СТАНДАРТИЗАЦІЯ І СЕРТИФІКАЦІЯ ЯК УПРАВЛІНСЬКИЙ ПРОЦЕС У СФЕРІ ПОБУТОВИХ ПОСЛУГ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СТАНДАРТИЗАЦІЯ І СЕРТИФІКАЦІЯ ЯК УПРАВЛІНСЬКИЙ ПРОЦЕС У СФЕРІ ПОБУТОВИХ ПОСЛУГ

28.11.2018 18:52

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Терешко Аліна Русланівна, асистент кафедри цивільного та господарського права Національного університету біоресурсів і природокористування України


Важливу роль в управлінському процесі діяльності суб’єктів публічної адміністрації відіграє стандартизація і сертифікація побутових послуг. Сьогодні нормативним актом, який установлює правові та організаційні засади стандартизації є Закон України «Про стандартизацію» від 05.06. 2014 р. [1].

Функції національного органу стандартизації, відповідно до розпорядження КМУ від 26.11.2014 № 1163 «Про визначення державного підприємства, яке виконує функції національного органу стандартизації», виконує ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» [68]. Також наказом Мінекономрозвитку України від 09.08.2012 р. № 908 ОС (ООВ) ДП «УкрНДНЦ» проводить роботи з сертифікація продукції та послуг в добровільній системі сертифікації за різними схемами сертифікації (одиничний виріб, партія, серія), які дають право отримання сертифіката відповідності з терміном дії від 1 до 2 років [2].

Однією з характеристик будь-якої послуги є якість її надання, при оцінці якої споживач порівнює отримане ним від бажаного, відповідно до індивідуальних норм, об’єктивних уявлень або інших стандартів. Понад мільйон організацій у світі вже впровадили систему управління якістю моделі ISO 9001:2000, стандарти якої не пропонують  абсолютні вимірні критерії для кожного окремого виду продукції чи послуги, а визначають методологію функціонування всієї системи. Такій підхід заохочує органи виконавчої влади аналізувати вимоги споживача та постійно контролювати процеси, що сприяють наданню якісного продукту [3, с. 79–80].

В ст. 10 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» зазначається, що Національний орган України з акредитації може акредитувати органи з оцінки відповідності із сертифікації продукції, процесів та послуг [4].  

Органом акредитації є Національне агентство з акредитації України, яке реалізує норми адміністративного права шляхом їх втілення у діяльність акредитованих органів з оцінки відповідності (суб’єктів права) приписів правових норм, які встановлені законодавством. Прикладом є встановлений порядок проведення акредитації, що здійснюється згідно ст. 11 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». 

Публічне управління у сфері передбачає й певні вимоги до поведінки суб’єктів, які повинні дотримуватися правових норм. Прикладом реалізації норм права є ст. 11 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» відповідно до якого Національний орган України з акредитації на підставі заявки органу з оцінки відповідності оцінює компетентність цього органу для провадження визначеної в заявці діяльності з оцінки відповідності. Якщо національний орган України з акредитації встановлює, що відповідний орган з оцінки відповідності є компетентним для провадження визначеної в заявці діяльності з оцінки відповідності, національний орган України з акредитації приймає рішення про його акредитацію чи розширення сфери його акредитації. У разі прийняття рішення про акредитацію органу з оцінки відповідності йому видається атестат про акредитацію та надається право використовувати національний знак акредитації. Строк дії атестата про акредитацію становить п’ять років. Опис та правила застосування національного знака акредитації встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку [4].

Контрольно-наглядову діяльність у сфері стандартизації і сертифікаціє побутових послуг здійснює як уповноважені суб’єкти публічного, так приватного права. Одним із таких суб’єктів публічної адміністрації є Національне агентство з акредитації України, а також інші уповноважені суб’єкти (як приклад, держав не підприємство «Полтавський регіональний науково-технічний центр стандартизації, метрології та сертифікації»), які здійснюють публічне управління. 

Тому, слід погодитися з думкою О. П. Світличного, який зазначає, що крім органів виконавчої влади публічне управління може здійснюватися широким колом уповноважених суб’єктів публічної адміністрації, які наділені різними за змістом і обсягом адміністративними повноваженнями. Поряд із органами виконавчої влади в публічному управлінні, задіяні й інші суб’єкти, які організаційно не входять до системи органів виконавчої влади, а також окремі фізичні особи, так і юридичні особи публічного та приватного права. З точки зору правової характеристики, в залежності від рівня повноважень суб’єктів публічної адміністрації, їх діяльність може розрізнятися на такі основні функції: виконавча, організаційна, регулятивна, експертна, оціночна, профілактична, адміністративно-правова, захисна, охоронна тощо. Саме в функціях знаходить безпосередній вираз владно-організуюча сутність публічного управління, що має на меті задоволення  публічного інтересу [5, с. 215]. 

Крім стандартизації і сертифікації побутових послуг, існує і такий засіб державного регулювання як ліцензування, яке теж має вагомий вплив на сферу побутових послуг. Проте враховуючи, що така діяльність суб’єктів господарської діяльності у сфері надання побутових послуг має обмежувальний характер.  

Відзначаючи провідну роль суб’єктів публічного права у наданні послуг у галузі стандартизації і сертифікації, слід зазначити, що окремі послуги у цій галузі здійснюють і суб’єкти приватного права. Наведемо конкретний приклад. У зв’язку із втратою чинності з 01.01.2018 Декрету Кабінету міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію» та відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» припинено дію державної системи сертифікації. У той же час дія Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01. 2015 р. №124-VIII не поширюється на обов’язкову оцінку відповідності послуг, як зазначено у п.3 ст. 2 цього Закону. Щоб ліквідувати цей пробіл в законодавстві Київський національний торговельно-економічний університет створив систему «УкрКЛАСТУР» – добровільну систему класифікації та сертифікації послуг у сфері туризму, положення про яку затверджено Наказом КНТЕУ від 07.03.2018 р. №893. Органом добровільної сертифікації в цій системі на даний час є орган сертифікації – «Науково-технічного центр сертифікації продукції, послуг та систем якості» структурний підрозділ КНТЕУ, який працює в сфері сертифікації послуг у сфері туризму: послуг з тимчасового розміщення, харчування та послуг перукарень [6].  

Таким чином, аналіз діяльності суб’єктів публічної адміністрації у сфері побутових послуг із стандартизації і сертифікації, дало підстави з’ясувати, що у сфері надання населенню побутових послуг задіяні як  суб’єкти публічного, так і приватного права. Проте, провідну роль у сфері стандартизації і сертифікації побутових послуг відіграють суб’єкти публічної адміністрації. Ними є: Міністерство економічного розвитку і торгівлі України; Національне агентство з акредитації України; Національний науковий центр «Інститут метрології»; державні підприємства: «Донецький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації»; «Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації»; «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем»; «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів»; «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».

Література

1. Про стандартизацію: Закон України від 05.06.2014 р. №1315-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 31. Ст. 1058.

2. Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості»: Офіційний веб-сайт. URL: http://uas.org.ua/ua/services/standartizatsiya

3. Васильєва О. І., Васильєва Н. В. Стандартизація надання адміністративних послуг в Україні. Українські наукові записки. 2012. №2 (42). С.77–81. 

4. Про акредитацію органів з оцінки відповідності: Закон України від 17.05.2001 р. №2407-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 32. Ст.170.

5. Світличний О. П. Суб’єкти публічної адміністрації: сучасний вимір. Колективна монографія: Службове право: витоки, сучасність та перспективи розвитку/ За заг. ред. Т.О. Коломоєць, В.К. Колпакова. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2017. C. 205–217. 

6. Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідкам: постанова Кабінету Міністрів України № 256 від 30.03. 2016 р. URL:  http:// zakon. rada.gov.ua/laws/show/256-2016-п


____________________________

Науковий керівник: Світличний Олександр Петрович, доктор юридичних наук, доцент, Національний університет біоресурсів і природокористування України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота