ГАРАНТІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ІНТЕРЕСІВ У ЛІСОВОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ГАРАНТІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПУБЛІЧНИХ ІНТЕРЕСІВ У ЛІСОВОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ

24.09.2019 13:46

[Секція 6. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Автор: Ільків Наталія Володимирівна, кандидат юридичних наук, Львівський державний університет внутрішніх справ


Забезпечення інтересів осіб, які використовують ліси, здійснюється через певні заходи і механізми, покликані гарантувати дотримання відповідних нормативно-правових актів, направлених на регулювання суспільних лісових відносин. Специфіка відносин з володіння, користування та розпорядження лісами передбачає перевагу публічних інтересів над окремими приватними інтересами. Дана обумовленість веде до ролі гарантій публічних інтересів у лісовому праві як умови задоволення соціальних потреб, пов’язаних з користуванням лісовими ресурсами.

Можливість втілення імперативів лісового законодавства у життя забезпечена різними видами гарантій, обумовленими соціальною сутністю і природою Української держави, економічними, політичними, культурними та іншими особливостями її існування. Водночас гарантії забезпечення публічних інтересів обумовлені об’єктивними умовами суспільного життя, в яких виникають, змінюються і припиняються лісові правовідносини. Кожна з умов може як сприяти ефективності реалізації публічних інтересів, так і ускладнювати їх реалізацію чи перешкоджати їй. 

Як зазначає М.І. Василишина, самі по собі дані умови не виступають як гарантії, а представляють лише первинну основу існування гарантій. Умови і фактори суспільного життя задають динаміку лісового законодавства, і як наслідок є передумовами появи, зміни чи ліквідації тих чи інших гарантій публічних інтересів, ними визначається лісова політика держави на відповідному етапі [1, с.19].

Окремі гарантії відображають відповідні особливості забезпечення публічних інтересів, забезпечують реалізацію різних лісових правовідносин на сучасному етапі правового регулювання. Одночасно кожний виділений вид гарантій сприяє забезпеченню публічних інтересів у лісовому законодавстві, включає важливі засоби і механізми, які дозволяють реалізовувати права та обов’язки учасників лісових відносин, виконувати регулятивну та охоронну функції правового регулювання. За своїм змістом кожна з гарантій має елементи, направлені на дотримання публічних інтересів. Виділення гарантій обумовлено їх значенням у рамках галузі лісового законодавства, а також кількістю механізмів забезпечення публічних інтересів.

Забезпечення публічних інтересів загалом проходить за рахунок комплексу гарантій, до яких належать економічні, політичні, соціальні, ідеологічні, юридичні та організаційні гарантії. З точки зору лісового законодавства, особливе значення набувають екологічні гарантії, розвиток яких дозволив би врахувати сучасні світові тенденції переходу до сталого лісоуправління за рахунок введення додаткових механізмів охорони і захисту лісів, визначення пріоритетних напрямів лісової політики і стимулювання невиснажливого лісовикористання.

Обмеження використання лісів як екологічно направленої гарантії забезпечення публічних інтересів розрізняють за підставами і змістом. Так, до них належать обмеження використання лісів у відповідності зі ст. 66 Лісового кодексу України, яка надаючи громадянам право вільного перебування у лісах державної та комунальної власності, а за згодою власника в лісах приватної власності, безоплатного без видачі спеціального дозволу збирання для власного споживання дикорослих трав'яних рослин, квітів ягод, горіхів, грибів тощо, допускає випадки обмеження такого права Кодексом та іншими законодавчими актами України, зокрема шляхом встановлення максимальних норм безоплатного збору лісових ресурсів, визначення способів реалізації права загального лісовикористання такими, що не завдають шкоди відтворенню цих ресурсів, не погіршують санітарного стану лісів [2]. Обмеження перебування у лісах можуть бути викликані необхідністю забезпечення пожежної чи санітарної безпеки у лісах, безпеки громадян при виконанні робіт та ін.

Екологічно направленою гарантією є обмеження при переведенні земель лісогосподарського призначення в інші категорії. Згідно ч.7 ст.20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України [3]. Однак, законодавець не визначає перелік випадків, коли допускається зміна цільового призначення земель лісогосподарського призначення. Необхідність встановлення вичерпного переліку таких випадків пов’язане з особливим статусом лісів, їх біологічним та екологічним значенням.

Крім зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення лісове законодавство містить можливості для будівництва різних об’єктів на лісових територіях, що безпосередньо впливає на можливість реалізації публічних інтересів. 

Таким чином, одним з напрямів вдосконалення лісового законодавства є становлення розгалуженої системи екологічних гарантій забезпечення публічних інтересів, що включає дієві норми зі збереження лісопокритих територій, недопущення їх зменшення, з охорони захисних лісів. Відсутність дієвих екологічних гарантій перешкоджає сталому управлінню лісами, їх збереженню для нинішнього і майбутніх поколінь, підвищенню їх ресурсно-економічного потенціалу.

Література:

1. Василишина М.І. Правовое обеспечение публичних интересов в лесном законодательстве: автореф. дис.. к.ю.н. М., 2013. URL: http://www.lawtech.ru/sites/default/files/avtoref1847.pdf

2. Лісовий кодекс України від 21 січня 1994 р. в ред. Закону від 8 лютого 2006 р. № 3404-IV. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/3404-15

3. Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 р. № 2768-III. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2768-14



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота