ЗДІЙСНЕННЯ ПОДАТКОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЗДІЙСНЕННЯ ПОДАТКОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ

28.11.2018 16:55

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Поліщук Сергій Олександрович, магістр, Академія Державної пенітенціарної служби України


Серед економічних важелів, за допомогою яких держава впливає на ринкову економіку, важливе місце відводиться податкам. В умовах ринкової економіки будь-яка держава широко використовує податкову політику в якості визначеного регулятора впливу на негативні явища ринку. Податки є потужним інструментом управління економікою в умовах ринку.

Розвиток ринкових відносин в Україні по-новому поставив проблеми податкового контролю. 

Податковий контроль − це сукупність заходів державного регулювання, що забезпечують в цілях здійснення ефективної державної фінансової політики, економічну безпеку України і дотримання державних

фіскальних інтересів [1, с. 47].

Об'єктами податкового контролю є: рух грошових коштів в процесі акумулювання публічних грошових фондів, а також матеріальні, трудові та інші ресурси платників податків. 

Предметами податкового контролю виступають валютні і касові операції, кошторис підприємств, податкові декларації, використання податкових пільг, бухгалтерська документація і т. д.

Суб'єктами податкового контролю є: податкові органи, органи державних позабюджетних фондів, митні органи. 

Окремими контрольними повноваженнями щодо сфери оподаткування є Рахункова палата України і Міністерство фінансів України.

Податковий контроль − це система заходів з боку держави, які спрямовані на процес правильності обчислення і сплати податків і зборів юридичними і фізичними особами.

Цілями податкового контролю є: перевірка дотримання платниками податків законодавства про податки і збори, виявлення податкових правопорушень, встановлення причин неповної сплати платежів або відмови від сплати податків і забезпечення надходження податкових платежів до бюджетів усіх рівнів бюджетної системи України [20, с. 11].

Для досягнення зазначених цілей податковими та іншими контролюючими органами використовуються такі основні форми (способи) податкового контролю: податкові перевірки, перевірки даних обліку та звітності та ін.

Прагнення ухилитися від сплати податків є головним мотивом відмови підприємців піти в тіньовий сектор економіки, а легалізація та вивезення в більшості випадків пов'язані з коштами, які виведені з-під оподаткування. 

До негативних тенденцій, що характеризує стан податкової сфери, поряд зі зростанням обсягів незаконного вивезення капіталів за кордон і приховуванням доходів від оподаткування відноситься посилення впливу кримінальних угруповань на фінансово-господарську діяльність платників податків. 

Практика країн з розвиненою ринковою економікою і досвід України довели необхідність використання специфічних методів боротьби з ухиленням від сплати податків. У розвинених країнах діють спеціальні оперативні служби органів податкового розшуку, податкової поліції, що займаються пошуком економічних об'єктів, що приховують свої доходи від оподаткування.

Таким чином, зміст податкового контролю включає в себе не тільки контроль дотримання податкового законодавства, а й виявлення економічних об'єктів, що фальсифікують інформацію про свою діяльність, оцінку міри достовірності цієї інформації, отримання достовірної інформації на основі непрямих (розрахунково-аналітичних) методів визначення податкових зобов'язань.

Найважливішим фактором підвищення ефективності контрольної роботи податкових органів є вдосконалення діючих процедур контрольних перевірок. 

Ефективна система податкового контролю включає систему відбору платників податків для проведення виїзних перевірок, що дає можливість вибрати найбільш оптимальний напрямок використання обмежених кадрових і матеріальних ресурсів податкової інспекції, домогтися максимальної результативності податкових перевірок при мінімальних витратах зусиль і коштів за рахунок відбору для перевірок таких платників податків, ймовірність виявлення податкових порушень у яких представляється найбільше;

• ефективні форми, прийоми і методи податкових перевірок, які засновані як на розробленій податковим відомством єдиної комплексної стандартної процедури організації контрольних перевірок, так і на міцній законодавчій базі, що надає податковим органам широкі повноваження в сфері податкового контролю для впливу на недобросовісних платників податків; 

• використання системи оцінки роботи податкових інспекторів, що дозволяє об'єктивно врахувати результати діяльності кожного з них, ефективно розподілити навантаження при плануванні контрольної роботи;

• збільшення розмірів покарання за податкові правопорушення [1, с. 49].

Проблема раціонального відбору платників податків для проведення контрольних перевірок набуває особливої значущості в умовах масових порушень податкового законодавства, характерних для сучасної України.

Також одним із дієвих форм податкового контролю є повторний огляд підприємств, що допустили приховування податків в великих розмірах протягом року з моменту такого приховування. Подібні повторні перевірки дозволяють проконтролювати виконання підприємств за актом попередньої перевірки, а також достовірність поточного обліку.

Основним завданням вдосконалення форм і методів податкового контролю є підвищення його ефективності. Але цього неможливо досягти без поліпшення роботи з кадрами. Для цього  вводяться системи бальної оцінки роботи податкових інспекторів, які здійснюють контрольні перевірки [3, с. 21].

Сутність такої оцінки полягає в тому, що в залежності від категорії кожного перевіреного підприємства, виходячи з поділу на великі, середні, малі, а також галузевої приналежності, податковому інспектору зараховується певна кількість балів. При цьому за звітний період кожен податковий інспектор повинен набрати мінімальну кількість балів. Кількість набраних балів може слугувати підставою для висновку про його службову відповідність. Крім того, бальний норматив може слугувати основою для складання планів перевірок на майбутній звітний період в частині найбільш оптимального розподілу навантаження між окремими інспекторами.

Таким чином, вирішення зазначених проблем має підвищити ефективність державного податкового контролю в Україні, і, отже, збільшити податкові надходження в бюджети всіх рівнів.

Література

1. Найденко О. Є. Податковий контроль : навчальний посібник / О.Є. Найденко. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2012. – 224 с.

2. Соловйова Ю. О. Організаційно-правові засади здійснення податкового контролю в Україні: автореф. дис. ... к.ю.н : 12.00.07 / Ю. О. Соловйова; Відкритий міжнар. ун-т розв. людини «Україна». − К., 2011. – 20 с. 

3. Чечетова Н. Ф. Організація податкового контролю: навч. посіб. / Н. Ф. Чечетова, Л. О. Кизилова, Г. І. Кизилов; МОНМС України, Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. − Х., 2012. − 234 с.

_____________________

Науковий керівник: Ніщимна Світлана Олексіївна, доктор юридичних наук, професор, Академія Державної пенітенціарної служби України

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота