ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ І МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ НА ПІДПРИЄМСТВІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ І МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ НА ПІДПРИЄМСТВІ

01.11.2017 18:26

[Секція 2. Менеджмент]

Автор: Кулініч Тетяна Володимирівна, кандидат економічних наук, доцент, Національний університет «Львівська політехніка»; Лозова Ірина Олександрівна, студентка, Національний університет «Львівська політехніка»


У сьогоденні зовнішнє конкурентне середовище є достатньо нестійким, його тяжко передбачити, і його формування мало залежить від зусиль підприємств, більше від їх адаптаційних здібностей. Саме тому, ігнорування розробки стратегій підприємствами може призвести до негативних наслідків. Так, за І. Ансоффом: «компанії, за відсутності планованої і керованої стратегії, приречені на вимирання (...). У компаніях, яким вдається вижити, стратегічною поведінкою принаймні керують» [1].

Існують різні акценти у інтерпретації терміну «стратегія підприємства» класиками стратегічного менеджменту: 1) обґрунтування перспективних орієнтирів діяльності підприємства на основі оцінювання його потенційних можливостей і прогнозування розвитку зовнішнього середовища [2]; 2) генеральний напрямок розвитку підприємства, який забезпечує узгодження його цілей і можливостей та інтересів усіх суб’єктів; 3) ефективна ділова концепція досягнення підприємством конкурентних переваг [3]; 4) сукупність перспективних орієнтирів для роботи підприємства; 5) план дій, що визначає пріоритети розв’язання проблем і ресурси для досягнення основної мети [4].

Враховуючи наведені визначення, сформуємо узагальнююче трактування стратегії - це план на довгострокову перспективу поведінки підприємства в умовах неповноти інформації про зовнішнє середовище, в якому формується місія, цілі, шляхи і напрямки прийняття управлінських рішень для ефективного використання його ресурсів, а також оцінювання його потенційних сильних сторін та можливостей на противагу слабким сторонам та загрозам з навколишнього середовища, щоб забезпечити досягнення поставлених цілей. 

Серед стратегій бізнесу визначальне місце займають конкурентні стратегії (КС). Вважаємо необхідним при інтерпретації змісту і наповненості КС, а також умов реалізації, врахувати їх залежність від життєвого циклу організації (ЖЦО). Зокрема оцінимо можливості практичного застосування у розподілі за ЖЦО 3-х базових КС, виділених М. Портером [5]: лідирування у витратах (ЛВ), диференціації (ДФ), ринкової ніші або фокусування (РН). Дані КС мають універсальний характер, адже, підприємства, які їх використовують, переважно досягають успіхів; також ці КС підлягають різним модифікаціям.

Стратегія лідерства за рахунок зниження витрат (ЛВ) – одна із базових КС підприємства, яка орієнтується на лідерство в певній галузі чи у великому сегменті ринку, спрямована на зниження ціни (витрат) при виготовленні масової продукції. Перевагами такої стратегії є розширення своєї ніші на ринку завдяки продажу товарів за цінами конкурентів і нижчих, а також отримання високого прибутку, збуваючи товар за цінами, дешевшими від ринкових конкурентів. Стратегія ЛВ має свої недоліки: а) застосування нових технологій може знизити витрати у конкурентів; б) концентрування на витратах без розширення асортименту продукції може призвести до сповільнення продажів. 

На нашу думку, дану стратегію варто використовувати на етапі ЖЦО «впровадження», коли присутня висока конкуренція серед продавців на ринку, велика кількість споживачів отримує низький дохід, а, отже, орієнтована на дешеву вартість товару, а також смаки покупців збігаються з товарами, незважаючи на якість товару, що нижчі за ціною конкурента. Для більш ефективного застосування даної стратегії, її можна поєднати зі стратегією фокусування (РН), що забезпечить ще більш нижчі витрати.

Стратегія диференціації (ДФ) є засобом завоювання конкурентної позиції на ринку завдяки розширенню асортименту, зважаючи на споживчі характеристики продуктів конкурента. Її перевагами є можливість встановити підвищену ціну на свій товар / послугу, здобути конкурентну перевагу серед лідерів на ринку, поліпшити імідж підприємства. Недоліками цієї стратегії  є: копіювання унікальних характеристик товару конкурентами; ризик появи нових товарів з відмінними характеристиками; втрата конкурентних переваг при зниженні купівельної спроможності населення. 

Цю стратегію варто застосовувати на етапах ЖЦО «зрілість» та «спад», адже, в ці періоди підприємство бореться за стабільність і виживання на ринку. 

Стратегія ринкової ніші (РН) передбачає зосередження на певному сегменті, задоволення потреб споживачів із певним вибраним рівнем доходів або ж зосереджується на одній групі товарів чи на низьких цінах. Переваги даної КС: 1) обраний підприємством сегмент є привабливим для малої кількості конкурентів (або тільки для нас), адже саме ми відповідаємо специфічним потребам цієї ринкової ніші; 2) ця КС сприяє позитивному іміджу підприємства у даному сегменті; 3) кожний може знайти свою нішу, адже у галузі є достатня кількість сегментів. До недоліків належить: можливість імітації цієї стратегії із подальшим зниженням нашої прибутковості. Стратегію РН варто застосовувати на етапі ЖЦО «зростання», адже, вона дозволяє захопити вибрану частку (сегмент) ринку, коли підприємство ще не досягло оптимального рівня за ЖЦ.

Підсумовуючи викладене вище, відзначимо, що застосування конкурентних стратегій для підприємств, які зосереджені на діяльності у різних галузях та на різних сегментах ринку, з урахуванням етапів їх життєвого циклу, дасть змогу забезпечити стабільність їх функціонування та стратегічно спланувати здобуття нових конкурентних переваг.

Література:

1. Ансофф И. Стратегическое управление. – М.: Экономика, 1989. – 358 с. 

2. Виханский О.С. Стратегическое управление: Учебник. – 2-е изд. – М.: Гардарика, 1998. – 296 с.   

3. Герасимчук В.Г. Розвиток підприємства: діагностика, стратегія, ефективність. – К.: Вища школа, 1995. – 265 с.

4. Голубков Е.П. Маркетинг: стратегия, планы, структуры. – М., 1995. – 189 с.

5. Загальні конкурентні стратегії (за М. Портером) [Електронний ресурс]. – URL: http://buklib.net/books/26095/.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота