ЛІНІЯ ЗАХИСТУ ВІД НЕПРАВОМІРНИХ ДІЙ ОРГАНУ, ЩО ПРИЗНАЧАЄ ПЕНСІЮ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЛІНІЯ ЗАХИСТУ ВІД НЕПРАВОМІРНИХ ДІЙ ОРГАНУ, ЩО ПРИЗНАЧАЄ ПЕНСІЮ

30.10.2019 11:11

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Чепіга Дар’я Олександрівна, студентка 3-го курсу юридичного факультету, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара


Соціальне страхування як складова частина соціального захисту відіграє значну роль у житті громадян України, особливо тих, хто втратили можливість забезпечувати себе самостійно. Проте остаточного вигляду система соціального захисту ще не отримала і перебуває у процесі постійного реформування.

В провідних країнах світу з розвинутою економікою і високим рівнем життя проблема ефективної зайнятості вже давно вирішена, а для нашої ж країни це питання є досить актуальним, і, мабуть, ситуація зміниться лише за умови ефективної політики зайнятості.

В Україні наявна система пенсійного страхування не виконує належним чином свого головного завдання, оскільки розмір пенсій здебільшого не дає можливості підтримувати мінімальний рівень життєдіяльності.

Тому, дане питання слід розглянути і з практичної точки зору. Мало того, що зазвичай розмір пенсії не дає належного фінансування пенсіонера з боку держави, але і сам Песіонний фонд України робить усе можливе, що б не випалчувати пенсіонерам належної суми, тому люди похилого віку стикаються зі спорами з органом, який призначає пенсію. Частина цих людей захищають свої права у судовому порядку, а інша частина мириться з цим, або навіть і не знає, що сума пенсії була штучно занижена.

Візьмемо приклад і розглянемо одну з практичних проблем причини не нарахування Пенсійним фондом особі певного страхового стажу, період, протягом якого особа або її роботодавець сплачували страхові внески до Пенсійного фонду України, мотивувавши це відсутністю певних записів у трудовій книжці. Адже на сьогодні, особи, що подають заяву на призначення пенсії, працювали у період з 1970-х років і по сьогодні. Звісно, багато підприємств, установ та організацій перейменовувались, реорганізовувались та ліквідовувались. І як вказати Пенсійному фонду про те, що особа дійсно працювала та записи були зроблені відповідно до законодавства. При цьому, Пенсійний фонд більше за все буде спиратися на п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах і організаціях від 20.06.1974 року № 162, а саме, що «якщо за час роботи працівника назва підприємства змінюється, то про це окремим рядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: "Підприємство таке-то з такого-то числа перейменоване в таке-то", а в графі 4 проставляється підстава перейменування - наказ (розпорядження), його дата і номер». Але, і на це є свій аргумент, що особу було переведено на новостворене підприємство, але це стало можливо лише після його створення, а відповідно, й ліквідації попереднього роботодавця та знищення печатки. Таким чином, вимога щодо наявності запису про перейменування не грунтується на фактичних обставинах справи. З чим згоден Верховний Суд у справах № 754/14898/15-а від 06.03.2018 року та № 220/989/17 від 17.07.2018 року, в яких свертає увагу, що підставою для призначення пенсії на пільгових умовах є відповідних стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. Адже Пенсійний фонд України, можливо, з суб’єктивних причин не враховує той факт, що не усі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.

Разом з тим, згідно п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 12.08.1993 № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. 

Цими документами можуть бути архівні довідки з місця роботи, щодо періоду роботи, а також довідки видачі зарплати працівнику.

Але, що робити у разі, коли у наданих архівних довідках є помилка імені або прізвища, що були зроблені при їх перекладі з російської мови на українську. Пенсійний фонд може запропонувати звернутися заявою до суду про встановлення факту належності правовстановлюючого документу. По-перше, це досить довгий процес вирішення проблеми щодо нарахування страхового стажу, адже окрім невідповідності імені або прізвища в архівних довідках,особа також має тягар доказування щодо наявності усіх записів для нарахування трудового стажу. По-друге, архівна довідка з місця роботи не є правовстановлюючим документом, тому, суд може відмовити у розгляді заяви. 

Для захисту свого порушеного права, особі слід звернутися з позовною заявою до суду про визнання бездіяльність Пенсійного фонду протиправною та зобов’язати здійснити перерахунок пенсії з урахуванням періоду трудового стажу, який Пенсійний фонд відмовляється нараховувати у зв’язку з відсутністю відповідних записів у трудовій книжці. Відповідно до ст. 5 КАСУ, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб’єкта владних повноважень протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

Щодо відсутності записів, то на це є аргумент, який було зазначено вище, що у разі реорганізації, після створення новоствореного підприємства, а відповідно, й ліквідації попереднього роботодавця, знищується і печатка, виходячи з цього і відсутність записів та печатки у трудовій книжці. Відповідно до законодавства, особа може звернутися до місця роботи з проханням внесення до трудової книжки відповідних записів, але, якщо особа останній раз працювала на підприємстві, установі, організації років 20-30 тому, то є вірогідність того, що це підприємство, установа або організація давно була ліквідована, реорганізована або перейменована, що унеможливлює відтворення записів. У цьому разі, законодавство і вказує на можливість отримання інших документів з місця роботи, що будуть підтверджувати наявний трудовий стаж особи.

У разі невідповідності імені або прізвища, особа може звернутися до будь якого університету факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства та отримати офіційний переклад, адже бувають випадки, коли в прізвищі замість «и» вписали «і», або навпаки, існування різних варіантів написання імен Дар’я - Дарія, Наталя- Наталія, Евгеній – Евген, Катерина – Єкатерина та ін.. Офіційний переклад дасть можливість отримати доказ того, що у випадку особи є різні варіанти написання імені, та при цьому це буде одне й те саме ім’я та одна й та сама особа.

Про те, що архівна довідка, яка підтверджує наявний трудовий стаж, належить саме особі, яка подає заяву на призначення пенсії, свідчать такі відомості: дата народження, прізвище до шлюбу та прізвище після шлюбу, спеціальність, номер наказу та дата прийняття на роботу. Усі ці відомості скоріше за все співпадають з даними трудової книжки особи. 

Орган, який призначає пенсію повинен тлумачити дані архівних довідок об’єктивно та всебічно, та при цьому не ставитися «вибірково» до чинного законодавства. Адже, скоріше за все, він може спиратися на п. 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 27.12.2005 № 1566/11846 передбачено, зокрема, що при прийманні документів, орган, що призначає пенсію перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документів про стаж, зміст і належне оформлення.

Разом з тим, орган, що призначає пенсію не дотримується п. 4.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а саме, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об’єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Також слід звернути увагу на позицію, викладену в Постанові Верховного Суду у справі № 646/6250/17 від 24.04.2018 року, за якої колегія суддів не погоджується із тим, що у разі порушення органом Пенсійного фонду України законодавства про пенсійне забезпечення слід застосовувати шестимісячний строк звернення до адміністративного суду, оскільки це має наслідком неможливість реалізувати передбачене частиною другою статті 46 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» право пенсіонера на виплату сум пенсії за минулий час та компенсації втрати частини пенсії у зв'язку з порушенням строків її виплати без обмеження будь-яким строком.

З огляду на позицію Конституційного Суду України, що міститься у рішенні від 15 жовтня 2013 року № 8-рп/2013 і у рішенні від 15 жовтня 2013 року № 9-рп/2013, у разі порушення законодавства про пенсійне забезпечення органом, що призначає і виплачує пенсію, адміністративний позов з вимогами, пов'язаними з виплатами сум пенсії за минулий час, у тому числі сум будь-яких її складових, може бути подано без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів незалежно від того, чи були такі суми нараховані цим органом.

Отже, таким чином особа може захистити себе від неправомірних дій Пенсійного фонду. Пам’ятати про те, що окрім трудової книжки можливо знайти багато інших документів, що підтверджують наявний трудовий стаж. А у разі багаторазової відмови у нарахуванні стажу та розміру пенсії, слід звернутися до суду за захистом свого порушеного прав на отримання повної пенсії. Адже, коли питання стосується десяти, п’ятнадцяти або двадцяти років, то це може значно вплинути на суму щомісячної пенсії.

Література:

1. Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747-IV. Дата оновлення: 04.11.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#n10401 (дата звернення 15.10.2019).

2. Інструкція про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах, організаціях від 20.06.1974 р. № 162. Дата оновлення: 17.08.1993. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0162400-74 (дата звернення: 15.10.2019).

3. Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній: Постанова Кабінету Міністрів України  від 12.08.1993 р. № 637. Дата оновлення: 23.02.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/637-93-%D0%BF (дата звернення: 15.10.2019).

4. Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058: Постанова Правління пенсійного фонду України від 27.12.2005 р. № 1566/11846. Дата оновлення: 15.03.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1566-05 (дата звернення: 15.10.2019).

5. Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Закон України від 09.07.2003 р. № 1058. Дата оновлення: 01.01.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1058-15 (дата звернення: 15.10.2019).

6. Постанова Верховного Суду по справі № 646/6250/17 від 24.04.2018 р. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/73634676

7. Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 р. № 8-рп/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v008p710-13

8. Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 р. № 9-рп/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v009p710-13

9. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Page/2

________________

Науковий керівник: Кобрусєва Євгенія Анатоліївна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного і кримінального права, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота