АДМІНІСТРАТИВНІ КОРУПЦІЙНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

АДМІНІСТРАТИВНІ КОРУПЦІЙНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ

22.07.2019 17:18

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Кадегроб Альбіна Іванівна, здобувачка, Науково-дослідний інститут публічного права


В умовах розвитку та становлення нашої держави проблеми боротьби з корупцією постійно турбувало суспільство, корупція торкалася майже всіх сфер суспільного буття, набула характеру системності і безкарності, катастрофічне зростання корупційних правопорушень підриває економіку держави, становить реальну загрозу існування держави. 

За порушення корупційного законодавства, в залежності від настання шкідливих наслідків, до особи може бути застосовано один із видів юридичної відповідальності: кримінальну, адміністративну, цивільну, дисциплінарну. 

На думку О. П. Світличного розглядаючи юридичну відповідальність, треба зазначити, що поширеною є класифікація юридичної відповідальності залежно від об’єкта належності правової норми, що порушена. На цій підставі у теорії права розрізняють такі види юридичної відповідальності, як кримінальна, адміністративна, цивільно-правова, дисциплінарна відповідальність. Зазначені види юридичної відповідальності є загальновизнаними і саме у межах вказаних видів винні особи притягуються до юридичної відповідальності [1, с. 139].

На відміну від інших адміністративних правопорушень, які не носять такого суспільно небезпечного характеру, хоч і є антисуспільними проявами, корупційні правопорушення, у яких би діяннях вони не проявлялися, завжди становлять суспільну небезпеку, адже можуть об’єктивно завдавати або загрожувати завданням шкоди державі й суспільству, а конкретно – встановленому порядку здійснення службових повноважень уповноваженими на виконання функцій держави особами [2, с. 21]. 

З вищенаведеного міркування випливає, що адміністративне корупційне правопорушення має певний зв’язок із адміністративним правопорушенням.

Нормативне розуміння адміністративного проступку, міститься у ст. 9 КУпАП, яким визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність [3].  

Визначаючи важливу роль адміністративної відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, варто зазначити, що адміністративне законодавство бере початок свого становлення з 5 жовтня 1995 р. – часу прийняття Закону України «Про боротьбу з корупцією», норми якого передбачали адміністративну відповідальність за вчинення корупційних діянь та інші правопорушення, пов’язані з корупцією [4].

Вказаний перелік корупційних діянь базується на визначеному у тому ж Законі поняття «корупція», окрім того, ст. 2 Закону до корупційних діянь відносила й інші правопорушення, проте, які саме «інші правопорушення», законодавець не визначив. На думку І. Шабаса: «Вбачається, що такими правопорушеннями слід вважати порушення встановлених законом спеціальних обмежень (ст. 5), вимог фінансового контролю (ст. 6), невжиття заходів щодо боротьби з корупцією (ст. 9) та умисне невиконання своїх обов’язків щодо боротьби з корупцією (ст. 11). Наведені правопорушення можна охарактеризувати як такі, що створюють умови для корупції, адже згадувані нами вище діяння безпосередньо сприяють поширенню корупційних проявів у результаті вчинення передбачених дій або бездіяльності» [5, c. 307].

Ми не можемо в повній мірі погодитися із таким твердженням, оскільки відсутність законодавчого переліку «інших видів  правопорушення» – об’єкта корупційного правопорушення, на що посягає особа, а саме – суспільні відносини, що охороняються законом, може призвести до неможливості притягнути таку особу до юридичної відповідальності, яка вчинила таке правопорушення за відсутності визначення об’єкта корупційного правопорушення, яке не визначено законом,  а у разі притягнення такої особи до відповідальності, це може призвести до порушень принципу законності в практичній діяльності посадових осіб уповноважених державних органів.

З прийняттям Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» від 07.04.2011 р., до Особливої частини КУпАП було внесено зміни, шляхом її доповнення Главою 13-А «Адміністративні корупційні правопорушення», до якої було включено: ст. ст. 172-2, 172-3, 172-4, 172-5, 172-6, 172-7, 172-8, 172-9 [3].

У подальшому Законом України «Про запобігання корупції» КУпАП було доповнено ст. 188-46 «Невиконання законних вимог (приписів) Національного агентства з питань запобігання корупції» [6].

Вказані статті КУпАП визначають, які діяння є адміністративними корупційними правопорушеннями, суб’єктів корупційних правопорушень та види адміністративних стягнень, які можуть застосовуватися до осіб, що вчинили корупційне правопорушення.

Література:

1. Світличний О. П. Правовий аналіз визначення та застосування земельно-правової відповідальності, як спеціального виду юридичної відповідальності за порушення земельного законодавства. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2010. №4-5. С. 139-145.

2. Кашуба Я.М. Корупція та відповідальність за корупційні діяння: [навч. посібник]. Л. : ПАІС, 2007.  109 с.

3. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон Української РСР від 07.12.1984 р. № 8073-X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Ст. 1122.

4. Доненко В. В., Колпаков В. К. Керування транспортом у стані сп’яніння: адміністративно-деліктні проблеми. Д., 2003. 196 с.

5. Шабас І. Поняття та ознаки адміністративних корупційних правопорушень за законодавством України. Юридичний вісник. 2014. №6. С. 306-311.

6. Про запобігання корупції: Закон України від 14.10. 2014 р. № 1700-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 49. Ст. 2056.


__________________________

Науковий керівник: Світличний Олександр Петрович, доктор юридичних наук, доцент, Національний університет біоресурсів і природокористування України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота