МЕТОДИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ФІСКАЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

МЕТОДИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ФІСКАЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ

18.03.2020 18:15

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Луценко Андрій Сергійович, аспірант, Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет»


Практична цінність проведення оцінювання ефективності окремих видів податків «полягає у визначенні співвідношення податкових надходжень до доходів бюджету і ВВП країни; якими є витрати фінансових ресурсів щодо надання послуги (збір податку); чи отримують платники податків (споживачі послуг) задоволення від їх сплати тощо. Важко переоцінити важливість проведення систематичного оцінювання для бюджетного процесу, який можна значно покращити шляхом оцінки відповідності рівня послуг витратам коштів [1]. Вищезазначені напрями дослідження передбачають застосування як кількісного, так і якісного аналізу фіскальної ефективності податків на основі відповідних показників. Співвідношення показників може вираховуватися різними способами. Так, аналіз впливу податкового навантаження на економіку передбачає розрахунок та характеристику окремих показників [2]:

1) фіскальна значимість окремого податку у бюджеті держави – характеризує фіскальну ефективність податкового управління при певній системі реалізованих податкових рішень, відображає питому вагу податкових надходжень в доходах бюджету». Коефіцієнт розраховується наступним чином:

Зф = ПНпі / ДБ     (1)

де Зф – фіскальна значимість податку; ПНпі – податкові надходження і-го виду податку до Державного бюджету за рік; ДБ – доходи Державного бюджету за рік. Цей коефіцієнт дозволяє визначити, як змінилась реальна величина надходжень окремого виду податку. 

2) фіскальна значимість окремого податку у ВВП держави – кількісний показник, що характеризує перерозподіл ВВП через бюджет 

держави:

Зф = ПНпі / ВВП     (2)

де ВВП – валовий внутрішній продукт за рік.

Аналіз ефективності збору податкових надходжень передбачає розрахунок та характеристику таких показників:

3) коефіцієнт збирання податків – кількісний показник, що характеризує ефективність податкового адміністрування. В ідеалі цей показник має дорівнювати 1:

Кзб.под = КПфакт / КПпл     (3)

де Кзб.под – коефіцієнт зборів податків за і-й податковий період, КПфакт  – фактична кількість податкових надходжень, КПпл – планова кількість податкових надходжень. 

4) показник ефективності податку – характеризує витрати на збирання окремого виду податку

Кеф.под = КПфакт / Вадм     (4)

де Кеф.под – коефіцієнт ефективності податку, Вадм – витрати на адміністрування виду податку.

За своєю змістовністю цей показник свідчить саме про фіскальну ефективність, яка є однією зі складових загальної податкової ефективності. Іншими словами – мінімізація витрат на збір окремих видів податків та попередження ухилення від сплати податків до бюджету повністю буде визначати зростання показника фіскальної ефективності. 

Здійснення аналізу рівномірності податкових надходжень від сплати визначених видів податків до бюджету передує розрахунок показника: 

5) коефіцієнт відношення ефективності податку у ВВП – визначається як частка надходження окремого виду податку у ВВП, поділена на стандартну ставку і використовується як сумарний індикатор ефективності» окремого виду податку.

Квідн.ефект = ПНпі / ВВП х 100% / Сп     (5)

де Квідн.ефект – коефіцієнт відношення ефективності, Сп – ставка податку. 

Хоча відношення ефективності податку у ВВП використовується як діагностичний інструмент для оцінки окремого виду податку, обмеження цього інструменту значне. Похибка визначення ВВП суттєво впливає на цю оцінку і тому може ускладнити порівняльні оцінки між окремими регіонами та країнами, крім того, ця оцінка спрацьовує за наявності тільки однієї ставки податку.

Таким чином, вплив фіскального регулювання на економічне зростання здійснюється за допомогою впливу її складових частин на економіку країни. Цілі і завдання фіскального регулювання, що здійснюються за допомогою податкової системи повинні відповідати фінансовим, економічним цілям і задачам і бути узгоджені з бюджетними цілями і завданнями. При цьому цілі фіскальної і бюджетної політики пов'язані і взаємообумовлені. Ефективність фіскального регулювання в частині мобілізації коштів до державного бюджету слід визначати керуючись трьома критеріями: повнотою виявлення джерел доходів з метою їх оподаткування, мінімізацією витрат по стягненню, податків і ступенем задоволення попиту населення на суспільні блага.

Література:

1. Голишевська Л.В. Роль фіскальної та регулюючої функції податків в економіці держави // Международный журнал экономики,: електрон. версія журн. 2010. – № 3. – С. 40-45.

2. Піскова Ж.В. Формування системи показників фіскальної ефективності податків: теорія і практика // Науковий вісник Мукачівського державного університету, 2016. – Серія Економіка. Випуск 2(6). – С. 174-180.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота