ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ - СКЛАДОВА ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ - СКЛАДОВА ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ

12.11.2018 12:48

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Поліщук Сергій Олександрович, Академія Державної Пенітенціарної служби


Організація ефективної системи податкового контролю є важливим фактором успішності модернізації української економіки, що пояснюється важливістю податків для формування грошових фондів, які забезпечують функціонування публічної влади. 

Податковий контроль слід розглядати як органічну складову державного фінансового контролю, який є суттєвим елементом управління державними фінансами і обов'язковою умовою успішного функціонування фінансової системи і економіки країни в цілому. 

При цьому специфіка податкового контролю полягає в тому, що сфера його застосування більш вузька: якщо об'єктом державного фінансового контролю є грошові відносини щодо формування та використання фінансових ресурсів на всіх рівнях матеріального виробництва та нематеріальної сфери в різних ланках фінансової системи, то об'єктом податкового контролю є податкові відносини, їх економічна і правова основа.

Аналіз наукових досліджень в сфері економічного і інституційно-правового уявлення про податковий контроль свідчить про незавершеність теоретичної дискусії щодо його змісту, понятійного апарату, методологічних аспектів, форм організації та методів здійснення.

Проблематиці та напрямам удосконалення податкового контролю присвячені роботи багатьох вітчизняних вчених. Зокрема, питання теорії досліджували Ю.О.Волкова, К.В.Хмільовська.

Під податковим контролем варто розуміти багатоаспектну міжгалузеву систему спостереження державних контролюючих органів за фінансово-господарською діяльністю платників податків з метою об’єктивного забезпечення заданого рівня формування бюджету і встановлення її відповідно вимогам чинного законодавства [1, с. 96].

Податковий контроль є невід'ємним атрибутом реалізації відносин у сфері оподаткування, що реалізуються в правовому полі, тому слід визнати необхідність встановлення чітких правил його здійснення і наукового обгрунтування їх вдосконалення. 

Ця обставина має велике значення і з економічної точки зору, оскільки правова система надає алокаційний вплив на рішення учасників економічного обороту, в тому числі і на формування податкових витрат, рівень яких для кожного економічного суб'єкта визначається рішенням проблеми максимізації ефективності на основі дотримання або порушення норм податкового права.

У зв'язку з цим можна позитивно оцінити прагнення дослідників сутності податкового контролю відобразити в його визначенні багатокомпонентність цільових орієнтирів, зумовлених необхідністю досягнення економічної ефективності податкових відносин. 

Характеризуючи сутність податкового контролю, як нам представляється, слід спиратися на два базових положення. 

Перш за все, податковий контроль є функціональним елементом державного управління економікою. Крім того, змістовно податковий контроль здійснюється за допомогою особливої діяльності із виконання податкового законодавства [4, с. 90].

Ці властивості податкового контролю є суттєвими, носять об'єктивний характер, який опосередкований специфікою реалізації податкових відносин, і знаходяться в нерозривній єдності, що дозволяє подати податковий контроль у вигляді класичної кібернетичної системи управління з прямими і зворотними зв'язками, що приймає, обробляє, накопичує і трансформує інформацію про пропорції розподілу вартості за допомогою податків з метою регулювання соціально-економічних відносин, що поєднує в собі різноманітність статичних елементів і їх динамічну взаємодія, безперервний розвиток і вдосконалення [2, с. 169].

Податкові відносини здійснюються в складній полікомпонентній податковій системі, існування якої в кожній конкретній державі визначається специфічним набором елементів. На їх склад впливають історичні, національні, політичні, глобальні чинники, в сукупності визначають унікальність податкових інститутів.

Різноманіття податкових відносин, поряд з різноманіттям форм керуючого впливу, реалізованого органами представницької і виконавчої влади різних рівнів, ускладнює функціонування податкової системи, породжуючи підсистеми другого і третього рівня ієрархії, що вимагає спеціалізації окремих напрямків управлінських дій. 

Зокрема, в структурі податкової системи виділяється підсистема податкового адміністрування, що забезпечує управлінський вплив на податкові відносини силами спеціалізованих адміністраторів, що реалізується у вбудованій підсистемі податкового контролю.

Податковий контроль як складовий елемент системи управління є необхідною умовою досягнення суспільної ефективності податкових відносин, забезпечуючи зворотний зв'язок платників податків як з органами державного управління, які наділені особливими правами і повноваженнями з питань оподаткування (податковими адміністраціями), так і з державними органами, які приймають рішення з питання встановлення нових і зміни умов справляння діючих податків. 

При цьому податковий контроль − не тільки завершальна стадія управління оподаткуванням, його результати слід розглядати і як відправну точку чергового циклу розподільних відносин з приводу формування централізованих грошових фондів, і як один з факторів стійкості бюджету, що досягається за рахунок стабільного приросту податкових доходів. 

Ефективність та дієвість податкового контролю залежить від чіткого визначення та законодавчого закріплення його об'єкта та предмета. Контролюючий орган здійснює вплив на поведінку підконтрольного суб'єкта з метою належного виконання останнім податкових обов'язків, недопущення порушень у сфері оподаткування, усунення виявлених порушень тощо.

На сучасному етапі можна виділити три основні напрями реформування системи податкового контролю в Україні: по-перше, це реформування системи органів державного податкового контролю, удосконалення їх структури, зокрема з урахуванням положень адміністративно-територіальної, бюджетної реформи, уточнення завдань та функцій; по-друге, удосконалення методики податкового контролю, підвищення його ефективності з урахуванням прогресивного зарубіжного досвіду податкового адміністрування; по-третє, удосконалення законодавчої бази з питань здійснення заходів податкового контролю з метою покращення правового захисту підконтрольних суб’єктів та забезпечення інтересів держави у податковій сфері [3, с.224].

Таким чином, цілі, які визначаються при здійсненні податкового контролю, повинні відповідати тим завданням, які ставить держава, перед всією податковою системою. 

У зв'язку з цим слід визнати, що розвиток податкової системи передбачає активізацію податкового контролю та підвищення його результативності, зосередження ресурсів податкових органів на ключових сферах потенційних податкових порушень. Однак розвиток податкового контролю само по собі не може дати того ефекту, який очікує держава в сфері збільшення податкових доходів. 

Без вирішення проблеми взаємної відповідальності платника податків і держави, без узгодження їх інтересів, зусилля податкового адміністрування будуть безрезультатними. Ефективність податкового контролю може бути забезпечена дотриманням базових принципів оподаткування, а також здійсненням податкової політики з урахуванням бюджетних пріоритетів і впорядкування державних витрат.

Література

1. Жарко  Р. П.  Обґрунтування  функції податків на  сучасному етапі розвитку продуктивних сил / Р. П. Жарко // Фіанси України. – 2007. – № 6. – С. 96 – 99.

2. Єгарміна В.Д. Податковий контроль: теоретичні засади і практика застосування / В.Д.Єгарміна // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2011.- №1. – С.166-176.

3.Корецький О.М. Податковий контроль як необхідна умова функціонування ефективної податкової системи /О.М. Корецький // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2012. – С.224-233.

4. Шевчук О.А. Податковий контроль: сутнісно-змістовні характеристики / О.А.Шевчук // Економіка і управління. – 2011. - №4. – С.90-92.

_________________________

Науковий керівник: Ніщимна Світлана Олексіївна, доктор юридичних наук, професор, Академія Державної Пенітенціарної служби

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота