ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЄВОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО ВНУТРІШНЬОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЄВОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО ВНУТРІШНЬОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ

22.11.2017 17:14

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Поривай Артем Олександрович, студент, Університет митної справи та фінансів


На сучасному етапі державний фінансовий контроль (далі ДФК) посідає провідне місце у системі державного регулювання економіки і є одним із основних засобів здійснення фінансово-правової політики, тому що одним із найголовніших критеріїв правової держави, у якій наявна висока довіра як власних громадян так і зарубіжної спільноти до уряду країни, є високий рівень законності і дисципліни у сфері формування, розподілу та використання фінансових ресурсів.

Взагалі, ДФК являє собою систему здійснення внутрішнього контролю, який забезпечується органом ДФК через проведення внутрішнього фінансового аудиту, інспектування, перевірки державних закупівель з метою забезпечення якісного управління ресурсами держави на основі таких принципів, як законність, економічність, ефективність, результативність, прозорість і тд.

Нині в Україні ДФК в межах своєї компетенції здійснюють такі органи державного управління: Рахункова палата України, Державна фіскальна служба України, Державна казначейська служба України, Національний банк України, а також Державна аудиторська служба України.

Для забезпечення дієвого функціонування ДФК урядом країни 22 жовтня 2008 року було схвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року, у якій сформульовані головні завдання з реформування системи ДФК, а також стратегічні напрями та основні етапи його розвитку.

Визначена в Концепції категоріальна база державного внутрішнього фінансового контролю ґрунтується на вимогах ЄС до управління державними фінансами, що відповідає процесу адаптації законодавства України до законодавства ЄС. Державний внутрішній фінансовий контроль розглядається як сукупність трьох складових: внутрішнього контролю, внутрішнього аудиту та їх гармонізації, що забезпечує ефективне, результативне і прозоре управління державними фінансами [1].

Як зазначено у самій концепції забезпечення дієвого функціонування ДФК в країні сприятиме [2]:

- удосконаленню діяльності органів державного і комунального сектору шляхом переходу від адміністративної до управлінської культури, в умовах якої керівники зазначених органів незалежно і ефективно здійснюють процес управління фінансами для досягнення цілей;

- раціональному використанню державних фінансів та зміцненню фінансової дисципліни, оперативному реагуванню на виникнення або загрозу виникнення фактів неефективного використання державних фінансів; 

- адаптації вітчизняного законодавства до законодавства ЄС;

- оптимізації фінансових витрат із забезпечення функціонування системи державного внутрішнього фінансового контролю шляхом підвищення ефективності використання наявних можливостей та ін. 

На рисунку 1 можна побачити обсяги виявлених Рахунковою палатою України порушень бюджетного законодавства протягом 2009-2016 років [3].




Згідно з даними на рисунку 1 можна побачити, що за період 2010-2016 рр. обсяг бюджетних правопорушень знизився на 35 млрд. грн., з 52 млрд. грн. у 2010 році до 17 млрд. грн. у 2016 році. Тому можна стверджувати, що схвалення урядом країни Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року було правильним та ефективним рішенням, яке мало позитивний вплив на процес контролю за дотриманням вітчизняного законодавства при використанні бюджетних коштів.

Отже, Концепція розвитку державного внутрішнього фінансового контролю є безперечно правильним та важливим кроком у напрямі реформування системи ДФК в Україні, проте для забезпечення подальшого зниження обсягу бюджетних правопорушень перед урядом країни стоїть вирішення таких питань: формування правової бази контролю, яка відповідає політичному устрою і економічному розвитку країни і поряд з цим сприятиме ще глибшій адаптації вітчизняного законодавства до законодавства ЄС; чітке визначення прав, обов’язків, а також методів і форм контрольних заходів у сфері управління державним фінансами; покращення співпраці та координації між органами державного управління; створення стійкого кваліфікованого кадрового потенціалу органів фінансового контролю та інше.

Література:

1. Чугунов І.Я. Державний внутрішній фінансовий контроль: стратегія розвитку / І.Я. Чугунов, В.М. Федосов // Фінанси України. – 2009. – № 4. – С. 3-12.

2. Концепція розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року від 24 травня 2005 р. № 158-р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/158-2005-р

3. Звіт Рахункової палати за 2016 рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16751480/Zvit_RP_2016.pdf

___________________________

Науковий керівник: Піменова Марія Михайлівна, к.е.н., старший викладач кафедри фінансів, Університет митної справи та фінансів

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота