ОБ’ЄКТИ ДЕРЖАВНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ЗЕМЛЕВПОРЯДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА РОСІЙСЬКОМУ ЗАКОНОДАВСТВАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОБ’ЄКТИ ДЕРЖАВНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ЗЕМЛЕВПОРЯДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА РОСІЙСЬКОМУ ЗАКОНОДАВСТВАХ

26.11.2018 14:08

[Секція 6. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Автор: Калініченко Лілія Іванівна, Національний університет біоресурсів і природокористування України


Порівняльний аналіз об’єктів державної експертизи землевпорядної документації в українському та російському законодавствах надасть змогу встановити законодавство якої країни більш досконале в цьому питанні та розгляду питання необхідності перейняття деякого досвіду з російського законодавства в українське.

Українське законодавство у сфері державної експертизи землевпорядної документації представлене Законом України «Про землеустрій», Законом України «Про державну експертизу землевпорядної документації» та Наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391 «Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації», тоді як російське законодавство в цьому питанні представлене Федеральним законом Російської Федерації «Про землеустрій» та Постановою Уряду Російської Федерації від 04.04.2002 № 214 «Про затвердження положення про державну експертизу землевпорядної документації».

Російське та українське законодавство відрізняється у визначенні поняття землевпорядної документації та об’єктів землеустрою. Так, згідно ст. 1 Федерального закону Російської Федерації «Про землеустрій» землевпорядна документація – документи, отримані в результаті проведення землеустрою, а об’єктами землеустрою є території суб’єктів Російської Федерації, території муніципальних утворень, а також частини таких територій [1]. Тоді як статті 1 і 5 Закону України «Про землеустрій» визначають, що документація із землеустрою – затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо, а об’єктами землеустрою крім території України і території адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, визначені також території землеволодінь та землекористувань чи окремі земельні ділянки [5]. 

Відповідно відрізняються і об’єкти державної експертизи землевпорядної документації. Так, згідно ч. 4 Положення про державну експертизу землевпорядної документації, яка затверджена постановою Уряду РФ від 04.04.2002 № 214, Федеральна служба земельного кадастру Росії організовує проведення експертизи наступної землевпорядної документації: генеральної схеми землеустрою території Російської Федерації, документації по питанням землеустрою, яка розроблена у відповідності з рішенням органів державної влади, документація, яка стосується земель які знаходяться у федеральній власності. Додатково визначено, що проведення експертизи іншої землевпорядної документації організовують територіальні органи Федеральної служби земельного кадастру Росії [2]. Проте, про яку саме іншу землевпорядну документацію йдеться мова в законі не визначено. 

Статтею 6 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації до об’єктів державної експертизи віднесено документацію із землеустрою, документацію з оцінки земель, види яких визначені законом, матеріали і документація державного земельного кадастру [3]. 

Розмежування компетенції між центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальними органами та види документації, які підлягають обов’язковій експертизі цими органами визначено в Методиці проведення державної експертизи землевпорядної документації, яка затверджена наказом Деркомзему України від 03.12.2004 № 391. Пунктом 4.1.1. Методики визначені види документації по яким проводиться обов’язкова державна експертиза Держгеокадастром України. А пунктом 4.2.1. Методики визначені види документації по яким проводиться обов’язкова державна експертиза територіальними органами Держгеокадастру України [4].

Як висновок хочу зазначити, що до об’єктів державної експертизи землевпорядної документації в українському законодавстві, у відмінності від російського законодавства, віднесено не тільки документацію із землеустрою, але і документацію з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріали і документація державного земельного кадастру. 

Відрізняється і саме поняття документації із землеустрою, так як тільки в українському законодавстві до такої документації віднесено території землеволодінь та землекористувань чи окремі земельні ділянки. Це сприяє контролю за використанням та охороною земель найбільш важливих категорій земель України при наданні таких земельних ділянок у власність чи користування або зміні їх цього призначення. До таких категорій можна віднести особливо цінні землі сільськогосподарського призначення, землі водного і лісового фонду, землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Тоді як контроль при наданні таких земель у власність чи користування або зміні їх цільового призначення у формі державної експертизи землевпорядної документації в Російській Федерації відсутній взагалі.

І наостанок хочеться зазначити, що тільки в українському законодавстві чітко розмежовано компетенцію між центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальними органами та чітко визначені види документації, які підлягають обов’язковій державній експертизі землевпорядної документації.

Все це призводить до висновку, що українське законодавство у сфері державної експертизи землевпорядної документації більш досконале ніж російське законодавство і не потребує запозичень з нього. 

Література:

1. О землеустройстве [Електронний ресурс] : Федеральный закон от 24.05.2001, одобрен Советом Федерации 06.06.2001. – Режим доступу : http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102071595.

2. Об утверждении положения о государственной экспертизе землеустроительной документации [Електронний ресурс] : Постановление Правительства Российской Федерации от 04.04.2002 № 214. – Режим доступу : http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102075534.

3. Про державну експертизу землевпорядної документації [Електронний ресурс] : Закон України  від 17.06.2004 № 1808-IV. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1808-15.

4. Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації [Електронний ресурс] : Наказ Держкомзему України від 03.12.2004 № 391. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1618-04.

5. Про землеустрій [Електронний ресурс] : Закон України  від 22.05.2003 № 858-IV. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/858-15.


___________________

Науковий керівник: Краснова Юлія Андріївна, кандидат юридичних наук, доцент, Національний університет біоресурсів і природокористування України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота