у відповідних актах, описах та відомостях, форми яких затверджені Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.15 р. № 572 [2], у складі наступних форм:

- Інвентаризаційний опис необоротних активів;

- Інвентаризаційний опис запасів;

- Інвентаризаційний опис матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання;

- Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів;

- Звіряльна відомість результатів інвентаризації запасів;

- Акт про результати інвентаризації грошових коштів;

- Акт інвентаризації наявності грошових документів, бланків документів суворої звітності;

- Акт інвентаризації наявності фінансових інвестицій;

- Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами;

- Акт інвентаризації дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання;

- Акт інвентаризації розрахунків щодо відшкодування матеріальних збитків;

- Протокол інвентаризаційної комісії.

Зазначений наказ також передбачає застосування окремих спеціальних інвентаризаційних форм, зокрема, для:

- державного майна на списання - акт інвентаризації об'єктів державної власності, що пропонуються до списання (додаток 2 до Порядку списання об'єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.07 р. № 1314 [3]);

- державного майна на продаж - акт інвентаризації основних фондів (засобів), які пропонуються до відчуження (додаток 2 до Порядку відчуження об'єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.07 р. № 803 [4]);

- об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів - інвентаризаційний опис об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-4, затверджена Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження типових форм первинного обліку об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» від 22.11.04 р. № 732 [5]);

- грошових коштів - акт про результати інвентаризації наявних коштів (додаток 7 до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.04 р. № 637 [6]).

Узагальнюють результати проведеної перевірки в протоколі інвентаризаційної комісії (додаток до Наказу № 572). У цьому протоколі фіксують відомості про причини та осіб, винних у недоліках, втратах і надлишках, а також вказують заходи, вжиті стосовно винуватців.

Крім того, в протоколі обов'язково наводять відповідні висновки і пропозиції за результатами проведеної інвентаризації.

Отже, дослідивши процес проведення інвентаризації активів та зобов’язань в бюджетній установі (організації), можна зробити наступні висновки.

Головними особливостями інвентаризації в бюджетній установі (організації) є застосування специфічних типових форм та особливий порядок документування її результатів. Як наслідок, ефективність заходів в бюджетній сфері з протидії правопорушенням з державною власністю, зі стягнення з винних осіб завданих державі збитків, знаходиться в прямій залежності від якісного документування проведення та результатів інвентаризації, оскільки лише оформлені належним чином документи можуть бути доказами при розслідуванні зловживань компетентними органами та при розгляді справи в суді.

Література:

1. Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затверджене Наказом Міністерства фінансів України від 02.09.14 р. № 879 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14.

2. Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.15 р. № 572 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/z0788-15.

3. Порядок списання об'єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.07 р. № 1314 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1314-2007-п.

4. Порядок відчуження об'єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.07 р. № 803 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/803-2007-п.

5. Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження типових форм первинного обліку об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» від 22.11.04 р. № 732 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1580-04.

6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.04 р. № 637 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/z0040-05.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота