ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ

25.11.2019 19:00

[Секція 2. Менеджмент]

Автор: Пермінова Світлана Олександрівна, доцент, доцент кафедри менеджменту, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Ганштель Вікторія Вадимівна, студентка факультету менеджменту та маркетингу, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»


Для зарубіжних країн, навіть високорозвинених, проблема боротьби з корупцією залишається актуальною, оскільки вона має значні масштаби, а її поширення загрозливо впливає на рівень життєдіяльності та національну безпеку всіх країн світу. Тому на сучасному етапі розвитку формуються нові погляди на цю проблему: боротьба з корупцією стає центром уваги державних органів і розглядається як загальнодержавний та пріоритетний напрямок розвитку країни.

Методи ефективної боротьби з корупцією зарубіжних країн достатньо відомі та випробувані досвідом, серед яких: політика гласності; прозорості держави; контроль громадського суспільства за діяльністю публічної адміністрації;  свобода слова; свобода та незалежність ЗМІ тощо [1, с. 71].

Цікавий досвід у боротьбі з корупцією має Фінляндія, яка є учасницею низки міжнародних договорів (Конвенція ЄС про боротьбу з корупцією, Угода ООН проти корупції і т.д. ), що свідчить про зацікавленість та пріоритетність дій превенції та подолання корупції. 

Унікальність державної політики в цьому напрямі полягає в тому, що в країні відсутнє антикорупційне законодавство і органи, що спеціалізуються на превенції корупції. Хабарництво розглядається як кримінальний злочин і регулюється адміністративно-правовими нормами та законами. Контроль за дотриманням законів здійснюють судові та правоохоронні органи, які добросовісно виконують свої функції, і викликають довіру у громадян.

Велику роль у боротьбі з корупційними діяннями виконує преса, яка є дієвим інструментом цивільного контролю. Після розслідування журналістів влада вимушена вчиняти заходи проти корупціонерів, адже інститут репутації також чинить не аби який вплив на чиновників.

Важливим фактором стримування корупції є незначне соціальне розшарування суспільства, в порівнянні з іншими країнами. До того ж існує компактна, економічна адміністративна система, де вищі органи влади зобов’язані вести відкриту діяльність та надавати декларації доходів і витрат.

Подібний досвід у боротьбі з корупцією має Швеція має, в якій після 19 століття зі зміною влади було започатковано новий політичний курс, спрямований на повне знищення корупційних діянь в органах державної влади. Державне регулювання побудоване не на заборонах та дозволах вищих органів, а на чесності і відповідальності управлінців за допомогою податків і пільг. У шведському парламенті відсутня спеціалізована антикорупційна структура, яка б займалася питання протидії корупції, однак, при необхідності можуть долучатися Конституційний комітет і Комітет у справах юстиції.

Велику роль у боротьбі з корупцією в цій країні відіграє церква, яка наділені правом висловити підозри щодо чиновника чи бізнесмена, який збагатився в короткий термін. До того ж в Швеції активно діють громадські організації: найбільша з них «Інститут проти хабарів». Громадська думка є дуже впливовою, оскільки за наявності недовіри до вищих органів/чиновників, вони можуть бути позбавлені недоторканності та представницького мандату. Отримання доступу громадян до внутрішніх документів державного управління дозволяє громадянам відстежувати діяльність посадових осіб і сприяє більш прозорій оцінці роботи державних органів. 

Найуспішніший досвід боротьби з корупцією можна простежити на прикладі Сінгапуру. На сьогодні в країні діє ефективна правова система, прозора економічна система, низькі показники корумпованості та злочинності в порівнянні з іншими країнами [2].

Орієнтуючись на те, що покарання мають спиратися на ефективне правозастосування, уряд прийняв рішення про створення Бюро – універсального антикорупційного агентства. Цей антикорупційний орган веде боротьбу з корупцією в різних секторах економіки Сінгапуру, здійснює контроль державних чиновників та повідомляє про них в інші органи з метою здійснення необхідних заходів. Боротьба з корупцією в Сінгапурі побудована на принципах строгості, послідовності, логічності. Основним засобом боротьби є застосування швидких та впевнених дій [3].

Відповідно до закону, Бюро має право без рішення суду затримати та обшукати підозрюваного у корупції, якщо на те є причини, проводити розслідування не тільки підозрюваного, а і його родичів та перевіряти їхні рахунки, викликати на допит свідків і розслідувати будь-які правопорушення, які будуть викриватися в ході ведення корупційної справи, притягнути до суду будь-якого громадянина, навіть найвищого державного службовця.

Таким чином, проаналізувавши заходи протидії та боротьби з корупцією у декількох країнах світу можна констатувати, що завдяки веденню відкритої діяльності чиновників, контрою влади, свободи слова громадськості та усвідомлення того, що думка суспільства буде почута, застосування ефективної програми боротьби з корупцією, правильного визначення державних пріоритетних напрямків та інших дієвих заходів можна досягти значних успіхів у подоланні та превенції корупції в нашій країні.

Література:

1. Ільєнок Т. В. Боротьба з корупцією : міжнародний досвід // Т. В. Ільєнок // Юридична наука. 2013. №2. – с. 71.

2. Чому Фінляндія входить у трійку найбільш «антикорупційних» країн? [Електронний ресурс]// Укрінформ. – 2019. – Режим доступу : https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2222811-comu-finlandia-vhodit-u-trijku-najbils-antikorupcijnih-krain.html

3. Як шведи корупцію бороли? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://anticorruption.com.ua/news-yak-shvedi-korupcyu-boroli.html



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота