ПОДАТКОВІ НАДХОДЖЕННЯ ЯК ОСНОВА ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОДАТКОВІ НАДХОДЖЕННЯ ЯК ОСНОВА ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ

27.04.2020 18:53

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Карпенко Юлія Олегівна, студентка 3 курсу, кафедри фінансів і кредиту, Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича; Польова Ольга Олександрівна, студентка 3 курсу, кафедри фінансів і кредиту, Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича


Актуальність теми дослідження. Соціально-економічний ріст держави та її фінансовий стан певною мірою залежать від податкових та неподаткових надходжень, які надходять до державного бюджету. Податкові надходження посідають важливе місце у бюджетних доходах, займаючи найбільшу питому вагу у їх структурі, що, у свою чергу, впливає на соціально-економічний розвиток держави, а також є одним із інструментів державного регулювання економіки. Загалом податкові надходження, їх формування, розподіл та використання є важливим елементом системи бюджетно-податкового регулювання, а його значення посилюється в умовах трансформації економічної системи.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Система податкових надходжень є складною, загальнодоступною системою, на яку впливають внутрішні та зовнішні фактори. Питанням співвідношення та вивченням податкових та неподаткових надходжень займались такі вчені: Глухова В.І. [1], Захаркіна Л.С. [3], Зварич О.В., Іванов Ю.Б., Крисоватий А.І, Пашко П.В., Тарангул Л.Л., Фрадинський О.А. та інші.

Метою статті є аналіз податкових надходжень до Державного бюджету в розрізі прямих та непрямих податків, їх структури, виявлення основних проблем та шляхів їх вирішення.

Для дослідження податкових надходжень до Держбюджету необхідним є аналіз динаміки та структури (табл. 1) прямих та непрямих податків. 




Аналізуючи таблицю 1, треба зазначити, що значення всіх видів податків мають тенденцію до зростання. Звичайно, в основному це відбувається під впливом такого фактору як інфляція. Також значний вплив мають економічні (рівень економічного розвитку країни, середня заробітна плата, кон’юнктура грошового ринку, динаміка валютного курсу), політико-правові (рівень автономії місцевих бюджетів, фінансові санкції, податкові пільги), демографічні (чисельність населення, міграція) та соціально-культурні (податкова культура, рівень якості життя населення) фактори [2]. 

Найбільший обсяг доходів отримано від податку на додану вартість, який є непрямим. Така ситуація складається через те, що він створюється на всіх стадіях виробництва та обігу, включається у вигляді надбавки на ціну товару і повністю сплачується кінцевим споживачем, але його облік та перерахування до Державного бюджету України здійснює податковий агент.

Друге місце посідає акцизний податок, хоча його обсяги надходжень значно менші. Власне, зі структури податкових надходжень видно (табл. 1), що частка кожного із податків постійно змінюється, незначні зміни має значення питомої ваги податку на додану вартість, частка якого у доходах бюджету протягом аналізованого періоду не зазнавала суттєвих змін. 

Низька питома вага доходів бюджету від мита свідчить про незначне фіскальне значення цього платежу. Це пояснюється не досить раціональною структурою експорту та імпорту та відсутністю прямого втручання держави в регулювання цих процесів [4].

Структура податкових надходжень з прямих податків є неоднорідною і постійно зазнавала змін. Дані структурні коливання є наслідком проблем, які загалом зводяться до: недосконалої системи збору податків; ухилення населення від сплати податкових надходжень; тінізації економіки України; кризового стану економіки протягом останніх років [1]. 

На відміну від прямих, непрямі податки складають найбільшу частину доходів бюджету. Це обумовлено тим, що ухилення від непрямого податку практично неможливе, тому що сума податку утримується в ціні товару, що купується на ринку. Саме вищезазначені фактори зумовлюють необхідність наочного відображення співвідношення прямих та непрямих податків (табл. 2), яке нині спостерігається.




Аналізуючи таблицю 2, можна зробити висновок, що протягом досліджуваного періоду доходи, отримані від непрямих податків, більше, ніж удвічі, перевищують відповідні доходи Держбюджету України від прямих податків. Загальними чинниками, які вплинули на зростання податкових надходжень дохідної частини стало значне зростання податкових надходжень зумовлене постійним проведенням державою детінізації економіки та боротьбою із компаніями, які ухиляються від сплати податків, а також збільшення кількості об’єднаних територіальних громад внаслідок децентралізації, які можуть краще контролювати сплату податкових платежів та обов’язкових зборів на об’єднаній території. 

Висновки. Провідна роль у забезпеченні виконання державної функції щодо регулювання економічних процесів належить податкам, які справляються до державного бюджету. У державному бюджеті України податкові надходження займають близько 80%, тобто є найбільшою бюджетоутворюючою ланкою. За досліджуваний період загальна сума податкових надходжень зросла майже вдвічі, але попри абсолютний приріст, їх частка у бюджеті є нестабільною. Це свідчить про те, що хоча й відбувається постійне вдосконалення оподаткування, фіскальний потенціал податків є невикористаним через податкові пільги, ухилення від сплати, недоліки в адмініструванні. податкову заборгованість. Для досягнення максимального ефекту в реалізації заходів податкової політики пріоритетність варто надавати таким, які сприяють економічному зростанню. а відтак — наповненню державної казни податковими надходженнями. 

Література:

1. Глухова В.І. Податкові пільги як інструмент податкової політики держави. Стратегічні пріоритети в ХХІ столітті: матеріали ІІ Міжнар. наук. практ. конф., 14–15 лютого 2017 р. Київ: СПД-ФО Пшонківський О.В., 2017. С. 91–93.

2. Захаркіна Л.С. Роль і місце податкових надходжень у структурі зведеного бюджету України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016.  № 19. C. 125–129.

3. Мінфін. Доходи Держбюджету URL:  https://index.minfin.com.ua/finance/budget/gov/income/ (дата звернення 22.04.2020)

4. Статистичний збірник: «Бюджет України 2018» URL: https://mof.gov.ua/storage/files/Budget%20of%20Ukraine%202018%20(for%20website).pdf (дата звернення 25.04.2020)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота