ПОНЯТТЯ ТА СИСТЕМА ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОНЯТТЯ ТА СИСТЕМА ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УКРАЇНІ

27.04.2020 18:26

[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]

Автор: Клімук Ігор Юрійович, студент 2 курсу Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, м. Полтава, Україна


Для нормального існування людині завжди потрібні гроші. Саме через це люди навчаються, та йдуть на роботу. Але де взяти гроші, якщо ти вже похилого віку, або втратив годувальника?! Для цього в будь-якій цивілізованій країні існує інститут пенсійне забезпечення. 

Кожна розвинена країна зацікавлена в матеріальному забезпеченні та соціальній допомозі для незахищених верств населення. Головною задачею пенсійного забезпечення є скорочення бідності та вирівнювання економічної ситуації серед населення.

Науковці виділяють декілька проблем пов’язаних з пенсійним забезпеченням. Головними факторами поганого функціонування пенсійної системи є:

– складна демографічна ситуація та негативні перспективи її розвитку;

– інфляція, безробіття, криза;

– значна «тінізація» виплат працівникам.

Пенсійне забезпечення – це фінансова гарантія, для всіх непрацюючих громадян. У ч. 1 ст. 46 Конституції України зазначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом [1]. Також у ч. 3 цієї ж статті Основного Закону нашої держави вказано на те, що пенсії які є основним джерелом існування для особи мають бути більшими ніж прожитковий мінімум, який встановлюється законом.  

Велика кількість людей думає, що пенсію отримують особи, які досягли пенсійного віку, але це не так. Зокрема, у ст. 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення», зазначено що державою передбачаються такі трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втраті годувальника; за вислугу років [2].

Взагалі, пенсія – разовий або постійний, регулярний грошовий розрахунок, який надається спеціальній категорії осіб від держави, для задоволення її матеріальних потреб. 

Пенсійне забезпечення в Україні регулюється Конституцією України, Законами України «Про пенсійне забезпечення», «Про загальнообов’язкове державне страхування», «Про недержавне пенсійне забезпечення» та багатьма іншими нормативно-правовими актами. 

У науці права соціального забезпечення під системою пенсійного забезпечення розуміється сукупність різних інститутів і норм, основною ціллю яких є виплата громадянам матеріального забезпечення у вигляді пенсії. 

Науковці вказують, що система пенсійного забезпечення складається з трьох рівнів. До першого відносять, так звану, солідарну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Суть цієї солідарної системи є доволі простою, вона основується на виплатах соціальної допомоги за рахунок Пенсійного Фонду України. Пенсійний Фонд України поповнюється за рахунок постійних зарахувань коштів від працівників роботодавців. 

Другий рівень даної системи складає загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення. Основною задачею загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення є накопичення коштів застрахованих осіб у Накопичувальному фонді або у відповідних недержавних пенсійних фондах. Цей рівень пенсійної системи є більш цікавим та не менш важливим, оскільки окрім забезпеченням людей похилого віку пенсією, яка залежить від їх попереднього заробітку, ця система здатна вкладати кошти в економіку України і стимулювати її розвиток [3].

Останнім елементом цієї системи є система недержавного пенсійного страхування. У ч. 1 ст. 2 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» зазначено, що система недержавного пенсійного страхування ґрунтується на засадах участі громадян, роботодавців та їх об'єднань у формуванні різних пенсійних накопичень з ціллю отримання особами пенсійних виплат [4].

Система пенсійного забезпечення має бути сильною, чітко визначеною, динамічною та справедливою, адже кожен пенсіонер має отримувати гідну пенсію. Науковці зазначають, що у світі не існує абсолютних стандартів, проте в деяких країнах елементи збігаються. Все це залежить від кількості населення, застрахованих осіб, роботодавців та багатьох інших факторів.

Отже, пенсійне забезпечення – це складний інститут, який об'єднує немалу кількість різних інститутів (правовий, економічний та інші) та забезпечує найменш захищених осіб фінансовими виплатами, як регулярними, так і разовими.

Сучасна система пенсійного страхування України потребує реформування. Система пенсійного страхування не виконує свої завдання та перебуває у достатньо складному становищі і не забезпечує пенсіонерів необхідним обсягом пенсії для підтримання гідного рівня життєдіяльності.

Література:

1. Конституція України прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.

2. Про пенсійне забезпечення: Закон України 5 листопада 1991 року № 1788-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1788-12.

3. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://magazine.faaf.org.ua/pensiyne-strahuvannya-ta-perspektivi-yogo-rozvitku-na-seli.html.

4. Про загальнообов’язкове державне пенсійне забезпечення: Закон України 9 липня 2003 року № 1058-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1058-15#Text.

________________

Науковий керівник: Сидоренко Анна Сергіївна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного, адміністративного, екологічного та трудового права, Полтавського юридичного інституту Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота