ПОДАТКОВІ АГЕНТИ В СИСТЕМІ СПРАВЛЯННЯ ПОДАТКІВ ТА ЗБОРІВ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОДАТКОВІ АГЕНТИ В СИСТЕМІ СПРАВЛЯННЯ ПОДАТКІВ ТА ЗБОРІВ В УКРАЇНІ

25.06.2020 09:36

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Магопець Михайло Сергійович, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна; Магопець Олена Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри аудиту та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна


Згідно п. 18.1 ст. 18 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податковим агентом визнається особа, на яку покладається обов'язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків [1]. Податкові агенти прирівнюються до платників податку і мають права та виконують обов'язки, встановлені ПКУ для платників податків.

При цьому детальна характеристика суб’єктів, які виступають в ролі податкових агентів наводиться лише стосовно податку на доходи фізичних осіб. Тобто, податковим агентом щодо податку на доходи фізичних осіб ПКУ визнає юридичну особу (її філії, відділення, інші відокремлені підрозділи), самозайняту особу, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестора (оператора) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18  та розділом IV ПКУ [1].

Проте, аналіз чинного податкового законодавства дозволяє визнати факт наявності повноважень податкових агентів й відносно інших податків і зборів, а сааме: військового збору, туристичного збору, податку на доходи нерезидентів, що підтверджується й публікаціями професійних експертів в періодичних он-лайн виданнях [2]. Отже, наразі чітко визначеного вичерпного переліку податкових агентів, які власне реалізують свої повноваження в межах чинної податкової системи України ПКУ не містить. 

У результаті вивчення діючих норм ПКУ та узагальнення практики справляння податків і зборів в Україні нами визначено коло суб’єктів, які виступають в ролі податкових агентів та їх повноваження в системі справляння податків і зборів в Україні (рис. 1).




Розглянемо повноваження податкових агентів в контексті справляння визначених податків і зборів.

Податок на доходи фізичних осіб та військовий збір нараховують, утримують, сплачують до бюджету, ведуть облік та подають звітність податкові агенти в ролі яких виступають всі юридичні особи та фізичні особи суб’єкти підприємництва (які перебувають на загальній системі оподаткування та платники другої-четвертої групи єдиного податку), які є роботодавцями й нараховують найманим працівникам заробітну плату та інші доходи. Також, як податкові агенти вони зобов’язані утримувати податки з доходу, який нараховують за цивільно-правовими договорами фізичним особам, які не зареєстровані суб’єктами підприємницької діяльності (наприклад, послуги підряду тощо). В ролі податкових агентів щодо справляння ПДФО та військового збору можуть виступати також: банківські установи (здійснюють утримання з пасивних доходів); кредитні спілки (здійснюють утримання з депозитних вкладів, сплати (відсотків) по розподілених пайових членських внесках членів такої спілки); страхові компанії (здійснюють утримання з доходів у вигляді страхових виплат і страхового відшкодування); професійні торговці цінними паперами, компанії з управління активами (здійснюють утримання з інвестиційного прибутку внаслідок операцій з інвестиційними активами платника податку). Сплата ПДФО та військового збору до бюджету відбувається одночасно з перерахуванням коштів у вигляді заробітної плати чи інших доходів  на банківський рахунок платника податку.

Повноваженнями податкових агентів наділені всі юридичні особи та фізичні особи - суб’єкти підприємницької діяльності, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі) на території населеного пункту для якого місцева рада встановила туристичний збір (пп. 268.2.1 ПКУ), коли такі особи прибувають на відповідну територію. Останні сплачують туристичний збір на рахунок готелю (бази відпочинку, санаторію, кемпінгу, хостелу тощо) чи на рахунок фізичної особи-підприємця, що надає послуги з тимчасового проживання, – тобто на рахунок податкового агента, який надалі перераховує суму туристичного збору до місцевого бюджету (щоквартально або щомісяця авансовими внесками). 

Податковими агентами з податку на доходи нерезидентів виступають як юридичні особи, у тому числі й неприбуткові організації, так і фізичні особи (платники єдиного податку) (п. 297.5 ПКУ). Податок нараховується, утримується і сплачується до бюджету, якщо відбувається виплата резидентом доходу з джерелом походження в Україні (дивіденди, доходи від надання в оренду рухомого/нерухомого майна, пасивні доходи тощо) нерезиденту, що є юридичною особою (п. 141.4 ПКУ). Утримання податку відбувається за рахунок відповідного доходу нерезидента, а сплата податку – в день виплати доходу (пп. 141.4.2 ПКУ). 

За невиконання зобов’язань, покладених на податкових агентів щодо справляння податків та зборів, останні несуть відповідальність передбачену главою 11 та главою 12 ПКУ [1].  

Література:

1. Податковий Кодекс України від 02 груд. 2010 р. № 2755-VI. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення: 18.06.2020).

2. Головбух. Податковий агент: веб-сайт. URL: https://www.golovbukh.ua/article/8095-podatkoviy-agent (дата звернення: 15.06.2020).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота